Blind (2007)

Nederland / België / Bulgarije
Drama / Romantiek

geregisseerd door Tamar van den Dop
met Joren Seldeslachts, Halina Reijn en Jan Decleir

Blind is een liefdesverhaal dat zich afspeelt in het begin van de vorige eeuw. Ruben is een eenzame onhandelbare jongen die blind is sinds zijn vroegste jeugd. Marie (Halina Reijn) is een onooglijke albino, en gaat emotioneel gebukt onder haar afwijkende uiterlijk. Ze heeft een prachtige stem en deelt met Ruben een grote liefde voor boeken en verhalen. Daarom vraagt Rubens moeder haar als voorlezeres voor haar zoon.

avatar van Mrs.Donut
13 januari 2008 had ik een berichtje getypt, ik wilde de film gaan zien maar die werd ineens niet meer gedraaid.

Nou ik heb de film gezien, maar gelukkig niet gekocht. Wat een saaie film, geen wonder dat hij niet werd vertoond in 'sHertogenbosch. Was ook nog jammer geweest van mijn treinkaartje.
Niet meer dan 1,5 punt

avatar van Leviwosc
Zeg Mrs. Donut, deze film heb je toch van je zoon op dvd gekregen?

Verwachtte veel van deze film, maar werd mij afgeraden in de bioscoop.
Heb hem nu toch gezien en viel mij licht tegen.
Je krijgt weinig te weten over Marie, en het einde beviel me ook niet echt.

avatar van niethie
Dit zag er best interessant uit maar het viel me achteraf nogal tegen. De rolverdelingen zijn prima en tegen het einde aan werd het vrij sterk, maar je moet je daarvoor wel door heel wat trage, oninteressante momenten heenworstelen en dat geeft het toch een bittere nasmaak. Had eerlijk gezegt ook niet verwacht dat het historische zou zijn geset, niet dat dat nou zoveel uitmaakt ofzo, maar normaal bereid ik me dan wat beter voor. Werkt met een dergelijk verhaal vaak zwaarmoediger als normaal, bij mij.

2,5 sterren

avatar van narva77
Prachtige film!

Alleen jammer van het einde! Ik had gehoopt dat Marie en Ruben, ondanks hun leeftijdsverschil en andere factoren die een relatie in de weg stonden, tóch weer bij elkaar zouden komen én blijven.

avatar van BlueVelvet
niethie schreef:
je moet je daarvoor wel door heel wat trage, oninteressante momenten heenworstelen. Normaal houd ik daar wel van
Normaal houd je van oninteressante momenten?

avatar van niethie
Haha, ik vrees dat ik dat niet kan verklaren, beetje te haastig getypt zonder verder heel logisch na te denken, overkomt me normaal niet zovaak. Ik geef het weer de schuld.

Heb het bericht inmiddels al aangepast...

avatar van Mochizuki Rokuro
Grootste pluspunt is dat het heel erg bleef boeien ook al had je na een half uur voor je gevoel de hele film (op dramatsich vlak) al achter de rug. Normaal ben ik niet zo van dergelijk gecontrueerde 'gotische' films, maar hier werkte het op een of andere manier wel. Ik denk met name omdat de vormgeving, thematiek en tempo heel erg consequent zijn doorgevoed. Dat kwam de beklemming ten goede. Ik zou er nog wat interveiws op moeten naslaan, waar Van den Dop haar inspiratie vond en wat haar zo aanspreekt in deze tijd/vormgeving.

De ijsscenes vond ik het mooist. Hoewel ik Halina Reijn niet 100% overtuigend vond vond ik wel dat ze goed kwetsbaar speelde en zoch openstelde. In 'Grimm' -even een dwarsstraat, waar ze ook een outcast speelde- vond ik haar heel vervelend.

kappeuter schreef:
Spijtig dat de Nederlands Belgische co-productie zo duidelijk merkbaar is. Het leidt mij af als Halina Hollands praat en de jongen zo'n duidelijk Vlaams accent heeft. Dat haalde mij uit de film.

