A Price above Rubies (1998)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Romantiek

geregisseerd door Boaz Yakin
met Renée Zellweger, Christopher Eccleston en Julianna Margulies

Veel keus heeft Sonia niet, ze groeit op in strenge orthodox Joodse kringen. Ze leeft het leven dat voor haar is uitgestippeld, trouwt met een keurig nette brave man, schenkt hem een zoon en werkt keihard in het huishouden. Maar diep in Sonia zitten andere gevoelens verstopt. Die van een jonge vrouw die zich bewust is van haar seksualiteit en op zoek gaat naar de passie die ze mist in haar liefdesleven. Om te ontsnappen aan de sleur van haar beschermende wereld, moet ze breken met haar familie, en dat lijkt een moeilijke opgave...

Ik vond de film een beetje te saai.

avatar van XfofaXX
Zeg dat wel. Moesten ze er een komedie van hebben gemaakt zou hij nog meer te pruimen zijn, maar nu echt niet dus.

avatar van nachtvlinder
de film begint erg saai, maar wordt toch wel wat dynamischer naarmate hij vordert en Sonia wat wakkerder wordt . Renee is dan wat leuker om te zien, of ze laat wat meer zien

avatar van Ganesha
Best een goede film
Ik had gedacht dat het een standaard melodrama'tje zou zijn, maar dat viel erg mee
Het verhaal wordt van verschillende kanten belicht, ook vanuit de man van Sonia, die deel is van een orthodox joodse groep
Hij wordt niet alleen maar als "slechterik" neergezet
Ook leuk af en toe komische stukjes in de film; dat had ik niet verwacht

De film komt traag op gang maar wordt steeds beter en interessanter.
Renée Zellweger zet hier weer een sterke prestatie neer en het is vooral door haar dat deze film zo goed is.
Ben blij dat ik deze prent van haar ook gezien heb want hij is het dubbel en dik waard.

avatar van DonOswaldo
Boeiend en makkelijk in te leven concept, Renée Zellweger schittert, alleen tegen het einde begint het wat gehaast aan te voelen en is het me ook ietsje te braaf.

avatar van daxclusive
Redelijke film, met een redelijk boeiend verhaal.
Goed geacteerd, je moet je erin in gaan leven deze film te volgen.
Het einde was nogal vaag, dat is weer jammer. De film haalt net de 3 sterren niet.

avatar van ella9084
goed acteerwerk, film met goed thema: een vrouw die zich losmaakt een verstikkende omgeving. Geen moment saai.

avatar van soom
Mooi, ingetogen. Renee Zellweger is zeker een meerwaarde, ze tilt de film omhoog tot een mooie 3,5*. Had iets meer in gezeten, Uptown Girls is bijvoorbeeld iets leuker en frisser, maar A Price above Rubies kent wel enkele mooie momenten. Mede dankzij Renee. Ze had hier in elk geval geen pruilmondje, keek nog heel erg gewoon. Maar als ze er niet in had gezeten, was het vast stukken minder geweest. Ze heeft een bepaald charisma, wat gewoon nodig is om een rol te spelen. Ze houdt zich ook prima staande. Geen topfilm, maar wel een bepaald niveau.

avatar van Paul59
Een film uit 1998. Misschien wat teleurstellend voor de degene die Renée Zellweger pas leerden kennen door haar komische rol in de kaskraker Bridget Jones’s Diary en het vervolg daarop. Maar voor A price above Rubies had Zellweger al naam gemaakt als tegenspeler van Tom Cruise in Jerry Maguire (Dorothy Boyd). Kenmerkend voor het “kindvrouwtje” Zellweger is haar pruilmondje en onbeholpen gedrag. Je zou bijna medelijden met haar krijgen tot we de andere kant van haar zien.

A price above Rubies is geen komedie. Het thema: de verstikkende Joods orthodoxe gemeenschap waaruit een vrouw, Sonia, tracht te ontvluchten, is bloedserieus en waarschijnlijk nog altijd actueel. Het begin is wat saai en de rol van Yossi (het broertje van Sonia) niet helemaal duidelijk. Gaandeweg beginnen we te begrijpen dat Yossi, gespeeld door Shelton Dane (1984), overleden is. Voor Shelton was het zijn derde en tevens laatste film. Hij koos voor een ander beroep.

Het script en het plot zijn matig. Een oude rabbi die door Sonia op de gedachte komt zijn vrouw na twintig jaar eens flink te verwennen en daarbij het leven laat, is ronduit lachwekkend. Daarentegen worden we overladen met mooie sfeerbeelden.

Afgezien van de jeugdige Shelton, mist Zellweger in deze film krachtige tegenspelers. Alle aandacht is dan ook op haar spel gericht. En ja, ze verstaat de kunst om de kijker te blijven boeien. Daarom is de film de moeite van het kijken waard.

De film was geen kassucces en dat is begrijpelijk. Er zit geen spanning in. De dialogen zijn saai en de acteurs niet overtuigend genoeg. Maar de fans van Renée Zellweger komen volop aan hun trekken. Voor een paar euro kom je deze DVD vast nog ergens tegen. Ondanks mijn kritiek heb je er geen miskoop aan.

avatar van Moviestar1979
Een romantische dramafilm met Renée Zellweger in de hoofdrol.

De film komt traag op gang, maar dankzij een sterke cast scoort de film een voldoende. Vooral Zellweger en Fitzgerald dragen de film. Het verhaal is op sommige momenten emotioneel meeslepend. Het gaat hierbij grotendeels om het geloof, en 2 verschillende culturen die de rode draad vormen.

Renée Zellweger werd o.a. in 1998 genomineerd voor een NYFCC Award. Eveneens voor haar rol in One True Thing (1998).

3,0 *