Les Bidasses en Folie (1971)

Alternatieve titels: The Five Crazy Boys | Rookies Run Amok

Frankrijk

geregisseerd door Claude Zidi
met Gérard Rinaldi, Luis Rego en Jean Sarrus

Enkele jongeren geven hun normale leventje op om met z'n vijven een popgroep te beginnen. Ze stelen het halve dorp en merken dat hun carrière niet van start kan gaan voor ze geld verdiend hebben. Dan worden ze opgeroepen voor militaire dienst.

kijkert
Deze film heb ik zo'n jaar of tien geleden, tijdens mijn studietijd, twee keer, redelijk snel achter elkaar, op televisie gezien.
Ik weet nog dat ik in die tijd, samen met enkele medestudenten, krom van het lachen heb gelegen. Vooral de eerste keer, toen we bij het zappen geheel onverwacht in de film (vlak na het begin) kwamen, en absoluut niet wisten waar het over zou gaan.

Ik meen me te herinneren dat het nogal absurde humor was.

(Overigens kan het krom van het lachen ook aan de toen nogal veelvuldig gebruikte stimulerende middelen gelegen hebben )

Toch zo uit mijn herinnering wel goed voor 4 sterren.

avatar van joe black
Deze film ken ik al sinds ik piepklein was. heb hem ondertussen al 1000 keer gezien en ken hem al van buiten. Hij is fantastisch!

een must see voor iedereen eigenlijk!

avatar van joe black
toffe muziek ook

Dick2008
Nooit eerder gezien. Er is een hele reeks films van de komedie/muziekgroep Les Charlots lees ik. De Les Bidasses-films staan in de speelfilmencyclopedie niet al te best aan geschreven.

Deze eerste film, gaat nog wel ook al is het vaak maar een flauwe film (maar het vervolg is nog wel veel minder, ....wat een film is dat zeg ), die misschien ook al aardig (hippietijd) gedateerd is.
Begint overigens nog wel redelijk met een aantal vindingrijke grappen maar het geheel verloopt niet vloeiend. Het gedeelte met de vuilniswagen is dan nog wel leuk gedaan, maar gaat halverwege vrij snel naar beneden. Niet aan mij besteed. 2.0

Eerder flauwe grappen. Ook niet altijd zo denderend nieuw.
Eigenlijk hebben die Charlots mij nooit kunnen overtuigen, nu niet en ook vroeger niet.
Te geforceerd en te opdringerig.