The Free World (2016)

geregisseerd door Jason Lew
met Elisabeth Moss, Boyd Holbrook en Octavia Spencer

Na een onterechte gevangenisstraf vinden we Mohammad in een dierenasiel, waar hij zich kan identificeren met de verwaarloosde en mishandelde dieren. Hij bekeerde zich tot de islam en veranderde zijn geboortenaam Martin. Doordat hij zo gewend is geraakt aan kleine ruimtes, vindt hij enkel slaap in zijn kast. Door gewelddadige omstandigheden stapt Doris, vrouw van een mishandelende agent, in zijn leven waar Mohammad zich met haar kan identificeren. Door een misdrijf geraken ze met elkaar verbonden en Mohammad, wetende dat hij opnieuw in de gevangenis zal belanden, besluit Doris te helpen.

Matige film waarin een ex-gedetineerde een vrouw in nood onderdak biedt. Een wat traag, maar redelijk sfeervol drama waarbij het verhaal niet overal even goed is uitgewerkt en waarbij de personages ondanks het goede acteerwerk wat afstandelijk overkomen. Zeker niet slecht, maar hier had wat meer in gezeten.