Viking (2016)

Alternatieve titel: The Viking

Rusland
Actie / Drama
133 minuten / 128 minuten (12+ versie) / 142 minuten (Blu-ray)

geregisseerd door Andrey Kravchuk
met Danila Kozlovsky, Aleksandr Ustyugov en Maksim Sukhanov

Het Kievse Rijk, de late 10e eeuw. Na de dood van zijn vader, Svyatoslav I, heerser over het Rijk, wordt de jonge Vikingprins Vladimir van Novgorod gedwongen tot ballingschap dwars over de bevroren zee. Dit om aan zijn verraderlijke halfbroer Yaropolk, die zijn andere broer Oleg vermoordde, te ontsnappen die het Kievse Rijk heeft veroverd. De oude krijger Sveneld overtuigt Vladimir om een Varjagen-vloot samen te stellen in de hoop Novgorod te heroveren van Yaropolk en daarbij het machtige Byzantijnse leger te verslaan.

avatar van Drekskiebel
Ik ben hier benieuwd naar, sterke trailer

avatar van DreamTech
Nou ik heb me goed vermaakt met deze film, Ik had wel de theater versie 18+ en die duurde 2 uur en 22min. Even wennen aan de Russische taal ! Lekker hak en breekwerk Computer animatie had iets beter gekund maar niet storend. aanrader !

avatar van schumacher
Deftig filmpje.

avatar van joolstein
Prima film die gebaseerd is op historische feiten. Echter de titel Viking is een beetje misleidend omdat het hier gaat over een afstammeling van de Zweedse Noorman Rurik die de eerste Russische staat Kievan Rus stichtte. Prins en bastaard Vladimir was al lang en breed gesetteld in de 10e eeuw. Vladimir heeft twee dingen gedaan in zijn bestaan: ten eerste maakte hij die staat weer groot en sterk en ten tweede bekeerde hij zelf en zijn onderdanen tot het Christendom. Dit Katholieke Orthodoxe geloof is dan ook de kern van de film. Terwijl de geschiedenis van Vladimir the Great nog verder gaat stopt de film precies na bekering van het land. President Vladimir Poetin heeft ooit eens gezegd dat deze bekering van het geloof de grootste gebeurtenis was van Rusland. Daarnaast is hij een groot fan zijn naam genoot. Hij heeft zelfs een standbeeld voor hem opgericht. Niet gek dat deze film dan ook tot één van de duurste films ooit gemaakt in Rusland behoort. De film werd echter door veel journalisten, politici en de Russische kerk de grond ingeboord. Hun held werd te gewelddadig weggezet. Een geluk voor ons want we zien in de film genoeg bloederige scenes, vijanden worden vakkundig omgebracht en er zijn talloze veldslagen. Na de inname van de stad Polotsk verkracht hij in het bij zijn van zijn mannen zelfs zijn toekomstige vrouw Ragnhild “Rogneda” Ragnvaldsdatter (Aleksandra Bortich) Dit maakt de film juist natuurgetrouwer dan als het heroïsche verheerlijking was geweest. Daarnaast valt vooral ook de fantastische sfeer en de mooie gedetailleerde historische kostuums en aankleding op. Er is zelfs aandacht besteed aan de verschillende talen. Zo spreken de Pecheneg, een semi-nomadevolk uit de Turkse contreien hun originele vermoedelijke taal. De over het algemeen Russische cast is van zeer grote klasse. We herkennen o.a. Svetlana Khodchenkova die bekent is van Tinker Tailor Soldier Spy en The Wolverine. Verder wordt de cast aangevuld door een paar voor ons bekendere acteurs. Zo zien we Joakim Nätterqvist als de Viking Khevding. Hem kennen we van de films: Arn - Tempelriddaren (2007) En onder zijn kompanen zien we ook nog John DeSantis (vele films waaronder The 13th Warrior) als een Berserk. Een iets minder puntje was dat sommige gebeurtenissen niet altijd goed werden weergegeven. Meerdere malen waren er hiaten te zien. Ondanks de lange tijdsduur van bijna tweeëneenhalf uur. Laten we dat maar aan de lange productietijd van zeven jaar verwijten. Want de film geeft wel een heel mooi gedeeltelijk tijdsbeeld weer van de dagen na de kolonisatie van de Vikingen in de Slavische landen.

avatar van KritiKus
Geweldige film! Het Russisch wende snel, even de verschillende (half) broers en Koninkrijken uit elkaar proberen te halen, en je hebt een heerlijke 2 uur 22 minuten hakfilm te pakken. Mooi verfilmd en gespeeld. De film wekte mijn interesse omdat de serie VikingS een van mijn favorieten is, en dat benaderde het zeker !

avatar van Boneka
Begrijp nog steeds niet dat je hier punten kan geven zonder een fatsoenlijke review. Kijk eens naar deze film. Allemaal dikke voldoendes De onvoldoendes zijn de alleen maar stemmers. Moet niet kunnen, geeft zo een vals beeld redactie van Moviemeter.

'Mannenfilm' met vooral veel spieren en gevecht en geschreeuw en trots en belediging.
Er zitten ook wel een paar vrouwen in, overigens.
Wel heel mooi gedaan, maar er zit niet veel verhaal aan, dat wordt niet echt ontwikkeld en daardoor komt de film niet op gang, desnoods zoals bij de Terminator-films waar de actie en het verhaal iets met elkaar te maken hebben. Het gaat alleen van het ene geweld naar het andere.
Daarom ga je je toch vervelen na een tijdje.

avatar van Grindhouse62
Wat een goede, rauwe historische film. Heb de versie van 142 minuten gezien. Prachtige landschappen, perfect in beeld gebracht. Kostuums, decors en muzikale ondersteuning zijn ook prima. De vele gevechten cq. veldslagen zijn goed in beeld gebracht. Gewoon voor de liefhebber een mooie actiefilm. Een 3.5