Tommy (2014)

Zweden
Thriller / Misdaad

geregisseerd door Tarik Saleh
met Moa Gammel, Lykke Li Zachrisson en Ola Rapace

Een week voor Kerstmis landt Estelle op de luchthaven van Arlanda. Een jaar eerder is ze samen met haar man Tommy en hun dochter gevlucht uit Stockholm nadat Tommy had deelgenomen aan een van de grootste overvallen in de Zweedse geschiedenis. Estelle neemt contact op met Tommy's vroegere handlangers en vertelt ze dat Tommy onderweg is naar huis en zijn deel van de buit wil hebben. Dit nieuws gaat als een lopend vuurtje door de onderwereld van Stockholm. Als Tommy terugkeert zal de stad uit zijn voegen barsten.

avatar van knusse stoel
Ik ben erg benieuwd naar deze film, heb deze vandaag binnen gekregen en ben van plan om hem dit weekend te bekijken. Zweedse thrillers schijnen vaak goed te zijn, we zullen zien.

avatar van J filmrecent
een origineel verhaallijn, goed acteerwerk, een typische scandinavische film, niet echt met spanning maar amusant.

Deze gestileerde misdaadthriller is gebaseerd op ware gebeurtenissen en gaat over een van de grootse roofovervallen uit de Zweedse geschiedenis, maar probeert vooral een beeld te schetsen van de vrouwen in de wereld van de misdaad in Zweden. Singer songwriter Lykke Li vervulde een bijrol. Het verhaal had meer spanning kunnen gebruiken. Er werd naar behoren geacteerd.

avatar van vranque
Matig. Fijn verhaal hoor maar het kon mijn aandacht met moeite vasthouden.

avatar van blurp194
Het zal vast een heel interessante serie gebeurtenissen geweest zijn, waar deze film op gebaseerd is. Wekenlang krantenkoppen op de voorpagina, zoiets. Maar bij de film kon ik mijn ogen haast niet openhouden. De overwegend duistere beelden helpen daar ook niet echt bij.

Moa Gammel speelt nog wel een aardige hoofdrol, van de rest was ik ook al niet echt kapot. Film voor een regenachtige zondag. Maar dan moet er ook echt niks anders te doen zijn.

avatar van Norman Mailer
gauke schreef:

Bleef jij ook niet met – minimaal – twee vragen zitten?

Norman Mailer schreef:

Bleef jij ook niet met – minimaal – twee vragen zitten?

Voor mij was de rol van de politie volstrekt onduidelijk en ook wie tegen wie vocht; er werd bovendien onsystematisch geschoten en wat had de personage Estelle daar te zoeken.

avatar van Norman Mailer
gauke schreef:

Voorts; de openingscene: wie/wat/waar/waarom? En afsluitend die gast in de branding?

Norman Mailer schreef:

Kortom: onduidelijkheid troef!

avatar van Toontje35
Wel aardige thriller. Als je er goed over na gaat denken, zit er nogal wat gaten in het verhaal. En zijn veel dingen niet duidelijk.
3 of 3,5: doe maar de eerste

avatar van Movie-Addicted
Deep purple- Child in time (geweldige scene!)

Helemaal geen verkeerd filmpje. Knap acteerwerk en de sfeer is lekker rauwig. Wel vond ik sommige scenes ietwat afgezaagd of te kort, wellicht hebben ze dit gedaan ivm de speelduur (i don't know)

Maar goed. *3,25+

avatar van Piratje
De beelden spreken voor zich in deze traditionele Zweedse film waarin de interne geschillen van een bende die de grootste overval pleegde in Stockholm beheerst wordt door vrouwen.
Zoals verwacht, wordt in deze Zweedse prent goed geacteerd. Vooral omdat de dialogen kort zijn en de uitgestreken beelden het verhaal vertellen.
Meestal wordt de rol van de vrouw achter de crimineel onderschat. Dit verhaal brengt een heel andere tekening. Eén die me toch ook doet terugdenken aan de hedendaagse vrouwen van bij ons die zich braaf op de achtergrond kunnen houden. Ook al zijn ze van grote betekenis bij criminele feiten. Dit lijkt me een opgefokt wereldverschijnsel van vraagtekens.
Al lijkt deze film eentonig en nogal vlak. Hij heeft inhoud en is goed vertolkt. Al kan ik de grijnslachen van Moa Gammel niet altijd plaatsen.
Alvast 3plus-punten waard.