Mein Bruder, der Vampir (2001)

Alternatieve titel: Getting My Brother Laid

3,31

Duitsland
Drama / Komedie

geregisseerd door Sven Taddicken
met Roman Knizka, Hinnerk Schönemann en Marie-Luise Schramm

Josch, Mike en hun jongere zusje Nic vinden veel obstakels op hun weg naar het vinden van hun eerste liefde. De geestelijk gehandicapte Josch is de oudste, en wordt verliefd op Nadine, de vriendin van zijn broer Mike. Mike is natuurlijk niet zo blij met Josch's verjaardagswens: seks met Nadine. Nic ziet de wereld door haar digitale camera, en is verliefd op Manu, de versierder van haar school.

21 BERICHTEN 2 MENINGEN

geplaatst: 26 juni 2002, 23:05 uur [permalink]
Vreemde Engelse titel tov de Duitse...

avatar van petey
geplaatst: 10 juli 2002, 22:52 uur [permalink]
De engelse titel dekt de lading van de film wel, de duitse titel slaat op het feit dat de broer in kwestie denkt dat hij de prins der duisternis is. Beide titels kloppen dus.
Film was aangenaam tijdverdrijf, leuke als tussendoortje.

FisherKing
geplaatst: 9 augustus 2002, 10:39 uur [permalink]
De film is Duits; Er wordt Duits in gesproken. Op imdb is ie Duits Hier hoort gewoon de Duitse Titel. Dat sommige distributeurs filmtitels gaan verzinnen ( die dus duidelijk anti-duits zijn'of denken dat een Duitse titel niet verkoopt ) is helemaal uit den boze.. 🙁

Eva
geplaatst: 14 augustus 2002, 00:59 uur [permalink]

Het is op zijn minst vreemd.
En de engelse titel had toch gewoon "My brother, the Vampire" kunnen zijn?

FisherKing
geplaatst: 14 augustus 2002, 01:37 uur [permalink]
Eva; we hebben het over een Duitse film
en die moet de originele titel hebben.. omdat de mods altijd IMDB volgen... en die heeft hier gelijk... alleen krijg ik maar geen antwoord 🙁

avatar van Jordy

Jordy (admin)
geplaatst: 14 augustus 2002, 01:44 uur [permalink]
Hier hoort gewoon de Duitse Titel.

Deze vraag? De Duitse titel staat er toch achter? hij is in Nederland als "Getting My Brother Laid" in de bios (bron, niets met imdb te maken) dus dan lijkt het mij verstandig dat ie op deze site ook onder die titel te vinden is. Klagen moet je dus bij de maatschappij doen die 'm in Nederland uitbrengt, en niet bij mij...

geplaatst: 29 september 2002, 22:14 uur [permalink]
Leuke film! Ik vond het een orgineel verhaal en wel leuk gemonteerd.
Ik heb hem trouwens wel onder de duiste titel gezien op het Rotterdams filmfestival. En ik vind de engelse titel ook nergens op slaan.

neo (crew)
geplaatst: 1 december 2002, 20:42 uur [permalink]
een erg aparte film. het eerste uur is af en toe erg komisch, maar er zitten weer wat typische scenes in die op het randje van net wel of net niet zitten. 3 sterren

geplaatst: 8 december 2002, 22:10 uur [permalink]
Gisteren in het filmhuis gezien. Orgineel en spetterend. acteurs zijn allen erg goed. Verhaal is onconventioneel en dat is verfrissend tussen alle mainstream!

avatar van Pierre1
geplaatst: 8 juli 2003, 17:20 uur [permalink]
Origineel, leuk, de moeite waard.

geplaatst: 13 juli 2003, 13:28 uur [permalink]
Vermakelijke film, met een onaf scenario.

avatar van as
as
geplaatst: 6 augustus 2003, 20:27 uur [permalink]
Het is inderdaad een wat onevenwichtige film maar dat is ook wel de charme van deze debuutfilm. Uitstekend vermaak.

