• 8.556.695 stemmen

The Woman in Black (1989)

Horror | 100 minuten

Genre: Horror

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Herbert Wise

Met onder meer: Adrian Rawlins, Bernard Hepton en David Daker

Plot The Woman in Black

Een jonge advocaat wordt op een saaie missie gestuurd. Een klant van het advocatenkantoor is overleden en heeft geen erfgenamen. Zijn opdracht is simpel, ga naar haar huis en maak een inventarislijst van alle aanwezige goederen. Bij aankomst blijkt al dat de overledene niet echt geliefd was, er zijn namelijk geen mensen op de begrafenis, alleen een dame in het zwart gekleed kijkt vanaf een afstandje toe. Aangekomen in het huis vindt de jonge advocaat een zeer primitief (in die tijd zeer modern) opname apparaat en begint te luisteren naar de opnames van de oude vrouw. Maar wie is toch steeds die vrouw in het zwart die ook hier af en toe weer opduikt, en wat zijn dat voor stemmen, en hoort hij ook voetstappen?

imageimageimageimage

Josiah Freston

Woman in Black

Stella Kidd

Arnold Pepperell

Mrs. Toovey

John Keckwick

koho

Kent iemand deze film?? Op Amazon wordt het beschreven als een van de engste horrors van het bovennatuurljke soort die je je kunt voorstellen.

Nooit van gehoord, maar de regisseur is niet de minste.

koho

Op zich wel een leuk stukje ... voor de liefhebber:

koho

Eindelijk gezien, een vriend van me had 'm gedownload, iets wat mijn 'puter niet aankan! Helaas kon ik het beeld niet lekker op het scherm krijgen maar, roeien met de riemen die ik had, heb ik de film dan toch kunnen zien, zij het op vervelend halfgroot beeld (deed ik 'm groter, dan sneed het scherm alle randen af, ook niet leuk).

The Woman In Black is een klassieke Ghost Story die je alleen maar in Engeland zou kunnen plaatsen ... met een paar (niet veel) echt griezelige momenten, en heel veel sfeer. Was dit een Hollywoodproductie geweest - of een film van later datum - dan was de Vrouw In Zwart wel wat spookachtiger opgemaakt - de enige scene met een close up is lekker eng, maar de dame zelf, op kleding en uitdrukking na, had de vrouw van de groenteboer kunnen zijn. Maar daar gaat het niet om, en gelukkig was dit geen Hollywoodproductie.

Verwacht geen gore, geen druppel bloed, maar een mooi gemaakte stijlvolle, typisch Engelse spookvertelling met toch nog onverwacht einde waarbij de Dame slechts de aankondiger van de dood bleek, net als bv de Banshee in Ierse volksvertellingen.

Ik zou zeggen, een vergeten klassieker voor de liefhebber van de oudewetse Gothic Novel ... die vanwege een of andere gecompliceerde copyright-aangelegenheid geloof ik niet zo gauw zal herverschijnen op TV of op DVD.

4 sterren ...

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Een gotisch spookverhaal? Ik ben in elk geval geïnteresseerd. Ontzettend jammer dat de DVD nu out of print is en vermoedelijk slechts tegen een hoge prijs kan gekocht worden.

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Voor TV gemaakt mengsel van horror en mystery, met het accent op het laatste. Ik heb hem via Ebay op de kop kunnen tikken. Er waren jammer genoeg geen Engelse ondertitels. Het is wel mooi gefilmd maar het verhaal dat zich afspeelt in de jaren 1920 ergens in Engeland kon mij slechts matig boeien. De film is nogal toneelmatig en met beperkte middelen gemaakt. Verwacht zeker geen angstaanjagende effecten of blood & gore. Ik heb toch al veel beter gezien. Misschien een hard verdict, zeker als ik de vele positieve kritieken heb gelezen. Misschien moet ik de film nog eens een kans geven. Maar eng was mijn eerste indruk in geen geval.

