Introducing Dorothy Dandridge (1999)

Alternatieve titels: Rising Star | Face of an Angel | Academy

geregisseerd door Martha Coolidge
met Halle Berry, Brent Spiner en Klaus Maria Brandauer

In de jaren '50 maakt manager Earl Mills de zwarte zangeres Dorothy Dandridge wereldberoemd. Naast talrijke optredens, krijgt Dorothy de kans om in een film van de bekende regisseur Otto Preminger te acteren en ze werd als eerste zwarte actrice genomineerd voor een Oscar. Dorothy en Otto beginnen een relatie en haar loopbaan is een opeenstapeling van successen. Tot Otto haar verlaat en ze in een zware depressie belandt.

avatar van Ibrahim
Goede film met mooie opnames. Ik vond het beste van de film Halle Berry. Zij is niet alleen mooi maar kan ook goed acteren.

kappeuter (moderator)
Sinds de Oscar uitreikingen kan ik Huile Berry niet uitstaan.

avatar van Ralfke
Een echte RTL4-woensdagavondfilm eigenlijk; niet speciaal, maar onderhoudend.

avatar van narva77
Sinds de Oscar uitreikingen kan ik Huile Berry niet uitstaan.

avatar van Sparkle
[Zou jij niet janken dan, als jij als eerste gekleurde vrouw een oscar zou winnen?

Ik zou zelfs janken als ik als zoveelste blanke man een oscar zou winnen

Hahaha je hebt gelijk

kappeuter (moderator)
Dat janken was nog niet het ergste, maar die zielige preek van haar wel. Da's mijn mening, al heb ik meer mensen gehoord die dat vinden.

avatar van narva77
Hmm die preek heb ik gelukkig niet gezien. Ik had het toendertijd opgenomen 's-nachts, maar de BBC was zo eigenwijs om tegen het einde v/d uitreiking over te schakelen van BBC1 naar BBC2 (of omgekeerd), dus heb het laatste deel gemist...

Er was wel een heel hoog minderheden-en Buitenland-gehalte tijdens de avond; had ook met 11 september te maken denk ik.

FisherKing

Ja die preek was verschrikkelijk: "God Fuck America" en die Halle Berry staat nu bovenaan op mijn Streeplijstje

Voor € 1 gekocht onder de naam 'Rising Star'. Toch wel een degelijke biografie met een overtuigende Halle Berry.

avatar van Jessen0wnt
Producties van HBO werpen altijd hun vruchten af, maar missen voor mij altijd het artistieke en echte audiovisuele aspect. Nu is het altijd wel onderhouden en stabiel, maar educatief de biografie van Dorothy toch dik twee uur kijken, was voor mij niet overtuigend en heel interessant. Onderhouden filmpje maar echt totaal niet interessant. 2 sterren

In mijn ogen geslaagde biopic over de getalenteerde, bloedmooie, maar tragische actrice/zangeres uit de jaren ‘50, die omdat ze donker was een generatie te vroeg geboren is: "Right woman, right place, wrong time". Halle Berry is in alle opzichten geknipt om deze rol te spelen, exclusief de zangstem die ze van een ander “leent”. Voor mij aanleiding om binnenkort Carmen Jones (1954) te herzien.