avatar van herman78
geplaatst: 7 augustus 2003, 00:08 uur [permalink]
Waarom een onaf scenario? Het is al een tijdje geleden (IFFR02) dat ik deze film zag, en kan me niet herinneren dat ik scenariogewijs iets op de film aan te merken had.

neo (crew)
geplaatst: 7 augustus 2003, 04:17 uur [permalink]
Wat ik zelf wel jammer vond was dat de broer zo overdreven als het stereotype vampier werd gepresenteerd in de film, maar aan de andere kant pas dit ook wel weer bij zijn geestelijk vermogen van een klein kind (dat zich natuurlijk graag verkleed/kleed als hij ''hoort'' te zijn).

geplaatst: 15 augustus 2003, 01:24 uur [permalink]
Een gewaagd regiedebuut. De film komt nogal hip en flitsend over, wat voor mij niet altijd werktte. De hoofdrolspelers haalden qua acteren alles uit de kast, maar lieten toch te vaak een steekje vallen. Het zag er gewoon niet echt genoeg uit. De karakters hadden van mij ook nog wat meer uitgediept mogen worden, net als het script (en dan met name naar het einde toe). Al met al een gedurvde film, die voor mij helaas niet zo goed uitpaktte. 2*

avatar van Yak
Yak
geplaatst: 29 augustus 2003, 23:09 uur [permalink]
Begon heel aardig, mooie vertelstijl, leuke vondsten (dat aftelsysteem was bijvoorbeeld echt hilarisch), maar vooral de ontwikkelingen na het verjaardagsfeestje werden me echt te banaal. Ik zat maar steeds te hopen op het moment dat zou blijken dat Josch met zijn gewilde 'verjaardagskado' uiteindelijk iets heel anders bedoelde. Tegenvaller - 2½*.

Linda
geplaatst: 23 november 2003, 11:14 uur [permalink]
'Erg apart' was het eerste wat me te binnen schoot nadat ik de film had gezien. Het verhaal is erg opmerkelijk en het einde kwam bij mij erg onverwachts (Ik vond het verhaal rond het einde nogal slap). De genrevermenging van drama en komedie pakte bij mij ook niet goed uit. Af en toe was de film grappig maar het drama raakte mij nergens. Erg werd wel ontzettend goed geacteerd (vooral de jongen die Josch speelde was geweldig) daarom nog een krappe 3 sterren.

avatar van wackyboy
geplaatst: 30 augustus 2004, 10:22 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een orginele film met een orgineel thema. Een thema dat wel veel vragen opwerpt. Ben benieuwd hoe dit in de zorg wordt opgelost; gehandicapten die willen "bumsfoegelen". Lijkt me een lastig probleem. De oplossing broer en zus die allebei nogal een probleem hebben met hun "eerste keer" en uiteindelijk maar met elkaar naar bed gaan was uiteindelijk wel orgineel, maar daarbij ook niet zo fris.
Ik vond, in tegenstelling tot Linda, de rol van Josch toch niet zo sterk. Ik krijg altijd een beetje last van plaatsvervangende schaamte als ik een "normale" acteur een geestelijk gehandicapt iemand zie spelen. (zie Sean Penn in "I am Sam") Waarom geven ze de rol niet aan een echt geestelijk gehandicapt persoon? Dat zou een stuk overtuigender overkomen en het is al eerder gedaan (remember Corky in Life Goes On).
Verder vond ik de vorm van de film best orgineel. Ben dan ook benieuwd naar volgende films van deze regisseur.

avatar van E V
E V
geplaatst: 13 maart 2005, 12:56 uur [permalink]
Hele leuke Duitse film die op een goede manier in elkaar zit. Een aanrader!! De acteurs, vooral Roman Knizka speelden geweldig, heel overtuigend.

avatar van 93.9
geplaatst: 14 november 2005, 09:24 uur [permalink]
Erg grappige film met scherpe randjes.
Vervelend waren wel die 'grappige' camera en montage vondsten.
Kreeg soms ineens een 'Snatch' -flashback 🙂

geplaatst: 21 december 2006, 20:03 uur [permalink]
ik moest deze film voor school kijken
mijn 1ste reactie dat het een vieze en raare film
is maar later begrijp je hem ook