Nuit Noire (2005)

België / Nederland
Sciencefiction / Mystery

geregisseerd door Olivier Smolders
met Fabrice Rodriguez, Yves-Marine Gnahoua en Philippe Amaury Corbisier

Oscar, opzichter in het Museum voor Natuurwetenschappen, zou gerust alle dagen gepassioneerd bezig kunnen zijn met entomologie, ware het niet dat er geen dagen meer zijn. Sinds mensenheugenis schijnt de zon nog slechts 15 seconden voor de middag. De rest van de tijd is de wereld gehuld in een eindeloze nacht, een haast permanente zonsverduistering. Als Oscar op een dag thuiskomt van het werk treft hij een Afrikaanse vrouw in zijn bed. Ze lijdt aan een mysterieuze en ongeneeslijke ziekte en heeft blijkbaar zijn huis uitgekozen om te sterven.

avatar van Goto
Denk dat je daarop nog even moet wachten. Heb de laatste tijd wel erg veel geld uitgegeven. Deze komt dus waarschijnlijk op m'n Sinterklaas/Kerstlijstje te staan.

Maar met links naar Kafka en Lynch kan het eigenlijk bijna niet mis gaan.

avatar van Erwinner
-fal schreef:
De Filmfreak uitgave is 16:9 Anamorf Fullscreen

Ik heb op de doos 16/9 Letterboxed staan. Hij stond voor 5 euro te koop bij Plato.

avatar van -fal
Vreemd. Site van De Filmfreak en Dvd-Profiler vermelden het vorige. Dvd die ik heb "liggen" opent ook gewoon in 16:9, zonder zwarte balken l/r.

kappeuter (moderator)
Mooi gemaakt, maar helaas erg kil en afstandelijk.
Met de personages in Nuit Noire had ik helemaal niets en ze zijn nogal oppervlakkig. Bij Lynch zie je doorgaans interessante personages en psychologische diepgang. Dat miste ik hier.
Ik zou hier liever een korte film van hebben gezien. Vooral de weergave van insecten is fenomenaal.

avatar van kinjutsu
synopsis schreef:
Sinds mensenheugenis schijnt de zon nog slechts 15 seconden voor de middag.

Dit lijkt me niet helemaal correct, op de video opnamen waarop Oscar als jonge jongen te zien is schijnt de zon wel degelijk langer dan 15 seconden.

Erg mooie film, maar zeker geen topper. Wat kappeuter ook al zegt, de shots van de insecten, maar ook andere dieren, zijn fenomenaal. Ik had hem eigenlijk nog iets mysterieuzer verwacht.

avatar van triqo
Dit is typisch zon film waarbij het me niks boeit of ik het verhaal snap of niet. Genoeg te genieten.

Visueel een parel, soundtrack echt geweldig en deze 2 punten samen met het acteerwerk en de belichting zorgen voor een extreem sfeervolle film!

avatar van Glacius
Onderhond schreef:
Sterk!

Verrassend gaaf werkje van eigen bodem. Mix van oude Lynch en Cronenberg in Naked Lunch vorm, met een extra eigen sfeertje erbij.

Vind deze film in de verste verte niet op Naked Lunch lijken. Totaal andere sfeer en insteek.

avatar van SandLover
Mooie sfeer, maar pakt je niet zo bij je strot als een Eraserhead doet.

avatar van glimlicht
Eraserhead,, maar dan in kleur.

Althans.. het begin deed mij er heel erg aan denken. Het dronende geluid constant, een zieke vrouw in bed (ipv een baby), en een weinig sprekende hoofdpersoon die toevallig ook wat vieze trekjes heeft. Just like Henry Spencer...

Geen probleem natuurlijk, Eraserhead is immers één van mijn favoriete films. Er mag best wat gekopieerd worden. Maar later in de film word er wel steeds meer afgeweken van bepaalde sferen. De body-horror van Cronenberg komt zelfs om de hoek kijken (de creatie van een cocon). Al wel in een lichte vorm. Uiteindelijk moest ik richting het einde toch wel toegeven dat de film erg eigen is. Ook betrapte ik mijzelf erop dat ik helemaal geen verhaal aan het zoeken was. Ik genoot gehypnotiseerd van alle mooie beelden die op mij afkwamen.

Mijn eerste surrealistische film uit België^^
En hij is nog goed ook!

*4,0

avatar van wibro
Absurd maar in visueel opzicht bijzonder mooi. Aan het verhaal kon ik geen touw vastknopen maar dat zal ook wel niet de bedoeling geweest zijn van de regisseur, die poogde met deze film denk ik een surrealistisch kunstwerk af te leveren. Daar is hij in ieder geval zeer goed in geslaagd. Ik vond deze film vooral prachtig vanwege het zeer fraaie kleurengebruik. Nog nooit zo mooi vergrote insecten in een film gezien. Daar kan geen enkele natuurfilm tegenop.

avatar van Stijn B.
De eerste echte Belgische David Lynchachtige film : een nachtmerrie die draait rond een obsessie voor insecten en het wegdringen of verwerken van het eigen verleden.

Gecombineerd met prachtige muziek, prachtige beelden (dat kleurengebruik en detailbeelden van allerhande insecten) maakt van Nuit Noire de allereerste David Lynch film die niet door de grootmeester zelf gemaakt is al zou hij er wel heel trots op zijn. Het verhaal wordt vertelt via beelden!

Dit is een cultfim voor de diehards

avatar van K. V.
Deze lag in de bib en maar eens geprobeerd. Het was niet echt m'n ding en kon me eigenlijk niet boeien. Beetje te weinig verhaal naar m'n zin.
Eigenlijk met tegenzin uitgekeken.

avatar van leatherhead
Nogal een halfbakken poging tot surrealisme.

Tegen m'n verwachtingen in kon ik absoluut niet opgaan in deze film. Lynchiaanse invloeden zijn duidelijk merkbaar, maar qua sfeer weet het nergens in de buurt te komen van een pak 'm beet Eraserhead, waarmee deze film meermaals vergeleken wordt. Het blijft allemaal veel te braaf, zowel visueel als qua soundtrack, om indruk te maken. Die toneelscenes waren funest voor de sfeer, bij vlagen werkte het zelfs nogal op m'n lachspieren. Enige wat deze film echt iets eigens meegeeft waren de knappe scenes met de insecten. Jammer genoeg is het slechts een kleine pleister op de wond.

Van het verhaal snap je natuurlijk ook geen ene jota, al is dat dus niet noodzakelijk waar de schoen wringt. Genoeg films die gebrek aan verhaal compenseren met een enorme dosis sfeer, alleen kan deze film zich daar jammer genoeg niet onder scharen. Binnenkort maar weer eens een Lynch-filmpje opzetten, vond dit vrij weinig. Kleine 2,0*.