• 8.301.682 stemmen

Geregisseerd door: Neil LaBute

Met onder meer: Gwyneth Paltrow, Aaron Eckhart en Jeremy Northam

Releasedatum: 19 september 2002

Plot Possession

"The past will connect them. The passion will possess them."

Maud Bailey, een briljante Engelse wetenschapper, onderzoekt het leven van dichter Christabel La Motte. Roland Michell is een Amerikaanse geleerde die het werk van Randolph Henry Ash onderzoekt. Als Maud en Roland een aantal liefdesbrieven ontdekken die afkomstig lijken zijn van Ash, en gericht zijn aan La Motte, gaan ze op zoek naar wat er ruim een eeuw geleden echt gebeurd is.

imageimageimageimage

avatar van Fincher

Fincher

Ga niet voor een semi-erotisch werkje a la Unfaithful zoals de stijlvolle maar typisch Amerikaanse trailer doet geloven, want Posession is een beschaafd liefdesverhaal met nogal dramatische wendingen. Stijlvolle romantiek voor vrijwel alle leeftijden.

avatar van dje-em

dje-em

helemaal mee eens. gisteren in vliegtuig gezien. erg mooie film 4,5 (maar wellicht ben ik te romantisch om eerlijk oordeel over te geven)

avatar van wackyboy

wackyboy

Zeker geen slechte film met Gwyneth Paltrow als (weliswaar tegen het eind ontdooiende) ijsprinses.
In het begin vraag je je af waar deze wetenschappers zich druk om maken; wie interesseert het zich nou of de dichter Ash geen perfecte trouwe echtgenoot is en er stiekum een maitresse op na houdt . Ga een medicijn tegen kanker vinden of Aids! Een hele prestatie van de regisseur Neil La Bute, die zich voor mij al helemaal had bewezen in Nurse Betty, om je toch het verhaal in te zuigen.

avatar van yiempie

yiempie

Vond tijdens het kijken soms wel beetje saai. Maar ik vind het verhaal heel goed in elkaar zitten, en het verhaal (de geschiedenis) vond ik heel mooi. En helemaal mee eens, Gwyneth heeft weer een geweldige prestatie geleverd.

avatar van reulbat4

reulbat4

Heerlijke warme, romantische film.

avatar van Vera

Vera

Ik heb deze film in de winkels zien liggen bij de dvd's..heb er nu al spijt van dat ik de film niet heb gekocht

avatar van Wouter

Wouter

Ik heb hem hier thuis nog in het folie liggen. Per ongeluk ooit besteld.

avatar van the_watcher

the_watcher

Ik kan de film niet anders dan een 1 geven omdat ik het boek gelezen heb. Wat een gruwelijke deceptie was dat. Ik heb nog tegen de kassière betoogd dat ik mijn geld terug behoorde te krijgen, maar zij was niet te vermurwen. Het verheugt me dat sommigen de film wel gewaardeerd hebben en ik spoor jullie dan ook aan om de roman van A.S. Byatt aan te schaffen. De personages zijn al zo verschrikkelijk verkeerd gecast dat het überhaupt een wonder is dat er iets van het verhaal overeind blijft. Nee, dan was "the name of the rose" nog een geslaagde verfilming!

avatar van the_watcher

the_watcher

Wouter, gooi hem weg.

avatar van Mad

Mad

ik vond het een prachtige film, en een hele goede cast!! Ik ben zelf dol op dit genre en heb me dan ook zeker vermaakt, vooral Jenniffer Ehle en Jeremy Northam waren erg sterk!!

VOor mij zeker een 4,5!!!

avatar van Giel88

Giel88

Ik vroeg mij af of iemand mij kan vertellen, welk nummer net5 gebruik bij de voorstukjes na de reclame van deze film.

Alvast bedankt!

avatar van mariposa

mariposa

Giel88 schreef:

Alvast bedankt!

nummer???

avatar van stalker

stalker

Possession is de zoveelste film van twee mensen die iets uit het verleden op het spoor komen, dit gaan onderzoeken, vervolgens nog meer op het spoor komen, het verder gaan uitrafelen en daardoor steeds meer ergens in verwikkeld raken. Maar ditmaal geen kerkgeheimen en gangsterbenden, maar wel een zoektocht van twee literatuuronderzoekers naar een verborgen liefde die langzaam maar zeker ook naar henzelf gaat verwijzen.

april zag ik de verfilming van Sarah Water’s bestseller Fingersmith, een typisch Engels kostuumdrama met subliem acteerwerk. A.S.Byatt’s boek Possession heeft een parallel met Fingersmith: het speelt zich ook (gedeeltelijk) af in de Victoriaanse tijd en gaat (gedeeltelijk) over een schrijfster met een lesbische verhouding . Ook in Engeland zijn vrouwenstudies onder schrijfsters razend populair en worden feministen avant la lettre uit het verleden in kaart gebracht. Vaak blijken deze er dan een lesbische verhouding op na gehouden te hebben dat voor veel onderzoeksters geldt als het ultieme bewijs voor hun vrouw-zijn.

