Opfergang (1944)

Alternatieve titel: The Great Sacrifice

Duitsland

geregisseerd door Veit Harlan
met Kristina Söderbaum, Carl Raddatz en Irene von Meyendorff

Albrecht besluit na een wereldreis te trouwen met zijn nichtje Octavia. Wegens de familierelatie met haar, gaat dit huwelijk hem echter niet al te makkelijk af en hij begint zich al snel te vervelen in hun donkere villa. Dan maakt hij kennis met de mysterieuze en beeldschone Äls, die de nabijgelegen villa bewoont. Met Äls rijdt Albrecht voortaan elke morgen paard en begint steeds warmere gevoelens voor haar te krijgen. Octavia merkt dit en al gauw steekt jaloezie de kop op.

avatar van Anatolia
In deze docu sprak de Sloveense filosoof Zizek over deze film als één van zijn favorieten en de beste van de Duitse cinema.
Ik was dan ook verbaasd dat het nog niet op de site stond, vooral omdat het er eentje is van de bekende nazi-regisseur Harlan (Jud Süss).

Bedankt Purmerend

Ik vind het wat kort door de bocht om Harlan als een nazi-regisseur weg te zetten. Natuurlijk, hij 'deed'Jud Süss....... maar zou het niet kunnen dat daar een heel klein beetje Hitleriaanse dwang achter zat? Meedoen of je kop eraf? Zijn vrouw Kristina Söderbaum schrijft er wel het een en ander over in haar memoires (Nichts bleibt immer so), dat er niet echt veel te kiezen viel, toen. Dat er wel eens wat moest. Maar dat maakt al met al deze film niet veel beter te pruimen, want het is wel een erg melodramatisch verhaal. Maar historisch vind ik hem wel interessant.

Naar verluidt zou de Duitse overheid niet bepaald opgezet geweest zijn met de film : "Overspel terwijl Duitse soldaten aan het front van hun geliefden gescheiden zijn" maar uiteindelijk kwam deze mooie kleurenfilm (!), waarin romantiek en melodrama hoogtij vieren, er toch.
Heel mooie opnames (de scènes met de paarden, het gemaskerd bal, de dromerijen...) en vooral de schitterende acts. Zowal Kristina Söderbaum als Irene von Meijendorff zijn betoverend knap en Carl Raddatz zit ook heel goed in zijn rol.
Een pluim ook voor decors en vooral costumering.

avatar van joachimt
joachimt (crew)
Mooie opnames inderdaad, maar verder een slap verhaal en de melodramatische romantiek druipt van het scherm af.