Zjednoczone Stany Milosci (2016)

Alternatieve titel: United States of Love

Polen / Zweden

geregisseerd door Tomasz Wasilewski
met Julia Kijowska, Magdalena Cielecka en Dorota Kolak

Polen 1990. Het land is aan het veranderen. Het is het eerste jaar van vrijheid, maar ook van een onzekere toekomst. Vier ogenschijnlijk gelukkige vrouwen van verschillende leeftijden besluiten dat het tijd is voor verandering. Agata is een jonge moeder gevangen in een ongelukkig huwelijk, die haar geluk zoekt in een andere onmogelijke relatie. Renata is een oudere lerares die gefascineerd is door haar buurvrouw Marzena, een eenzame, voormalige Miss wiens man in Duitsland werkt. Marzena's zus Iza is een schoolhoofd die verliefd is op de vader van een van haar studenten.

kappeuter (moderator)
Aangekocht door Contactfilm. Release: t.b.a.
EDIT: releasedatum is bekend: vanaf 2 maart in de bioscoop

avatar van John Milton
kappeuter schreef:
Aangekocht door Contactfilm. Release: t.b.a.
Volgens hun website en voor wie wil wachten:

Vanaf 2 maart 2017 is UNITED STATES OF LOVE te zien in de filmtheaters.

kappeuter (moderator)
John Milton

Bedankt, ik heb 'm ingevoerd!

avatar van wibro
United States of Love? Ze hadden het beter United States of Frustrated People kunnen noemen. Wat een doffe ellende wat die vier hoofdpersonen uitstraalden. Ik moest toch wel enigszins denken aan al die depri Russische films die al die ellende blootlegden van de laatste jaren van de Sovjet Unie. De laatste scène van deze zeker niet slechte film - het verhaal speelde zich af vlak na de val van de Muur - deed mij in ieder geval denken aan de laatste scène van Gruz200 waarbij wij ook een naakte vrouw hulpeloos op een bed zagen liggen.
Tja, en dan die Rooms Katholieke Kerk. Die is in dat oerkatholieke Polen nooit weggeweest en probeerde duidelijk weer zijn gezag weer te herstellen. Opvallend wel de vele naaktscènes in deze film.

avatar van Verhoeven
Van de laatste acht titels die Contact Film uitbracht waren er slechts twee de moeite waard. Wat is er aan de hand? Ook dit was weer een onsubtiele draak van een film. In vorm, stijl en inhoud.

wibro schreef:
de laatste scène van Gruz200

Op welke film doel je precies?

Lijkt me fantastisch. Bedankt wibro

We maken kennis met een aantal flatbewoners, ergens in een buitenwijk. Het is een mooie en moderne flat, niet die verpauperde ellende die je doorgaans in het Oostblok ziet. De vaste ontmoetingsplaats is de katholieke kerk. We maken kennis met Agata, uitbaatster van de videotheek en wanhopig verliefd op de plaatselijke pastoor. Aan de overkant woont schoolhoofd Iza, die al zes jaar een relatie heeft met de vader van een leerling, die pas zijn vrouw heeft verloren. Haar zus Marzena is aerobic lerares op dezelfde school en laat zich misbruiken door een fotograaf. De oudere en lesbische lerares Renate heeft een oogje op Marzena, maar die heeft andere zorgen met een man in Duitsland.

Kortom, geen feestpakket. Het thema van de film is het liefdesleven van de vier vrouwen. En zoals dat voor de meesten van ons geldt, dat is weinig verheffend. De titel moet dan ook met enige ironie worden bezien. Het perspectief verschuift steeds van vrouw naar vrouw, maar het zijn toch geen afgeronde vertellingen. Ze laten hier en daar ook flink wat vragen open. Tomasz Wasilewski registreert de gebeurtenissen in het leven van de vrouwen in afstandelijke beelden waarin de kleur bijna ontbreekt. Hij filmt de vrouwen ook vaak op de rug. Of de camera staat gewoon stil.

Ik moest gaandeweg denken aan de films van Ulrich Seidel, die eenzelfde 'verontrustende realiteit' laat zien van de personen die hij volgt. Ik las nogal wat kritiek op de expliciete seksscènes. Eerlijk gezegd is me dat niet zo opgevallen. Ik vond het juist nogal terughoudend gezien het onderwerp van de film.

Vraagje. Wat gebeurt er als Iza met de dochter van haar minnaar in de auto zit? Dat laat me niet los. Ongeluk of opzet?

Zwak vierluik over gefrustreerde liefdesrelaties. Regisseur Tomasz Wasilewski probeert het nogal taaie verhaal op te leuken met veel (goeddeels belegen) bloot, maar dat lijkt mij niet de aangewezen weg om de film sprankelender te maken.