Possession speelt zich hoofdzakelijk in deze tijd af. Een Amerikaanse onderzoeker ontdekt een brief van de Victoriaanse dichter Randolph Henry Ash gericht aan de dichteres Christabel LaMotte. Hij raakt in contact met de biograaf van deze Christabel LaMotte, de jonge professor Maud Bailey. Samen ontrafelen ze het verleden en komen tot de ontdekking dat beiden in 1859 een geheime verhouding hebben gehad. Intussen bloeit er tussen de twee onderzoekers ook iets op.

De film is soms een beetje teveel in Hollywoodstijl neergezet en ik vind Aaron Eckhart slecht gecast als de literatuuronderzoeker Roland Michell. Ik zou hem eerder verwachten in de jungle met ontbloot bovenlijf, vechtend tegen krokodillen, maar niet tussen de archiefkasten. Gwyneth Paltrow speelt een mooie rol als ijskoningin die langzaam ontdooit. Het verhaal speelt zich af in heden en verleden en regisseur Neil LaBute heeft dat vaak mooi door elkaar gevlochten.

avatar van Hilarious

Hilarious

Mooi filmpje en beter dan verwacht. Het verhaal is niet zo bijzonder maar mooi en goed uitgewerkt. Gwyneth Paltrow speelde haar rol goed maar ik vond de film soms wel wat te stijfjes en langdradig komen. Dus ik kom maar uit op 2*.

Tarkus

Mooi gemaakte film, prachtige locaties en goede acteerprestaties.

Maar het verhaal kon me maar matig boeien, en was bovendien nogal saai en langdradig bij momenten.

Had er toch wat meer van verwacht.

avatar van deccol

deccol

Saai verhaal. Dat geleuter over die lui van anderhalve eeuw terug interesseerde me niet. Niet boeiend dit.

scorsese

Mooie film waarbij twee romances, met een tijdverschil van meer dan een eeuw, enigzins parallel lopen. De zoektocht naar de antwoorden uit het verleden maken deze film ook nog eens mysterieus. Het feit dat een tweede partij ook naar deze antwoorden op zoek is, zorgt voor spanning. Helaas werkt dat gedeelte niet helemaal in samenwerking met de rest van de film.

Verder mooi in beeld gebracht, een goeie cast en een bevredigend einde waarbij de twee verhalen knap bij elkaar komen.

avatar van Uzza_Sparta

Uzza_Sparta

deze film doet me heel erg aan deze tv film, The Kiss, denken van rond dezelfde tijd

Kiss, The (2003)

grote voordeel van The Kiss is dat het Terence Stamp heeft in een van de hoofdrollen

avatar van Decec

Decec

Een goede drama/romantiek film...

Mooi verhaal...

Ene ouderwetse verhaal en andere (heden) nieuw verhaal...

Wel grappig...

Prima acteerwerk...

Bekend actrice Gwyneth Paltrow en acteur Aaron Eckhart spelen goed...

Mooi HD kwaliteit...

Ook een perfect muziek (Dolby Digital)...

avatar van m1701

m1701

Mwah... beetje saai en traag.

Al was het "oude" gedeelte wel erg mooi gedaan.

Leuk voor een xtje meer niet

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

the_watcher schreef:

Wat ik hier lees is dat the_watcher het boek een deceptie vond, maar uit de rest van zijn of haar bericht maak ik op dat hij of zij het boek juist wèl mooi vond maar de film niet. Mijn reactie was precies andersom: ik heb het boek in een grijs verleden gelezen, maar ik herinner me alleen maar dat ik het nogal koel en bedacht vond, terwijl ik de verfilming ervan juist prachtig vind, met goed spel en zeer fraaie fotografie. Mooi ook om Jennifer Ehle (Elizabeth tegenover Colin Firths Darcy in de briljante TV-verfilming van Pride and prejudice uit 1995) en Anna Massey (het object van Carl Böhms fascinatie in Michael Powells huiveringwekkende Peeping Tom uit 1960, hier de aan haar rolstoel gekluisterde tante van Gwyneth Paltrow) te zien. Sterke romantiek die ik van deze regisseur niet had verwacht.

avatar van Fransman

Fransman

Heerlijk romantische film. Heb er van gesmuld. Twee lovestory's, die ook nog eens goed eindigen. Min of meer. Wat wil je nog meer? Het heden en het verleden zijn knap met elkaar verweven, zodat het nergens gekunsteld overkomt en het tot het laatste moment spannend blijft. Krijgen ze elkaar of niet. That's the question. Natuurlijk krijgen ze elkaar, want het is een Amerikaanse film. Ook een film waar je je lekker onbekommerd in kunt onderdompelen. Mooie locaties, mooie kostuums, prima acteerwerk. Het gaat natuurlijk nergens over, maar voor een keertje is dat geen enkel probleem.