Les Bidasses S'en Vont en Guerre (1974)

Alternatieve titels: 5 Matti Vanno in Guerra | Sadsacks Go to War | Die Tollen Charlots - Die Trottel von der 3. Kompanie

Frankrijk / Italië / West-Duitsland
Avontuur / Komedie

geregisseerd door Claude Zidi
met Jean-Guy Fechner, Gérard Filipelli en Gérard Rinaldi

Gérard, Phil, Jean en Jean-Guy vervullen hun legerdienst. Door hun gebrek aan discipline belanden ze echter al gauw in de cel. Het lijkt erop dat ze daar moeten blijven tot hun legerdienst erop zit. Als een vrachtauto in hun cel binnenrijdt besluiten ze een dagje ertussen uit te knijpen en trekken naar het platteland. Ze verschuilen zich in een verlaten boerderij, maar wat ze niet weten is dat uitgerekend die boerderij het doelwit is van een militaire operatie.

Als het extreem onmogelijk is en eigenlijk dwaas, blijven er toch enkele momenten en situaties over waarmee kan gelachten worden ook al is het doorgaans smijt-en gooiwerk.
Onschuldig en zorgeloos tijdverdrijf.
Erg populair in Frankrijk destijds die gasten.