Ik ben nochtans een die-hard fan van ouderwetse Gotische griezel.

avatar van maurice74

maurice74

Heb nu gedownload met Engelse ondertitels. Benieuwd of er nog eens een fatsoenlijke release op dvd komt.

avatar van 606

Aardig maar net wat te weinig spanning en het einde snapte ik niet.

De oude sfeer is goed gebracht.

Acteren was ook goed.

3 sterren

avatar van Lexcoaster

Lexcoaster

Erg sfeervolle, rustig opgebouwde horrorfilm. Er zijn niet veel schrikmomenten, maar de enkele die er zijn, zijn zéér effectief. Veel gore valt er niet te ontdekken, de focus ligt vooral op onderhuidse spanning en sfeer. Jammergenoeg had het stuk dat het hoofdpersonage zich alleen in het huis bevindt wel langer mogen duren, dat had ruimte gegeven voor meer schrikmomenten.

Zeer goed acteerwerk, enge cinematografie en muziekscore. Helaas ondergewaardeerd horrorfilmpje.

avatar van Liesha

Liesha

Deze word verfilmd met Daniel Radcliffe in de hoofdrol als ik het goed begrijp The Woman in Black (2011) - imdb.com

avatar van Lexcoaster

Lexcoaster

Ben benieuwd, deze film was in ieder geval goed.

avatar van Halcyon

Halcyon

Vergeten cultfilm die binnenkort een remake krijgt en dan hopelijk weer wat in de belangstelling komt te staan. Onbekend is onbemind luidt het spreekwoord, iets wat zeker ook voor Woman in Black geldt. Om te beginnen oogt de film op en top Brits, in die zin dat de personages en locaties een Victoriaans karakter hebben. Men verplaatst zich nog met paard en koets, spreekt elkaar met Sir aan en draagt een hoed in het openbaar. De acteurs schikken zich perfect in hun rol van afstandelijke, nuchtere mensen met de nodige scepsis tegenover het metafysische. Al deze elementen zorgen voor een typische gotische sfeer waarin het in mist gehulde landhuis nabij de zee prima uit de verf komt. De sterkste scènes spelen zich dan ook daar af en smaken naar meer, en helaas blijf je net op dat vlak als kijker op je honger zitten. Achteraf besef je dat de potentie van die geweldige locatie te weinig benut werd, met als gevolg dat de enge momenten erg schaars zijn. Voor een horrorfilm is dat altijd zonde. Toch zorgt de bewuste Woman in Black voor enkele beklemmende momenten waarvaan één wel eens als inspiratiebron voor de Japanse spookverschijningen zou kunnen gefungeerd hebben.

Kortom, een remake is op zich geen slecht idee als de goede elementen (sfeer + vertolkingen) behouden worden en de minder goede (spanning + schrikmomenten) een update krijgen.

avatar van Wouter

Wouter

kos schreef:

Nooit van gehoord, maar de regisseur is niet de minste.

Niet in de war met Robert?

Neen, Herbert is een echte klassieke, Britse regisseur.

avatar van Lord Flashheart

Lord Flashheart

Welke is beter? Dit origineel of de remake met Harry Potter?

- Hoofdrolspeler: Adrian Rawlins in het origineel gooit het vooral op de psychologische toer. Erg veel lijkt er niet te gebeuren en het is vooral de suggestie die hem gek maakt. Lang kun je zelfs nog denken dat het allemaal tussen zijn oren zit. Daniel Radcliffe daarentegen wordt wel degelijk fysiek bedreigt. De doden vallen links en rechts bij bosjes en ook hij is zijn leven niet zeker. Desondanks probeert hij op de been te blijven. Uiteindelijk ligt mijn voorkeur daarom bij de nieuwe film. Radcliffe is overtuigender als jonge advocaat die met bovennatuurlijke zaken moet dealen, terwijl Rawlins overkomt als een snotterend kind dat van een windvlaag en een beetje mist al van de kaart raakt.

