• 10.590 nieuwsartikelen
  • 8.967.577 stemmen

Si Versailles M'était Conté (1954)

Drama / Komedie | 165 minuten

Genre: Drama / Komedie

Alternatieve titels: Affairs in Versailles / Fabulous Versailles / Royal Affairs in Versailles / Versailles... Koningen en Vrouwen

Oorsprong: Italië / Frankrijk

Geregisseerd door: Sacha Guitry

Met onder meer: Michel Auclair, Jean-Pierre Aumont en Gilbert Bokanowski

IMDb beoordeling: 6,8 (627)

Gesproken taal: Frans

Plot Si Versailles M'était Conté

"The history of the palace of Versailles from it's founding to the present."

De geschiedenis van 300 jaar koninklijke bezigheden in het paleis van Versailles. Ook de vele romantische en politieke affaires van de drie Franse koningen die Versailles als residentie hadden, komen aan bod.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Jacques Damiens

Le cardinal de Rohan

Un guide du musée de Versailles

Cagliostro

Madame de Sevigné

avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

Wat zie ik, nog maar 1 stem voor deze klassieker van Guitry met oa hemzelf, Vanel, Barrault, Philippe, Claudette Colbert, Bourvil, Piaf, Bardot en Orson Welles ?

Enfin, typische Guitry historische komedie die zo volslagen oldschool en gedateerd is dat hij daardooor weer bijna interessant wordt. De opzet is gekend: een verzameling al dan niet bekende anecdotes spelend in Versailles door de eeuwen heen, behalve een geschiedenislesje vooral een kapstok voor Guitry om zijn geestigheden rond te strooien en het publiek te verbazen met een cavalcade aan supersterren. Zo zien we Claudette Colbert in haar moedertaal als Madame Maintenon, Piaf die het ca ira zingt tijdens de bestorming door het gepeupel, Welles volslagen onherkenbaar als een Frans knauwende Benjamin Franklin, Bourvil als nachtwaker en Bardot- niet in de credits opgenomen- piepjong en met een poederpruik als hofdame. Je herkent haar echter meteen..raad zelf maar hoe.