Lansky (1999)

Drama / Misdaad

geregisseerd door John McNaughton
met Richard Dreyfuss, Eric Roberts en Anthony LaPaglia

De joodse immigrant immigrant Meyer Lansky wordt snel een grote gangsterbaas wanneer hij tijdens het drankverbod in Amerika banden heeft met Bugsy Siegel en Lucky Luciano. Samen zetten ze een misdaadsyndicaat op. Hun maffia-organisatie werkt oneerlijker en gewelddadiger dan de meeste ondernemingen. Maar hun onstuitbare drang naar macht eist zowel binnen als buiten het syndicaat een dodelijke tol.

Ik hou wel van een goede maffiafilm, maar deze film is een beetje moeilijk te volgen, er gaan 2 verhaallijnen door elkaar, 1 over de jeugd van deze joodse gangster Lansky en de ander over dat hij oud is en er van allerlei rechtzaken tegen hem worden aangespannen. Het is eigenlijk meer een biografie vind ik en dan wel een erg saaie. Weinig actie, veel gepraat. 2 sterren

Inderdaad. Ik vond 'm zo saai dat ik 'm niet afgekeken heb.

Was inderdaad een saiie film misschien moet ik emnog maar eens een keertje kijken om een beter oordeel te krijgen.
Maar na een keer zien geef ik hier 2.5 * voor

avatar van Tomtommer
gandalf schreef:

Inderdaad; ge neemt me de woorden uit de mond!

Ik vind vooral die verschillende acteurs die één en hetzelfde personnage met een andere leeftijd moeten spelen niet goed 'gecast'. Ze lijken zelfs niet eens op mekaar.
Bovendien hangen de fragmenten niet voldoende samen. Het is daarom een beetje van de hak op de tak springen.

Ik had er absoluut meer van verwacht. Bizar dat er slechts voorlopig slechts enkelen deze film gezien hebben.

avatar van zeus
Het verhaal is soms moeilijk te volgen, maar naarmate het einde komt werd het mij toch steeds duidelijker. 3*.

avatar van aSMoDeuS
moeilijk te volgen?
ik vond het wel leuk gedaan met die tijdlijnen

avatar van ThaMovieVoter
Matige gangsterfilm van één van de topfiguren uit de misdaadwereld.
Had veel meer in kunnen zitten.

3 sterren.

avatar van chiel
Te fragmentarisch en daardoor deed het me weinig. Jammer, er had meer ingezeten.

basketballerke
klopt, de honderden overgangen van heden naar verleden maakt ongelooflijk moeilijk te begrijpen. Het is ook moeilijk bij te houden wie nou wie is. Te veel gepraat en weinig actie. Als die er was, was het wel goede actie.
Het verhaal had veel beter uitgewerkt kunnen worden.

Toch geef ik hem wel 3 sterren

avatar van skip
Moelijk te volgen misschien wanneer je weinig achtergrond info hebt, maar als je een beetje kennis hebt over Siegel, Luciano en Lansky valt dat allemaal reuze mee. Ik vind dit een geslaagde en mooie film over het leven van Lansky, natuurlijk wel flink geromantiseerd. 3,5 *

neo (crew)
Lansky is, ondanks dat vele anders beweren, prima te volgen. Enkele tijdsprongen en karakters in verschillende tijdens zijn met gemak van elkaar te onderscheiden. Daarentegen deel ik wel de kritiek van sommigen dat het allemaal wel erg fragmentarisch is. Dit soort verhalen komen vaak in langere speelduur beter tot zijn recht, maar het is maar de vraag of dat bij deze ook zo geweest zou zijn.Het 90 minuten durende 'mini-epos wist mij al vrij matig te boeien, dus ik acht de kans klein. Je kunt ook je vraagtekens zetten bij de manier waarop de gangster hier wordt neergezet. Het romantiseren kan haast niet uitblijven....

