Dama s Sobachkoy (1960)

Sovjet-Unie
Drama / Romantiek

geregisseerd door Iosif Kheifits
met Iya Savvina, Aleksey Batalov en Nina Alisova

Bankier Dimitri Gurov is op vakantie in Jalta en ontmoet een dame die met haar hondje voorbij loopt. Ze heet Anna Sergeyovna en zit gevangen in een ongelukkig huwelijk. Hun beide partners zijn echter niet aanwezig en de twee beginnen een affaire. Na de vakantie gaan beiden hun eigen weg en vertrekken naar huis, waar ze vervolgens maandenlang ongelukkig van elkaar leven. Wat is de volgende stap?

Verfilming van het klassieke Tsjechov-verhaal.Deze film is typerend voor de zwaktes en vooral sterktes van de Sovjet-literatuurverfilmingen:zorvuldig opgebouwd op het trage af,onberispelijk gefilmd,zeer goed geacteerd(vooral van de male lead),uiterst precies gedecoreerd met oog voor ieder detail,maar:zonder dat vleugje durf en eigen creativiteit dat het een werkelijk geniale film had kunnen maken.
Goed vergelijkbaar met brief encounter qua intrige,maar totaal andere vertelstructuur.