Stoorde mij niet. Met uitzondering van Halina Reijn sprak iedereen Vlaams. Dus was het best een verklaring dat ze 'zo'n mooie stem had'. Ze was echt een buitenstaander in dit universum en dus is er een mooie natuurklijk contradictie.

Leviwosc schreef:
Wat me echter wel tegenvalt is de stem van Halina Reijn. Halina wordt voorgesteld als een vrouw met een mooie stem, maar haar stem is heel erg gewoontjes en haar leesstem valt heel erg tegen. Zij die geen Nederlands verstaan, zouden evengoed kunnen denken dat ze een boodschappenlijstje voorlas.
Juist niet. Als buitenstaander hoor je denk ik hoogstens dat het Nederlands van Halina anders is dan het zachte en zalvend-zangerige Vlaams (ik kon Seldenslachts trouwens ook niet altijd verstaan) en is het plausibel wat ik hierboven al schreef dat zij de buitenstaander was die werd aangetrokken vanwege haar stem. Ik denk juist dat de monotonie en het 'gewone' Nederlands dat ze sprak voor Nederlanders wat doods overkomt - zodat juist wij denken dat ze het telefoonboek voorlas (wat trouwens ook best vermakeljk kan zijn).

mooie film, joren acteerde eindelijk eens een goede rol
jan decleir daarentegen haatte ik in deze rol
ga nog eens kijken naar deze film is allang geleden dat ik hem nog eens heb bekeken

avatar van Roel_
Zo'n mooie film, maar blijkbaar door weinigen gezien. Het decor en tijdsbeeld waren zo echt, dat het budget erg groot geweest moet zijn.

Joren kende ik nog niet, maar hij heeft in deze film een glansrol. Eigenlijk vond ik het enige tegenvallende, het optreden van Helina Reijn. Ze speelde niet overtuigend genoeg, waardoor deze film nog net geen meesterwerk is, gezien haar niet onbelangrijke rol.

avatar van Knisper
Ik vond Blind niet helemaal geslaagd. En dan vooral de stijl, met de historische, ongrijpbare setting. Het geheel kwam nogal gekunsteld over, het verhaal ook nogal geconstrueerd; puur zo'n gevalletje waar je de scriptschrijvers bij wijze van spreken aan tafel ziet zitten met pen en papier (of laptop in dit geval). De film breekt daar ook nooit uit los. Ik kan me wel voorstellen dat het nogal pakkend kan zien, als de sfeer in de film je wat meer aanspreekt.

Toch kon ik zeker wel wat waardering voor Blind opbrengen. Halina Reijn is eigenlijk altijd wel goed en ook de rest van de cast doet het wel voldoende. Maar echt een geheel werd het voor mij nooit. Nipte voldoende.

avatar van The One Ring
Een dag na La Piel Que Habito kreeg ik weer een gotisch drama voor mijn kiezen. Helaas was deze een stuk minder goed. Het sprak me allemaal wel aan, maar het had een uitwerking waar ik weinig mee kon. Vooral inhoudelijk is het te karig. "Echte liefde is blind" is een aardige boodschap, maar er mag wel wat meer verdieping aan gegeven worden dan hier gedaan wordt. Ik had het gevoel dat er niet genoeg materiaal was voor een lange speelfilm en dat het als korte film van een half uur beter gewerkt had. Het is erg leeg allemaal. Veel lange scènes, momenten waarop er niets of weinig gebeurt en ook nog veel herhaling. Dat kan goed uitpakken als de sfeer goed is, maar daar zit de andere zwakte. De mise-en-scène was schitterend met mooi gestileerde sets, maar de cinematografie verpestte het. Het is moeilijk om ziets uit te leggen, maar de gekunstelde, dik aangezette camerastandpunten die ik doorgaans heel mooi zou kunnen vinden vond ik hier iets amateuristisch hebben. Ook de muziek werd te weinig ingezet en in plaats van mooie stiltes kreeg je lelijke stiltes. Nogmaals, moeilijk uit leggen, maar de sfeer kwam niet van de grond. En als laatste had ik ook geen binding met de personages. Ook zij kwamen wat te gemaakt over. Ik geloofde nooit in ze als mensen. Daarbij vond ik Halina Reijn ook wat tegenvallen.

