• 10.563 nieuwsartikelen
  • 8.965.271 stemmen

Goupi Mains Rouges (1943)

Drama | 104 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titel: It Happened at the Inn

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Jacques Becker

Met onder meer: Fernand Ledoux, Georges Rollin en Blanchette Brunoy

Gesproken taal: Frans

Plot Goupi Mains Rouges

In een afgelegen dorp in Frankrijk woont de familie Goupi. Ze baten er een herberg uit en zijn fier op hun afkomst. Het jongste lid van de Goupi clan, Goupi-Monsieur, woont in Parijs maar wordt nu terug geroepen door zijn vader die van plan is hem te laten trouwen met de jonge Goupi-Mugeut. Als een oude vrouw van de clan vermoord en bestolen wordt is Goupi-Monsieur de hoofdverdachte.

Goupi-Mains rouges

Goupi-Tonkin

Goupi-Monsieur

Goupi-Mes sous

Goupi-L'Empereur

Goupi-La Loi

Goupi-Cancan

Goupi-Dicton

2de film van Becker,die zich oppervlakkig voordoet als een murder mystery maar eerder een psychodrama is.Het mysterie interesseert Becker trouwens geen hol:de red herrings die hij ons zo toewerpt zijn zo kolossaal dat ze moeilijk als serieuze truc kunnen worden beschouwd.

Wat Becker wel interesseert in deze donkere film is het weergeven van een stel buitengewoon akelige lieden,waarbij vergeleken de niet zo brave burgers uit le corbeau van Clouzot bijna sympathiek overkomen.Ook dit is ten slotte een film gemaakt in oorlogstijd.

Becker was wel zo snugger om zijn maatschappijkritiek te maskeren door een stel buitengewoon marginale figuren als helden te laten opdraven,een soort inteeltfamilie in de diepe provincie.In goed Frans-naturalistische traditie is de voornaamste passie van de Goupis hebzucht,deze wordt getriggerd doordat de 106 jarige pater familias op sterven lijkt te liggen na te zijn neergeknuppeld,en men wil voor zijn heengaan wel weten waar hij zijn "magot"verstopt heeft.

Becker begon als assistent van Renoir,wat we enigzins kunnen zien aan de wat toneelmatige aanpak met vele gesprekken ,die ook grotendeels binnenskamers worden gevoerd.Beste scène was echter die met de gek geworden le vigan in de boom,zeer goed.

Goed acteerwerk ook ,muv dat blonde grietje.De "fiere" Belg Devère doet het niet verkeerd.De betekenis van de titel is me niet geheel duidelijk,weliswaar is Goupi-mains rouges de facto degene die in de clan het hoogste woord heeft,maar we kunnen niet zeggen dat hij veruit het belangrijkste personage is.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

Schijnbaar de eerste film die vertoond werd toen het oude Lantaren-Venster en toekomstige Kino gebouw in Rotterdam voor het eerst een filmzaal had. In 1949.

avatar van Movsin

Movsin

Naar de roman van Pierre Véry die zelf instond voor de adaptatie voor de film.
Jacques Becker tekent met zijn tweede film een stuk Frans landelijk leven. Niet de boerenarbeid, wat men zou verwachten, maar wel de gedragingen en mentaliteit van een familie, ruw en gesloten, centen bovenal en ook solidair ondereen een kaste vormend. Vgl in dat verband de schitterende scène van de ondervraging door de onthutste rijkswachter. .
Terwijl het onderzoek naar de dader van een moord binnen de familie vordert, laat de film toch heel wat smalle kantjes van de kleine mens zien, zodanig zelfs dat de film heel vaak een luchtig karakter aanneemt. Sfeervol blijft hij zeker over de ganse lijn.