Den-En ni Shisu (1974)
Genre: Drama
Speelduur: 104 minuten
Alternatieve titels: Pastoral: To Die in the Country / 田園に死す
Oorsprong:
Japan
Geregisseerd door: Shûji Terayama
Met onder meer: Yoshio Harada, Izumi Hara en Masumi Harukawa
IMDb beoordeling: 7,7 (2.379)
Gesproken taal: Japans
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Den-En ni Shisu
Deze non-narratieve surrealistisch getinte film is een meditatie over regisseur Terayama's adolescentie, waarin hij in een kleine gemeenschap leeft en overweldigd wordt door de verstikkende eisen van zijn alleenstaande moeder, een weduwe. Hij wordt verliefd op een getrouwde vrouw, die hem vraagt om samen naar de grote stad te vluchten. Vervolgens stopt de actie, komt de echte Terayama in beeld, die een dialoog aangaat met zijn 15-jarige zelfbeeld.
Externe links
Video's en trailers
Reviews & comments
Tayama
-
- 1102 berichten
- 522 stemmen
Hoewel Terayama in zijn meeste projecten vaak gemakkelijk reflecteert naar zichzelf is deze film toch de meest directe en autobiografische die hij gemaakt heeft. Gebaseerd op een verzameling verhalen die hij jaren eerder schreef ontmoeten wij wederom handen vol interessante personages die elk een stuk van een magisch verhaal zullen vormen.
De vijftien jarige Terayama wilt niets liever dan zijn veeleisende en beschermende moeder verlaten om de moderne wereld te ontdekken. Wederom begeven wij ons in het afgelegen Japans platteland en gedurende de eerste helft van de film volgen wij Terayama die uiteindelijk zijn moeder verlaat. Het is echter op dat moment dat de film stopt en we erachter komen dat wij naast enkele recensenten ook samen met de volwassen Terayama, nu regisseur, aan het kijken waren naar een ruwe montage van een film over zijn jeugd.
Nog ietwat ontevreden als hij is loopt hij naar huis om daar voor zijn deur zijn jongere zelf te ontmoeten; Samen zullen zij dit verhaal nogmaals doorlopen, nu met de vraag of het vermoorden van je moeder het enige antwoord op volledige bevrijding is? Terayama neemt ons nogmaals mee in zijn herinneringen gevuld met magisch realisme en eindeloze fantasieën. Tot voor kort was het leven enkel een show, een film - maar nu zal hij er echt voor zorgen dat de scheidingslijn tussen realiteit en herinneringen verdwijnt.
Met enkele prachtige scènes weet Terayama wederom onvergetelijke situaties te creëren. De gebeurtenissen op het ruwe landschap vol vulkaangesteente zijn prachtig, maar tegelijkertijd zijn de surrealistische scènes bij het circusgezelschap vol regenboog kleurenfilters ook een genot om te zien. We maken opnieuw kennis met roddelende oude vrouwtjes gehuld in zwarte gewaden en ooglappen, een moeder dat haar verstoten kind verdrinkt, een lilliputter, een opblaasbare vrouw; en meer!
Terayama noemde graag namen als Fellini, Bergman en Polanski als zijn grote bronnen van inspiratie. En hoewel zijn stijlkenmerken soms duidelijk uit die hoeken komen weet Terayama uiteindelijk toch echt een eigen stijl te smeden. Zijn samenwerking met componist J.A. Seazar is wederom een geweldig succes, met opnieuw veel koor muziek en mysterieuze melodietjes.
Een genot voor het oog. Een verzameling van visuele creativiteit welke ook nu weer een heerlijke ervaring blijkt. Een zoektocht naar jeugdherinneringen en de vraag of deze ooit nog te veranderen zijn. Het verlangen naar je jeugd, en tegelijkertijd het verlangen naar je volwassenheid. Uniek, dit.
5.0/5.0
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Intrigerende ervaring, deze eerste Terayama die ik zag. Veelal poëtisch en mysterieus met hier en daar groteske en carnavaleske scènes. Narratief valt er een redelijk heldere lijn te trekken, die echter door de vele (erg mooie) muzikale en haast rituele intermezzo's soms wat zoek raakt. Geenszins negatief overigens. Moet absoluut meer van deze man zien!