Er werd uiteindelijk duidelijk geprobeerd er iets speciaals van te maken, maar niets werkte echt voor mij. Misschien omdat ik toch vooral een poging zag er iets speciaals van te maken, in plaats van dat ik iets speciaals zag.

avatar van Yaspin
Nooit eerder gehoord van deze film. Toevallig zien passeren op één en blijven kijken. Leuke film, goed acteerwerk en mooie setting. Het verhaal zelf is niet origineel maar heb het nog nooit eerder in een film gezien, wat het dan weer wel origineel maakt .

Sterk conceptverhaal, maar als film magere uitwerking en weinig diepgang.

Joren Seldeslachts doet het iets beter als in Dubbelleven, maar is in mijn ogen nog steeds eerder een amateur theater acteur.

avatar van K. V.
Deze was ook op tv en omdat 'k deze film nog niet had gezien, eens bekeken. Veel wist 'k er niet over, maar 'k was wel geboeid door de film. Het begin en het einde waren wel sterk, in het midden zakte de film wel een beetje in.
De cast deed het niet slecht en kwamen wel overtuigend over.
Al bij al geen slechte film, maar ook geen meesterwerk.

avatar van mjk87
Deze gekeken aangezien ik Supernova nog zou gaan zien - ik was benieuwd naar het andere werk van de regisseur. En eigenlijk is het precies zoals ik een beetje vreesde en zoals ik vaker zie bij Nederlandse arthouse-producties. Daar worden stiltes verward met veelzeggende stiltes waardoor de film soms echt gaat slepen. Iemand als Hitchcock zou dat niet overkomen, die wist wel exact welk tempo hij nodig had om interessant te blijven. Films als Vertigo en North by Northwest zijn wat dat betreft perfect gemaakte films.

Enfin, Blind dus. Veel trage scènes, veel stiltes (die dus aanvoelen als stilte om naar stil te zijn) en twee hoofdrolspelers die mij niet zoveel doen. Van Halina ben ik nooit fan geweest (als lelijk meisje is ze dan wel weer uitstekend gecast, maar daar zou je ook de schmink voor hebben) en ook hier denk ik van... Of eigenlijk denk ik niets, want ze doet me ook niets. Ook geen irritatie zoals bij DWDD, maar ze roept ook geen emotie op. En dan de Vlaming, die ik en maar matig zijn teksten vind oplepelen, en daarnaast een vervelende stem heeft. Soms vind ik Vlaams heerlijk, als ze snookercommentaar geven bijvoorbeeld, maar soms vind ik dat accent te opvallend om erin mee te gaan. Daarnaast heeft Seldeslachts (wel een mooie naam overigens) een te zware stem voor deze rol. En ten slotte begreep ik zijn woedeaanvallen in het begin niet zo.

Niettemin zie je best dat Van den Dop iets kan en smaak heeft, want het zijn vooral losse flarden die sterk zijn. De angstaanvallen zijn mooi gedaan en de kadreringen zien er vaak strak uit. Ook de muziek is prima (meer dan prima zelfs) en de film heeft echt wel zijn momenten. Alleen de negatieve punten overheersen net iets te veel. 2,0*.

avatar van nijkerkbert
P.S.: Wat doet in vredesnaam die vrouw rechts op de poster? Zo ver ik weet zit ze niet in de film. Of is het Halina Reijn zonder de make-up uit de film, ik kan het moeilijk zien. Hoe dan ook, het maakt het geheel een stuk lelijker. [/quote]

Dat stelt Marie voor in de verbeelding v as niet Ruben . Ik vond het filmisch perfect, erg mooie shots met name ergens halverwege die scène Door de vitrage.