Café Express (1980)

1 stem

Italië

geregisseerd door Nanni Loy
met Nino Manfredi, Adolfo Celi en Vittorio Caprioli

Michele Abbagnano (Nino Manfredi) is een armoedszaaier uit Napels. Dan wordt zijn zoon ernstig ziek en heeft hij extra geld nodig om de genezing te kunnen betalen. Hij probeert dit te doen door in de trein naar het zuiden, illegaal koffie te verkopen.

FisherKing
Eén van de weinige films van komedie-regisseur Nanni Loy die buiten Italië gedistribueerd werden.

Vandaar die 0 stemmen dan .
Enfin, gekende klassieker die Manfredi zo'n beetje alle mogelijke prijzen opleverde voor beste acteur, en terecht want het is een feite een 1 man show Manfredi style.
Behalve een komedie is het een in het neo-realisme gewortelde zedenschets, en de trein waar 99 procent van de film zich afspeelt wordt dan ook geacht een soort maatschappelijke microkosmos te vormen, met zijn passagiers van uiteenlopend pluimage.
Maatschappijkritiek uit zich hier impliciet: de brave eenarmige koffieverstrekker Manfredi en zijn zieke zoontje worden door de autoriteien en de spoorwegpolitie vervolgd als waren ze public enemies. Behalve door de autoriteiten onder wie we inspecteur Adolfo Celi aantreffen, wordt Manfredi ook nog opgejaagd door een stel spitsboeven, gespeeld door Caprioli en Mezzogiorno. Van het bourgeois publiek hoeft hij weinig verrassend geen steun te verwchten..
De lofzang op het eenvoudige volk dat knokt om te overleven heeft trouwens een typisch Napolitaans slot- want itt wat hierboven wordt gesuggereerd gaat de treinreis van zuid naar noord en eindigt hij in Napels- dat de hele intrige tamelijk op zijn kop zet.