Spiekercoen
-
- 326 berichten
- 1417 stemmen
Een heerlijke film. Origineel en surrealistisch, persoonlijk en poëtisch.
Alsof Fellini, Bunuel en Lynch samen Tarkovsky's Zerkalo onder handen hebben genomen. Tenminste, die associatie kwam bij mij op. Het is een film waar iedereen andere dingen uit zal halen en waarschijnlijk meerdere kijkbeurten blijft boeien.
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
persoonlijk, poetisch, wild, bizar, japans, circus, butoh, theater, muziek, film, seks, dood, tijd, opgroeien, geheugen, keuzes: het leven
als regisseur had Terayama me tot nu toe nog niet écht overtuigd, misschien ook omdat ik niet echt helemaal dezelfde interesses heb als deze legendarische theater man, maar hier lijkt hij heel dicht bij zichzelf te blijven en juist door de persoonlijke aanpak wordt het interessant, universeel en méér dan alleen een rariteitenkabinet
Cellulord
-
- 597 berichten
- 2374 stemmen
persoonlijk, poetisch, wild, bizar, japans, circus, butoh, theater, muziek, film, seks, dood, tijd, opgroeien, geheugen, keuzes: het leven
meer hoeft het niet te zijn!
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Het was echt niet om aan te zien juist! Ik schrik van de lovende reviews hier.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Schitterend!
Japanse films van meer dan 25 jaar oud heb ik altijd links laten liggen. Zal wel komen omdat ik te veel herinnerd werd aan de films van Kurosawa, waar ik doorgaans geen liefhebber van ben. Onterecht blijkt nu. Deze film van de voor mij tot nu toe totaal onbekende en helaas te vroeg gestorven Terayama heb ik ervaren als een ware lust voor het oog. Op visueel vlak prachtig en ook nog zeer origineel. Ook de soundtrack van J. Seazer mocht er wezen trouwens. Die circus scènes deden mij nogal denken aan de films van Fellini. Wat het kleurengebruik in die scènes betreft leek het wel of ik naar een film heb zitten kijken die jarenlang onder het stof op zolder heeft gelegen en die nodig toe was aan restauratie. Ja, dit soort bizarre en surrealistische films liggen me wel. Misschien toch nog maar eens meer Japanse films gaan bekijken uit de jaren zestig en zeventig. Misschien valt er voor mij nog meer moois te ontdekken.
5,0*
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Hele fijne film en toch vond ik Sho o Suteyo Machi e Deyou (1971) beter!
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Hele fijne film en toch vond ik Sho o Suteyo Machi e Deyou (1971) beter!
Ja, die is inderdaad wat ondergewaardeerd in vergelijking met deze
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Vond dit wel leuk.
Zag er vooral heel wat dingen in terug van regisseurs en type films/scenes die ik écht goed vind. Het carnaval doet sterk denken aan Midori bijvoorbeeld, de dans lijkt Tsukamoto beïnvloed te hebben en de muziek deed me zelfs wat denken aan GitS. Het is allemaal wat ruwer en minder mooi afgewerkt, maar Terayama is volgens mij wel iemand die de Japanse filmers sterk beïnvloed heeft.
Verder ook nog steeds wel een intrigerende film. Beetje vaag bij momenten, maar dat maakt dit soort films net leuk en zorgt er ook voor dat ze zoveel jaar na datum nog steeds wat interessants te brengen hebben. Beetje jammer van de 4:3, dat wel, maar verder visueel best oké en ook qua soundtrack erg sfeervol.
Verhaaltje is dan net wat minder, het zijn vooral de afzonderlijke scenes die indruk wisten te maken. Moet duidelijk eens wat meer van Terayama gaan kijken, volgens mij wel een klassieke regisseur waar ik wat mee kan aanvangen.
3.0*
Het laatste nieuws
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
Bekijk ook
Bara no Sôretsu
Drama, 1969
35 reacties
Fehérlófia
Animatie / Avontuur, 1981
7 reacties
Sho o Suteyo Machi e Deyou
Drama, 1971
26 reacties
Arrebato
Drama / Fantasy, 1979
8 reacties
Kanashimi no Belladonna
Animatie / Drama, 1973
9 reacties
Trouble Every Day
Drama / Horror, 2001
79 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.