Danmarks Sønner (2019)

Alternatieve titel: Sons of Denmark

Denemarken

geregisseerd door Ulaa Salim
met Zaki Youssef, Mohammed Ismail Mohammed en Rasmus Bjerg

Een jaar nadat Denemarken werd opgeschrikt door een dodelijke bomaanslag, voert de ultranationalistische politicus Martin Nordahl met zijn Nationale Beweging de verkiezingspolls aan. De stemming in de samenleving ten aanzien van etnische minderheden verhardt snel. De negentienjarige Zakaria ziet de noodzaak om in actie te komen en laat daarvoor zelfs zijn moeder en zijn broertje in de steek. Voor eenzelfde soort dilemma komt Malik te staan, die als medewerker van de inlichtingendienst de groeiende dreiging professioneel het hoofd probeert te bieden. Hij onderzoekt onder meer een extreemrechtse groepering die het op 'etnisch onzuivere Denen' – mensen zoals hijzelf en zijn gezin – heeft voorzien, en die mogelijk banden onderhoudt met de politicus Nordahl.

avatar van Basto
Redelijk indrukwekkende film over de opkomst van extreem rechts in Denemarken/ Europa.

Jammer van het eind. De regisseur had beter bij het ziekenhuisbed of iets eerder kunnen eindigen. Het ‘feel good’ einde was te voorspelbaar en geforceerd.

Vanaf 20 februari 2020 in de bioscoop (Windmill Film)

avatar van zoutzak
Lekker provocatief, beladen filmdebuut van deze jonge Deense filmmaker. Hij is duidelijk gepassioneerd over het onderwerp, de opkomst van extreem rechts door populistische identiteitspolitiek. Het blijft echter redelijk oppervlakkig en is bij momenten wat clichématig maar door de emotionele lading weet de film goeddeels te overtuigen.

In mijn ogen een belangrijke film over de ontwrichting van onze samenleving door de radicalisering aan alle kanten van het politieke spectrum. Een opmerkelijk regiedebuut van Ulaa Salim, die al op jonge leeftijd het scenario schreef voor deze in Denemarken controversiële film. De film heeft minder aandacht voor het geweld dan voor het gedachtegoed dat daarachter schuilgaat.

avatar van themanwiththeplan
Half geslaagde film die een erg interessante thematiek heeft maar een eenzijdige interpretatie weergeeft.
Het eerste deel van de film volgt Zakkari, een 19 jarige allochtoon die zoekende is in het leven en dus vatbaar voor de extremistische retoriek van een oudere jihaad ronselaar.
Het deed me nogal sterk denken aan de film "Hambrug Cell" maar hier dan minder sterk uitgewerkt.
De ronselaar pakt het wel handig aan door zijn potentiële strijders te confronteren met de onmenselijke leefonmstandigheden van voornamelijk Arabische illegalen.
In het 2de deel verschuift de focus naar Malik. Een undercoveragent van Arabische origine. Dit deel is ietwat beter en spannender uitgewerkt en zorgt voor enkele gedegen plotwendingen en een sterke climax.
Normaal zou ik hiervoor een 3.5* geven maar omwille van het eenzijdige ongenuanceerde politieke standpunt van de regisseur rond ik af naar beneden. Het "alle vreemdelingen zijn slachtoffers en elke blanke is een ondrukkende racist" heb ik ondertussen al iets teveel moeten ondergaan.
Conclusie: Lang geen slechte film met goede acteerprestaties maar het eenzijdige wereldbeeld van de regisseur dient te worden bijgesteld.