La Pazza Gioia (2016)

Italië / Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Paolo Virzì
met Valeria Bruni Tedeschi, Micaela Ramazzotti en Anna Galiena

Beatrice is een mythomane die ervan overtuigd is dat de groten der aarde tot haar vriendenkring behoren. Donatella is een jonge gesloten vrouw die leeft in haar eigen mysterieuze wereld. Samen ontvluchten ze de psychiatrische instelling, wagen zich aan een dol avontuur en gaan zo de confrontatie aan met hun demonen.

Vanaf 25 augustus in de bioscoop (Imagine)

Bélon
Aardige feelgood "buddy" film waar de vriendschap tussen twee "gekke" vrouwen centraal uit. Ze keren na een dagje werken niet terug naar (de meest pittoreske) psychiatrische instelling ooit en dan begint een road trip. Het begint allemaal nogal kolderiek -lekker druk ook- maar gaandeweg wordt de film wat serieuzer en komt ook drama aan bod zoals wanneer de twee vrouwen het zoontje van Donatella bezoeken, die haar is ontnomen. En wat de reden daarvan was. Vooral Valeria Bruni Tedeschi acteert uitstekend als Beatrice. De film duurt mij wel iets te lang en jammer genoeg wordt m.i. niet diep genoeg ingegaan op het verleden van Beatrice maar al met al is het wel een film om met een glimlach en warm gevoel de zaal te verlaten, terwijl de film nooit echt corny wordt: dat is best een verdienste bij een dergelijke feelgood film.

avatar van Gi-Force
Een leuk en mooi verhaal over twee vrouwen met psychische problemen. De twee zijn op veel gebieden het uiterste van elkaar en waarschijnlijk trekt dat elkaar juist aan. Per ongeluk ontsnappen ze uit het zicht van de psychiatrische instelling. Dan ontstaat er een roadtrip met veel onverwachte gebeurtenissen. Al deze gebeurtenissen voeren hun steeds meer naar hun eigen achtergrond. Er ontstaat ruimte voor besef. Heel goed gespeeld door beide dames. Een "vrouwen" film waarin de humor, spitsvondigheid, teleurstelling, wreedheid en kameraardschap elkaar snel afwisselen. Ik hou voornamelijk van actie, sci-fi en horror. Maar dit is in een andere genre een pareltje waar je zo nu en dan tegen aan loopt.

De nieuwste film van Paolo Virzì is een psychologisch drama, verpakt als een soort road movie. Centraal thema is de van lieverlee groeiende camaraderie tussen twee vrouwen, die allebei het noorden kwijt zijn en in feite elkaar tegenpolen vormen: de een ‘n extroverte, impulsieve megalomaan, de ander een introvert, nagenoeg apathisch wrak.
De film wordt gedragen door sterke protagonisten, die beide uitstekende vertolkingen neerzetten. Micaela Ramazotti (Virzì’s eigen vrouw) acteert daarbij een stuk subtieler dan Valeria Bruni Tedeschi, die —zoals wel vaker bij haar—van tijd tot tijd haar uitbundige decolleté weer maar eens in de strijd werpt.
Bij de genreaanduiding staat als eerste "komedie", maar er valt weinig te lachen. Het laatste deel van de film (strand en "thuiskomst") is erg ontroerend zonder sentimenteel te worden. Ik sluit niet uit dat er na herziening nog een halfje bij mijn waardering bijkomt.

avatar van Flat Eric
Thelma & Louse flew over The Cuckoos Nest

Prima film die duidelijk laat zien dat je vaak aaan de buitenkant in eerste instantie niet kunt zien wat iemand in welke mate psychisch mankeert.
Ergens is het een leuk gebracht verhaal met de ontsnapping maar door de pychische erg aanwezige ondertoon blijft het ergens ook wel een beetje een triest verhaal.
Vooral van het spel van Beatrice heb ik genoten : megalomaan, manipulatief en manisch maar ook charmant.

avatar van Baboesjka
Van deze film heb ik echt genoten in het filmhuis. Hij is avontuurlijk, soms best komisch, maar ook serieus en verdrietig. Interessante hoofdpersonen die allebei goed acteren. Psychische problematiek vind ik altijd een interessant thema, en ik houd van roadtrips. Als ik alle pluspunten bij elkaar optel, kan ik La Pazza Gioia alleen maar 5* geven!

avatar van Alathir
La Pazza Gioia is een gekke roadmovie over 2 gekken die ontsnappen uit de instelling. De ene gek is niet erg boeiend, met name Beatrice. Erg vermoeiend mens, nu als dat haar rol was, speelt ze het wel zeer goed. Beatrice zwijgt namelijk geen seconde wat je als erg vervelend gaat ervaren als je er eenmaal op begint te letten. Helaas vond ik haar totaal niet interessant in tegenstelling tot de recensenten boven mij.

