Wordplay (2006)

Alternatieve titel: Puzzelrace

Documentaire

geregisseerd door Patrick Creadon
met Chris Astoyan, Judie Berger en Leslie Billig

Documentaire over de wondere wereld van de kruiswoordpuzzels. Wie is er ooit mee begonnen en hoe worden ze ontwikkeld? De uitgebreide groep fans die dagelijks kruiswoordpuzzels maken, komen aan bod evenals de vermaarde maker van de kruiswoordpuzzels in de New York Times, Will Shortz. Ook is er gekeken bij de jaarlijkse kruiswoordpuzzelconventie.

Als je een echte kruiswoordpuzzelfan bent is dit zeker een documentaire die je niet mag missen.
Zelf ben ik niet zo'n puzzelfan maar vondt deze docu zeer de moeite van het bekijken waard

avatar van Verhoeven
Puzzelrace is vrij aardige en op sommige momenten geestige documentaire in een wereld van de puzzelaars. Wie kent de wondere wereld van de kruiswoordpuzzels niet. Deze documentaire laat zien hoe men een kruiswoordpuzzel maakt, hoe snel je hem kunt oplossen plus de dagelijks fans die hun portie kruiswoordpuzzels nodig hebben. Van de maker van de kruiswoordpuzzels in de New York Times, Will Shortz tot aan de winnaars van de jaarlijkse kruiswoordpuzzelconventie. Uiteindelijk loopt het toe naar een uiterst spannende climax van de jaarlijkse kruiswoordpuzzel toe die de jongeste winnaar ooit krijgt.

Een frisse documentaire voor de complete familie. Elk gebied wordt goed belicht van de regelrechte ‘’nerds’’ tot aan het maken/kraken van een puzzel. Op zich geinig om te zien wat die mensen daar allemaal in zien. Na de film heb ik ook geprobeerd een puzzel in te vullen. En moet eerlijk bekennen, ik kan het dus van geen meter dus dat blokje dat bij de dvd hoort zal ik helaas nooit kunnen invullen. Desalniettemin heeft deze documentaire me een beeld gegeven van mensen waarvan ik niet eens wist dat ze bestaan. Lang leven de kruiswoordpuzzelaars.

avatar van lars-pixar
Aardige documenteren, heel goed opgebouwd.De crew bemoeiden eigenlijk niet met de film, alleen de mensen die in de film kwamen die boeiden zich over de film en vertelde het verhaal, dat vond ik wel knap.De film begon standaard en goed en duidelijk, later kwam het allemaal rustig voor dat ze een wedstrijd bij gingen wonen, erg spannend die wedstrijd ik dacht dat Al zou winnen maar helaas die miste 2 vakjes.Verder bewonder ik die mensen die dat als hobby hebben maar alleen vond ik die honkballer erg nep en gespeelt, goeie docu. 3,0*