The Real Blonde (1997)

geregisseerd door Tom DiCillo
met Matthew Modine, Catherine Keener en Daryl Hannah

Joe en Mary wonen al 6 jaar samen in Manhattan. Joe is een acteur, die geen agent heeft en geen credits, maar die erg ambitieus is. Hij werkt als een bediener in een cafe. Mary werkt als een make-up stylist voor een populair modeblad en ze betaalt de meeste rekeningen. Maar dan kan Joe eindelijk aan de bak in een rolletje in de nieuwe Madonna videoclip.

avatar van FlorisV
Een prima tussendoortje, het enige probleem van zo'n niemendalletje is dat het zowat wegwaait bij gebrek aan gewicht. Bomvol A-acteurs: Modine, Keener, Buscemi, LLoyd, Turner of in ieder geval bekende gezichten zoals Denis Leary en Elizabeth Berkley van Showgirls. Er is geen saai moment in de film omdat er altijd wel wat humor te vinden is, hoewel je nergens zal schaterlachen. Hooguit de serieuzere scenes werken wat minder. De ruzies door het stelletje is wat geforceerd. Sommige zijverhaaltjes zijn te mager, bijvoorbeeld van de vriend van Modine in de film, Maxwell Caulfield.

De casting en regie zijn wel uitstekend en vooral alle bijrolletjes zijn erg smakelijk. Het geheel is met zichtbaar plezier gemaakt.

De film laat heel luchtig de frustraties van beginnende acteurs zien die genoeg talent hebben maar enkel stomme klusjes moeten doen en toont ook hoe leeg en onecht het entertainmentwereldje is, zonder dat er met het botte bijltje wordt gehakt zoals in Showgirls. Evengoed, als je dit bekeken heb kun je als toeschouwer weer tevreden zijn met je doodgewone baantje.

Mist misschien net het nodige venijn door het happy end.