Renaissance Man (1994)

Komedie / Drama

geregisseerd door Penny Marshall
met Danny Devito, Gregory Hines en James Remar

Bill Rago is een reclameman die op een dag ontslagen wordt. Maar dan vindt hij weer werk: het leren van denkvermogens aan soldaten. Aangekomen op het kamp begint hij ze les te geven over simpele boeken, maar langzamerhand komen ook boeken als Hamlet aan bod.

avatar van Sparkle
Amusant en wat voorspelbaar.

Mik
Net een klein stukje gekeken, bah..

een comedy die niet grappig is..

Diesel
Geweldige drama/comedy met een leuke cast, geslaagde grappen en een redelijk verhaal. Na afloop had ik een brede grijns op mijn gezicht. Niet een geweldige film, wel een hele leuke.

3.0/5.0

FisherKing
Ik vond het vooral aardig om te zien hoe hij kanonnenvlees denkvermogen en leesvaardigheid bijbrengt. Want soldaten mogen natuurlijk helemaal niet zelf denken. Dit geeft de film een enorm pluspunt, en het feit dat ik hem nooit vergeten heb, natuurlijk. 3,5*

Diesel
Diesel schreef:

3.0/5.0
Dit klopt dus niet.

Wat ik bedoel is dat ik me erg goed heb weten te vermaken.

avatar van chiquita
Beetje voorspelbaar, quasi-dramatisch, maar toch lachwekkend.

avatar van Jorick
Vermakelijk en inderdaad een beetje voorspelbaar.

weer een hele leuke film, weer iets anders i.p.v. die standaart meisje jongen verhalen waar 't uit eindelijk goed mee afloopt. leuke film *3

avatar van pjutter
verschrikkelijke film!!
wat een domme en nutteloze film met een k u t verhaal!!
duurde veel te lang en er gebeurde niets grappigs.

FisherKing
Drama met humor is dit. Danny Devito in een van zijn serieuste rollen als man met inzinking, die in een andere job stapt. En te maken krijgt met de afvallertjes van een militaire legerlichting.

Ik blijf dit toch echt uitermate goed vinden, de emoties die ter sprake komen.

Ik verhoog naar 4*

gewoon een leuke film heb hem al eens gezien maar ga hem strax weer kijken erg vermakelijk voor mij een 4*

zandertjuh
Wel redelijke film, inderdaad erg voorspelbaar maar voor de brakke zondag is dit een leuke film..

avatar van sn@ke
Gewoonweg mooie humor-drama film met een Devito in een erg inspirerende rol. Devito is nog steeds één van de beste acteurs die rondloopt in Hollywood. Marshall weet fantastiche films te maken met het hart op de juiste plaats.

Ga deze maar weer eens kijken; heb hem net voor 1,25 gekocht.
Ik kan me de film nog goed herinneren van toen deze pas uitgekomen was. Zegt wel genoeg denk ik.

Films waarin het leger (in het bijzonder dat van de VS) op de hak worden genomen kan ik meestal waarderen, zo ook deze. Bovendien de behandeling van Shakespeare. Prachtig die "redevoering op de feestdag van St. Crispijn" voorafgaand aan de slag bij Agincourt (25 oktober 1415) uit Henry V die Benitez in de regen declameert. Helaas is in Nederland alleen de 4:3 versie te koop en moest ik mijn 16:9 exemplaar uit de VS laten overkomen.

Niet geweldig, maar wel de moeite waard!
Devito natuurlijk uitverkoren als kleine drukte maker

avatar van echoooo
Ik vond deze film wel geweldig. Dit kwam mede door de pracht prestatie van Danny de vito die ik echt wel kon waarderen.

avatar van Iron Maiden
is het eindelijk weer eens steven seagal maand bij veronica, komt de film op tv! :S

Het is gewoon een geweldige film 4*

avatar van Lexcoaster
Totale onzin maar wel best leuk.

avatar van movie acteurs
Luchtige, vermakelijke komedie. Vooral de humor kon ik best waarderen en Danny Devito vond ik een grappig acteur. Daarom wilde ik deze film ooit bekijken en het resultaat was niet teleurstellend. De film krijgt van mij dus een 3,5.

avatar van misterdhdh
vermakelijke film , kijkt goed weg, ook al is verhaal voorspelbaar, het blijft een leuke film
paar grappige stukken, maar net iets te weinig, toch blij dat ik hem gekeken heb, heb me niet verveeld

4/5

avatar van knusse stoel
Fijne komedie met mijn "grote" vriend Danny Devito.
Over het algemeen vind ik films met Devito wel om te pruimen, klein mannetje met een mond die enkele maten te groot is.
Ook met deze film zit het wel goed en die 128 minuten is echt niet te lang!

Wat ik echt niet begrijpen kan is de gemiddelde lage waardering van 2,71 sterren. Mijn broek zakt er bijna van af!

Matige film over een werkeloze man die gaat werken als leraar in het leger. Een nogal standaard leraar/leerlingen film met een voorspelbaar verloop en matig uitgewerkte personages. Licht komisch van toon en alhoewel het niet echt vervelend wordt, gaat de film te lang door. Danny Devito doet niets verkeerd in de hoofdrol.

avatar van Lebarron
Een teacher makes an impact film met een unieke invalshoek, hij speelt namelijk af in het leger. DeVito speelt Bill Rago, een cynische reclamebedenker met een grote mond en bijtende humor. Vanwege zijn houding is hij gescheiden, heeft hij een slechte relatie met zijn dochter en raakt hij zijn baan kwijt. Hij krijgt een nieuwe baan aangeboden als leraar op een legerbasis. Hij moet een zooitje schoolverlaters, die als groep de naam Double D's gekregen hebben, proberen op een acceptabel niveau te krijgen. Totaal ongemotiveerd gaat hij aan de slag want hij is in de veronderstelling dat het zooitje domoren niks te leren valt. Ze zijn op het eerste oog ook niet de slimste augurken uit de pot en vooral luidruchtig of totaal ongemotiveerd. Eentje valt zelfs regelmatig in slaap. Echter, al snel blijkt dat ze niet dom zijn, maar slechts een product van hun omgeving en/of slachtoffer van omstandigheden, wanneer ze belangstelling tonen voor Shakespeare. Hoe meer de leerlingen zich ontwikkelen dankzij Shakespeare destemeer komt Bill Rago in conflict met drillsergeant Lou Cass (Gregory Hines). Met name de double D's zijn erg stereotype maar desondanks wel goed gecast zoals Marky Mark Wahlberg met zijn trademark Het-zal-me-allemaal-aan-reet-roesten-attitude, Peter Simmons als momma's boy with a daddycomplex of Khalil Kain als een streetwise gettoboy. Zelfs Kadeem 'Dwayne Wayne' Hardison als de vervelende classclown en Lillo Brancato die er om de haverklap tot vervelens toe De Niro/Pacinoimpressies uitgooit met zijn New Yorkse accentje waren goed gecast. Ondanks dat de film geen hoogvlieger is kijkt hij prima weg. Hij is vooral een verfrissing ten opzichte vergelijkbare films die op High Schools afspelen en dus de geijkte paden bewandelen. Deze film is weer eens wat anders omdat hier de lessen afgewisseld worden met militaire drills en echte typische 'legerhumor'. Bijvoorbeeld eten wat je niet meer hoeft bij een ander op zijn bord gooien wanneer hij even niet kijkt. Flauw misschien, maar personen die gediend hebben zoals ik kunnen hier smakelijk om lachen vanwege de herkenbaarheid.