Het is ook helemaal geen komedie volgens mij. Ik heb hoogstens een keertje gelachen. De achtergrond van de andere vrouw, Morelli, vond ik boeiender (zeker richting het einde toe) en voegt wat dramagehalte toe aan de film. Voor de rest is het vooral onzin, wat natuurlijk enigszins in de lijn ligt met wat je kan verwachten als je met gekken op stap bent.

avatar van Fisico
Het is hier al meermaals gezegd. La pazza gioia is een herkenbare film die me doet terugdenken aan het onvermijdelijke Thelma & Louise, maar ook met het Girl Interrupted met Winona Ryder en Angelina Jolie waarbij beide vrouwen ook in een psychische instelling vertoeven en de benen nemen. Het samenspel tussen Beatrice en Donatella is geweldig. Vooral Beatrice springt hier in het oog als labiele, manipulatieve, maar soms ook charmante vrouw die geen vrede neemt met een negatief antwoord. Het is een genot om Beatrice bezig te zien, zeker ook wanneer ze als mythomane de bekenden der aarde tot haar vriendenkring rekent.

De fijne beelden van Italië en de aanstekelijke vriendschap van beide dames werkt wonderwel. Euforie wordt geregeld gewisseld met tragedie. Dit laatste is zelfs ontroerend wanneer het verhaal van Donatello boven water komt met haar zoontje. Het einde is symbolisch en passend binnen het verhaal. Ondanks de harde realiteiten van beide vrouwen blijft de film vrij luchtig overkomen. De kijker hinkt daarbij op twee gedachten.
Leuk om een keertje gezien te hebben, blij ook om hem gezien te hebben. Een degelijk 3,5* is zijn deel!

Sterk begin van de film met onze twee, totaal verschillende en "verwarde" dames, heel expressief in beeld genomen en tevens een kritische kijk op de wanorde van de overbevolkte instelling.
Daarna vangt het "avontuur"aan en komt het wat chaotisch over. Tempo en verrassingen in overvloed maar het verleden van de twee, en daar is de kijker wel nieuwsgierig naar, komt pas met horten en stoten en onvolledig over, zodanig dat er naast het grappige dat af en toe opsteekt, er eigenlijk weinig emotie loskomt.
Pas naar het einde toe, wanneer eerst de wanhoopsdaad en daarna het moederinstinct van Donatella in het verhaal komt, wint de prent aan gevoeligheid en natuurlijk ook in de slotscènes met het accent op de ontstane vriendschap tussen onze twee treurende zielen.
Puike vertolkingen. 'k Zou niet weten wie van de twee de beste, al is Bruni Tedeschi toch wel erg opvallend in haar luidruchtige rol. "De ene werkt, de andere praat..."
Film vergaloppeert zich een beetje in de ontwikkeling van het verhaal maar is best wel inhoudelijk en genietbaar.

avatar van stefan dias
Unspoiler: probeer het begin door te zitten en je zal beloond worden met een verrassend frisse film.

Ik begon net zelf gek te worden van de babbelzieke Beatrice en vroeg me af of ik deze (opgenomen) film wel uit wou zitten. Ze houdt echt geen 5 seconden haar 'bebbel'. Ze bestaat het zelfs om midden in de nacht luidkeels een rechter uit zijn bed te bellen.

Maar gek is niet hetzelfde als dom. De twee gestoorde dames weten heel goed wat er met henzelf scheelt en dat weerhoudt hen er niet van om maffe avonturen te beleven. Beatrice weet afwisselend te charmeren en te irriteren. Bruni Tedeschi speelt haar (dankbare) rol met verve en ook Ramazotti weet een mooi contrast te brengen.

Ja… 'Thelma en Louise' kruiste ook wel even mijn gedachten, maar daar zit het shot in de cabrio natuurlijk ook voor iets tussen. Toch heeft de film genoeg eigen schwung om het bij dat ene moment te laten.

De oorzaak van dit alles heeft natuurlijk een wel heel trieste grond. Deze wordt heel mooi over de film uitgestreken en onthuld. Zelfs toch nog een beetje verrassend. En cru. Het wordt ook wal allemaal redelijk rooskleurig voorgesteld: de gekken op het prachtige domein, het medisch personeel dat wel heel meelevend en zachtaardig is, zelf een beetje gek bijna en ook ook de 'verrader' is niet eens slecht. (want geef 'm maar eens ongelijk). Ook het pleeggezin had wel héél veel begrip voor iemand die hun pleegzoon al eens had willen verdrinken)

Maar conform de film wil ook ik dit met de mantel der liefde bedekken en daar niet al te veel over mopperen. Aparte, heel mooie film.

Goeie film waarin twee vrouwen ontsnappen uit een vrij luxueuze psychiatrische instelling. Het geheel doet wat fragmentarisch aan. Dit wordt tegen het einde wat minder en dan wordt de film ook wat ontroerender. Van de twee hoofdrolspeelsters viel Valeria Bruni Tedeschi het meeste op in een luidruchtige, aandachttrekkende rol die ze zeer geloofwaardig neerzette. Een nipte 3.5 sterren.