Das Fräulein (2006)

Alternatieve titel: Fraulein

Zwitserland / Duitsland

geregisseerd door Andrea Staka
met Mirjana Karanovic, Marija Skaricic en Ljubica Jovic

Ruza heeft haar thuisland Servië 30 jaar geleden verlaten om in Zürich te gaan wonen. Haar dagelijkse leven bestaat uit een reeks zich herhalende bezigheden, totdat ze op een dag Ana ontmoet. Zij zet Ruza's rustige leventje op z'n kop en er ontwikkelt zich een vriendschap tussen de twee vrouwen.

avatar van Purmerend
'Das Fräulein' van Zwitserse Staka bekroond op festival van Locarno
De Zwitsers-Duitse co-productie "Das Fräulein" van de Zwitserse cineaste Andrea Staka heeft op het 59ste filmfestival van Locarno de Gouden Leopard veroverd.

Bron

avatar van DieGo
Gezien op het IFFR.

Erg mooi drama waarin we 3 generaties vrouwen krijgen te zien die om verschillende redenen hun thuisland (ze komen alle 3 uit verschillende delen van het voormalige Joegoslavië) zijn ontvlucht en nu een nieuw leven in een vreemd land (Zwitserland) leiden. Prachtig hoe de jonge, energieke Ana de norse, koude Ruza weet te ontdooien.

De acteerprestaties zijn tevens ijzersterk. 4*

Aanrader!

avatar van Wouters
ik sluit me hierbij volledig aan. Deed me even denken aan eerder werk van Kustirica maar van deze jonge regiseusse kunnen we nog wel wat verwachten

dragje
Vanavond ga ik deze film bekijken op het gratis openlucht filmfestival in Amsterdam: pluk de nacht

Met mijn bootje erheen en kijken maar

Voor de nieuwe kijkertjes onder ons, hier een filmpje over pluk de nacht

Bij een film als deze wordt het weer duidelijk dat het niet vanzelfsprekend is om een goede film te maken. Ook al heb je best een mooi gegeven en prima acteurs. Jonge vrouw uit Bosnie komt naar Zwitserland en gaat werken bij een stugge Joegoslavische vrouw die een kantine runt en al langer in Zwitserland woont. De film bouwt langzaam op. Te langzaam in mijn ogen want hierdoor is hij nogal saai. Uiteindelijk groeit er wel een relatie tussen de twee vrouwen en krijgen we ook langzaamaan steeds meer te weten over de vrouwen en hun achtergronden. Maar als de film dan eindelijk afgelopen is, en dat lijkt heel lang te duren ondanks dat hij maar 81 minuten is, blijf je als kijker nog steeds met een onbevredigend gevoel achter. De film heeft niets bij me achtergelaten omdat hij toch te langzaam, te afstandelijk en te saai was. Waarom heb ik naar deze film gekeken? En dat is geen goed teken als je met die vraag achterblijft. Er had veel meer in deze film moeten zitten. Wellicht een andere regisseur.