- Bijrollen: Het origineel wijdt maar weinig uit over de voorgeschiedenis van het dorp en zijn mensen. Alleen het personage van Sam Toovey, de landeigenaar, wordt iets meer uitgediept. Wel heeft de vrouw van de advocaat iets meer screen time. De remake daarentegen creëert een algehele sfeer van paranoia en laat veel meer zien waarom veel dorpelingen zo bang zijn voor de vrouw in het zwart. Mijn voorkeur gaat ook hier naar de remake.

- Effecten: Het origineel blijft dicht bij het oorspronkelijke verhaal. Je ziet maar weinig van de vrouw in het zwart en het meeste is suggestie: geschreeuw, voetstappen, schaduwen etc. Maar als ze dan eindelijk in vol ornaat verschijnt zit je op het puntje van je stoel. De remake gaat erg over-the-top: overal sterven er kinderen op de meest gruwelijke manier, de film zit vol schrikeffecten en tientallen spookverschijningen. Hier is het origineel veel effectiever in zijn less is more benadering: ik hoef niet liters bloed te zien om te weten dat er gevaar dreigt.

- Verhaal: Het origineel is trouwer aan het boek en legt de focus op de jonge advocaat en zijn directe omgeving. Hoewel de remake meer back story levert, sleept het er ook veel dingen bij, zoals de kinderen die zelfmoord plegen na het zien van de vrouw in het zwart. In het tempo waar in de remake de doden vallen, zou er binnen een jaar geen kind meer in leven zijn! Het einde in het origineel is onverwachter en dus enger, de remake maakt alles (inclusief de vrouw in het zwart) veel te gecompliceerd.

Conclusie: beide films hebben hun sterke kanten. Voor de betere acteurs en de overtuigender dorpelingen kies je de remake. Voor de echte gothic horror met een simpel en effectief verhaal, zonder overbodige bombast, kies je het origineel. Beide films: 3,5*

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 20349 berichten

Van de remake kan ik me nog bitter weinig herinneren, vond daar persoonlijk niet veel aan. Hoewel spookverhalen me tegenwoordig nog maar weinig kunnen bekoren, heb ik deze toch ook maar een kans gegeven hopende dat deze het wat interessanter zou doen dan de remake. De hoofdrolspeler vond ik sowieso al beter hier. Helaas krijgen we van de andere personages weinig te zien. Ik had toch graag wat meer van de dorpelingen gezien waarom ze zo een vrees hadden van die "woman in black", aangezien ze toch werd aangewezen als veroorzaker van verschillende kindersterftes. Haar verschijningen, de geluiden die de advocaat tot waanzin drijven het is hier allemaal veel effectiever. Toch schiet ook deze film tekort om het verhaal of de legende van de dame in het zwart echt interessant te maken.

avatar van Daan258

Daan258

Geef mij maar liever de vele male spannendere en betere remake.

Voor mij was de film niet voldoende, maar toch voor een tv-film uit 1989 was het nog wel oké. Meer ook niet. De film is ook nergens eng te noemen en ik miste echt de spanning en sfeer. Toch wist het verhaal me nog wel redelijk te vermaken en heb ik slechtere films gezien.

avatar van Fransman

Fransman

• 1972 stemmen

Prima film, met alle ingrediënten die bij het genre passen: Engeland, de jaren twintig, een huis waar het spookt, excentrieke dorpelingen, een mistig wad en een geheimzinnig personage. Ik heb zitten genieten. Ook een paar oude bekende gezien: Bernard Hepton natuurlijk en, ook leuk, een nog jonge Clare Holman, de patholoog-anatoom van Morse en Lewis.

Het verhaal verloopt via de gebaande paden tot de jonge advocaat aan een zenuwinzinking toe is. Echt horror kun je dit niet noemen, meer mystery en suspense en natuurlijk heel erg Engels. De cinematografie, zeg maar de aankleding van de film, is prachtig.