Il Caimano (2006)

Italië / Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Nanni Moretti
met Silvio Orlando, Margherita Buy en Jasmine Trinca

Bruno Bonomo, producent van B-films, is een man op de rand van de afgrond. Hij is volledig blut, en heeft al jaren geen film meer gemaakt. Bovendien dreigt zijn huwelijk op de klippen te lopen. Op een festival waar zijn werk wordt vertoond, komt er een jonge vrouw op hem af met haar script, getiteld "Il Caimano". Omdat hij niets te doen heeft besluit hij het te verfilmen. Al snel blijkt het echter geen gewoon script te zijn: "Il Caimano" is een biografie. Een zeer kritische, eigenlijk ronduit negatieve, blik op het leven en werk van president Silvio Berlusconi. De TV zender RAI weigert pertinent om de film te financieren, en acteurs staan niet te springen om het Italiaanse politieke zwaargewicht te spelen. Langzamerhand komt Bruno tot de ontdekking dat dit project, waar iedereen voor vlucht, voor hem wellicht de weg omhoog kan zijn. En dat hij zo het Italiaanse volk, en zijn vrouw, kan geven waar zij op hebben gewacht.

Na het meesterwerk La Stanza del Figlio (2001) bleef het lang stil, maar hier is dan eindelijk de nieuwe film van Moretti.
Hij heeft nu zelf eens niet de hoofdrol. Ben benieuwd!

FisherKing
Behoorlijke kritiek op Berlusconi, las ik.

FisherKing
Ook geselecteerd voor de hoofdcompetitie in Cannes 2006

neo (crew)
Vind dit een zeer opmerkelijk project van Moretti. Na inderdaad al die jaren een hoofdrol, nu niet. Dit is een enorme hit in Italië geworden. Rond de verkiezingen die ging tussen Prodi en Berlusconi draaide deze film en men was bang dat deze film in het voordeel van wederom Berlusconi zou werken. Het scheelde dan ook maar een haar, maar of dat echt door deze film komt? Hij heeft zelfs nog meerdere malen tijdens zijn verkiezingsstrijd populair gegrapt naar de titel van deze film. Lijkt mij erg interressant, want de eerste film die echt uithaalt naar hem. Films van eigen bodem als Dopo Mezzanotte maken een enkele grap, maar dat is maar een heel erg klein schijntje van wat Moretti hier doet.

Zonder twijfel zal Moretti de boel verdraaien naar zijn eigen visie, met veel humor wel te verstaan. Nogmaals, een onverwachte verrassing dit. Nu nog de film zien!

neo (crew)
Iemand van de stemmers er iets over te zeggen?

avatar van wolfmanrene
nou ok. Ben best wel een fan van Moretti, maar deze film kon mij maar matig boeien. Hij heeft veel teveel in een film willen stoppen. Film over film, film over politiek, film over huwelijksperikelen etc. En helaas, overdaad schaadt...
Krijg heimwee naar de tijden van Palombella Rossa en La Messa e finita. En naar het sterke eerste deel van Caro Diario.
Flauw vind ik ook dat ie af en toe te obvious teruggrijpt op dingen die 'werkten' in eerdere films, bijv. het hardop zingen in de auto zoals dat met de hele familie in La Stanza del Figlio gebeurt. Daar was het ontroerend, hier komt het uitermate gekunsteld over./spoiler]

neo (crew)
En dit was best aardig, en soms ook ontzettend grappig. Kan mij heel erg vinden in de kritiek hierboven, want het is inderdaad gekunsteld met teveel zaken bij elkaar. Maar er zaten ook een stel prachtige scenes in. Moretti grijpt weer terug naar zijn films van voor La Stanza vooral, met soortgelijk gezin situaties. En die vond ik al nooit echt heel erg leuk, en hielden ook niet de volledige duur werkelijk stand. Aprile was ook al richting politieke kritiek, en werkte ook niet echt.

De zingscene vond ik wel uitermate geestig, net als enkele momenten van Berlusconi 1 zijn ontzettend mooi en leuk gemaakt. Franco Piersanti's score is heerlijk orchestraals groots, met veel bombarie muzikale leiderschap tonend. Vooral de aftitelingsmuziek is om je vingers bij af te likken.

Ondanks de vele mindere kanten van de film, die vooral in de manier van vertelling liggen, een aardige film. 3 sterren

slecht slechter slechtst....meer kan ik er niet over zeggen

cocolamar schreef:
slecht slechter slechtst....meer kan ik er niet over zeggen

Dus je kan niet zeggen waarom je dat vindt? Jammer.

Ik heb hem 3 sterren gegeven. Ik heb van Moretti nog maar enkele films gezien, en nooit blijft de film in zijn geheel hangen, maar altijd zijn er wel een paar scènes die het écht de moeite waard maken. In deze film is dat de scène waarin de man en de vrouw na het tekenen van de scheidingspapieren elk in hun eigen wagen naar huis rijden (met prachtige muziek van - ik dacht - Damien Rice?).

Redelijk absurde film maar ja dat is ook het beleid van berlusconi geweest. Zou dat de reden zijn om Bonomo zijn film over berlusconi op zo'n chaotische manier te laten maken? Het is in ieder geval niet mijn soort van humor.

avatar van Straniero
Onterecht lage rating. Weliswaar geen meesterwerk. maar toch zeker een aantal sterke momenten. Met name de eerste helft vond ik heel goed en de typering van de Italianen met hun kenmerkende cultuurtje vond ik leuk weergegeven. Inderdaad een zeer mooie score overigens.

Geen topper, maar wel leuk om gezien te hebben. Hoogtepunt vond ik niet zozeer het verhaal of een bepaalde scene, maar de herkenning dat Berlusconi een fenomeen is geworden. Het gaat niet meer om de persoon zelf. Mooi hoe de verschillende acteurs nadenken over de vraag hoe ze zijn persoonlijkheid moeten neerzetten.