En Soap (2006)

Zweden / Denemarken
Komedie / Drama

geregisseerd door Pernille Fischer Christensen
met Trine Dyrholm, David Dencik en Frank Thiel

Charlotte is 32 jaar en heeft haar leventje redelijk voor elkaar. Totdat ze genoeg van haar vriendje heeft en verhuist naar een appartementje, waar ze boven de transsexuele Veronica komt te wonen. Veronica is introvert en eenzaam en vult haar dagen met tv-soaps en haar kleine hondje, terwijl Charlotte zich vooral met one-night-stands bezighoudt. Een reeks gebeurtenissen brengt de twee echter tot elkaar.

Prachtige mooie ingetogen film over liefde en begrip en een onderwerp waar menig mens nog moeite mee heeft.

Wat een mooie poster.

Ja! Ik heb even de poster met originele titel geplaatst, gelukkig met hetzelfde ontwerp.

avatar van Rocco1984
Heyyy! Weer een transexueel!

Maar lijkt me wel een goede film.

avatar van Redlop
Het mooie vind ik dat het allemaal heel minimaal gehouden is. Er wordt veel aan de fantasie overgelaten.
Het is een omgedraaide soap: daar waar er in een soap achter alle opgeklopte emoties een grote leegte gaapt, zit hier juist achter alle dagelijkse dingen oprechte emotie verborgen. Heel mooi gedaan, typisch scandinavisch.
Ik zou die acteur trouwens wel eens in een heel andere rol willen zien. Ontzettend knappe acteerprestatie. 3,5*

avatar van blurp194
Aardige scandinavische film over een moeilijk en weinig begrepen onderwerp. Niet dat je verwachten moet dat de film daar nou een verandering in gaat brengen... want ik ben het toch wat met mijn voorganger oneens, de aan soaps toegeschreven leegte gaapt hier net zo wijd. Ik zie de verwijzing meer als de plaatsing van de situatie in de alledaagsheid. Daardoor heel herkenbaar, en daardoor worden de emoties makkelijk toegankelijk. Da's ook kenmerkend voor soaps trouwens.

Trine Dyrholm acteert prima, maar dat zou ik ook niet anders verwachten. David Dencik zet zeker ook een knappe prestatie neer.