• 11.785 nieuwsartikelen

Oorlog | 85 minuten

Genre: Oorlog

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Boris Paval Conen

Met onder meer: Matthijs van de Sande Bakhuyzen, Yannick van de Velde en Hajo Bruins

IMDb beoordeling: 6,0 (291)

Gesproken taal: Nederlands en Frans

• NPO Start Bekijk via NPO Start Plus

Plot Kamp Holland

In de hectische chaos nadat een konvooi op een bermbom rijdt, opent een Nederlandse soldaat het vuur op een verdachte Afghaan. Na de aanvankelijke lof voor het afwenden van een nieuwe ramp, ontspint zich een drama als een officieel onderzoek in gang wordt gezet. Als de druk toeneemt wordt de initiële kameraadschap van de groep de soldaten uit elkaar gescheurd door wederzijdse beschuldigingen, leugens en wantrouwen. Ze zullen ieder op hun eigen manier moeten omgaan met de gevolgen van dit beslissende moment in de nacht. Die split second die hun levens voor altijd zal veranderen.

logo tmdbimage

avatar van LuukRamaker

LuukRamaker

• 2007 berichten

Eén van de telefilms van dit jaar. Zondag 22 mei te zien bij de EO op NPO3.

avatar van maurice32

maurice32

Veel belangstelling hier zie ik hehe

Donkerwoud

Deze lichting telefilms lijkt sowieso wat weinig aandacht te krijgen. Niet geheel onterecht trouwens...;)

avatar van Capablanca

Capablanca

Onderhoudend verhaal in een realistische entourage.

Donkerwoud

Bij mijn weten de eerste Nederlandse film over de Afghanistan-missie. Ze hebben kennelijk hulp van defensie gekregen voor oorlogstuig, voertuigen en groot materieel. Het levert een authentiek (realistisch?) beeld op van hoe het moet zijn om in die regio te dienen. Daarmee oogt het visueel best gelikt, maar het mist subtiliteit in acteerwerk om de onderhuidse spanningen tussen de verschillende mankrachten overtuigend in beeld te brengen. De fragmentarische opbouw, waarbij één specifieke gebeurtenis steeds terug blijft komen, maakt het eerder tot een rommelig soepzooitje dan dat het bevorderlijk werkt voor de uitwerking van chemie tussen de acteurs.

avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

Donkerwoud schreef:

Bij mijn weten de eerste Nederlandse film over de Afghanistan-missie.

Wel eens een One Night Stand van geweest: Met Donker Thuis (2011) al ging dat meer om de verwerking (wat ik me nog herinner).

mjk87 schreef:

Verwerkingsverhalen zijn er wel inderdaad. Stella's Oorlog laatst nog gezien. Maar niet die zich midden in de actie afspelen.

avatar van Flitskikker

Flitskikker

Bij vlagen best spannend, en er zaten wat goede momenten in. Het gespring in de tijd was zoals hierboven genoemd erg verwarrend. Het acteerwerk kon een stuk beter, maar het einde ( ) maakte veel goed.

Heel, heel slap aftreksel van talloze Amerikaanse films (en slecht gespeeld).

avatar van Toontje G

Toontje G

Op zich een goede film alleen slecht acteerwerk. Het was net of alle acteurs al hun tekst van een papiertje af stonden te lezen. Jammer, want het is een verhaal waar wel wat van te maken is.

avatar van missl

missl

Stoere poster, verder is het een fragmentarische film, gedoe met gespring in de tijd wat de film nodeloos ingewikkeld maakt en hierdoor minder spannend.

kappeuter (crew films)

Donkerwoud schreef:

Bij mijn weten de eerste Nederlandse film over de Afghanistan-missie.

Stella's Oorlog (2009)

Al gaat dat wellicht vooral ook over het thuisfront. Ik heb 'm niet gezien.

kappeuter schreef:

Stella's Oorlog (2009)

Al gaat dat wellicht vooral ook over het thuisfront. Ik heb 'm niet gezien.

Had ik genoemd inderdaad. Daarin staat een heftige oorlogshandeling centraal. Deze speelt zich van begin tot eind af in een oorlogsgebied, dat heb ik nog niet zo vaak gezien.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Deze film kon mij niet echt boeien, wat ik toch wel jammer vind want had er meer van verwacht, of beter gezegd gehoopt dat het goed zou zijn. Er gebeurt eigenlijk vrij weinig, de film draait grotendeels om het incident en dat is behoorlijk saai. Zoals ik al zei kon de film mij nergens echt boeien. Ik vind het dan weer wel goed dat ze nu ook eens een film over de Afghanistan oorlog maken, in plaats van WO2 want die zijn er al zo veel gemaakt van Nederlandse makelij, en daar zijn wij hier ook best wel goed in vind ik ,alleen mag het voor mij dan wel wat beter zijn dan Kamp Holland.

avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

Film met potentie, alleen veel te kort voor het verhaal dat men wil vertellen en gewoonweg lachwekkend geacteerd. Zoals al eerder gezegd hier, alsof men het allemaal voorleest. Emotieloos maar ook gewoon niet echt overkomend. Jammer, want de aankleding, het sfeertje en de ideeën zijn prima. 1,5*.

avatar van missl

missl

Slecht gespeeld, daardoor kreeg het verhaal niet de aandacht die het verdient.

avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

Een film die lang blijft hangen. Acteerwerk kon beter, de sfeer is beklemmend. Het einde komt als een verrassing.

avatar van Decec

Decec

Een goede drama/oorlog film...

Prima verhaal...

Prima acteerwerk...

Bekende acteurs Yannick van de Velde en Hajo Bruins (stond niet imdb)...

Prima achtergrond geluid

(Dolby Digital)...

Mooi HD kwaliteit breedbeeld...