Maar de acteurs, die zijn verdomd goed. Deze weten de film nog enige flair te geven. Prima muziek van George S. Clinton die een Joods thema schreef wat qua composities en klankkleur (on?)bedoeld ook iets van een ''Italiaans Nino Rota Godfather '' gevoel met zich meebracht.

avatar van mr. Prizzi
Een zeker niet onaardige TV film van de misdaadcarrière van Meyer Lansky waarbij het scenario helaas een gedramatiseerde compilatie is geworden van historische momenten . De film heeft daardoor inderdaad een gefragmenteerde opzet maar heeft bij vlagen mooie overgangsmomenten die Lansky's leven in verschillende tijdlijnen in elkaar over laat lopen.
Wat betreft de historisch interessante anecdotes en ontroerende privé-dialogen is deze biopic voor de misdaadliefhebber zeker de moeite waard. Een oude Lansky terugkijkend op zijn leven en op de vlucht voor de Amerikaanse justitie wordt verrassend goed gespeeld door Dreyfuss. Lansky's bittere bespiegelingen over Kevauver, Hoover, Kennedy en Nixon zijn zowel amusant als interessant en achteraf ook bepaald niet onwaar gebleken. Max Perlich, die de Joodse gangster in zijn hoogtijdagen speelt, vertoont een verbluffende gelijkenis als men de foto's ziet van Lansky uit die periode.
Toch had de film veel meer kunnen zijn met een productie-maatschappij als HBO, met een schrijver als David Mamet (Hoffa/Wag the Dog) en een legendarisch misdaadverhaal als dat van Lansky in handen over wie inmiddels 3 biografieën zijn geschreven. Wellicht dat Mamet zich teveel heeft laten leiden door het boek ("Meyer Lansky,mogul of the mob") Het scenario leunt teveel op deze persoonlijke herinneringen die door Uri Dan (en 2 andere schrijvers) werden opgetekend vanuit verschillende interviews met Lansky vanaf 1971.
Maar voor wie enigszins op de hoogte is van de Amerikaanse georganiseerde misdaad blijft deze film een must omdat het tot nu toe de enige redelijk waarheids getrouwe film is van Meyer Lansky en zijn samenwerking met Charlie Luciano, Bennie Siegel en Arnold Rothstein die de misdaad organiseerden op basis van kapitalistische principes in plaats van de antieke clanmentaliteit van de Maffia. Ook leuk in deze film zijn de feitelijke personen en gebeurtenissen die men direct herkent uit o.a de Godfather zoals Charlie Luciano in de restaurant-executie van Joe Masseria in 1931.
De figuur Lansky is na de Godfather nog in verschillende andere films en TV series opgevoerd, maar projecten om een biografische film over hem te maken mislukten telkenmale en dateren reeds uit de jaren '70. Naar verluidt zou Meyer Lansky na het uitkomen van the Godfather Lee strasberg hebben gebeld en hem gefeliciteerd met zijn acteer prestatie als Hyman Roth maar voegde eraan toe "je had me wel iets sympathieker kunnen maken".

In 1987 overtrof realiteit zelfs de film-fictie toen twee Mafia-families (Gambino en Genovese) elkaar beconcureerden voor het uitbrengen van een Lansky biopic. Saillant detail was dat acteur James Caan contact had gehad met Lansky's weduwe Thelma Schwartz en het alleenrecht meende te hebben om zijn scenario te laten verfilmen. De andere partij werd vertegenwoordigd door de dubieuze MCA vice-president Eugene Giaquinto die reeds eerder een contract had gesloten over
scenario en TV-rechten en nu zover wilde gaan om desnoods handlangers van John Gotti naar Hollywood te laten komen om de produktie van Caan te stoppen. Caan huurde op zijn beurt zijn Mafia-contacten in uit de Genovese familie die hij had leren kennen uit zijn Godfather-dagen toen hij zich moest voorbereiden op zijn rol van Sonny. De confrontatie kwam echter nooit verder dan de eerste ronde en door afgeluisterde FBI gesprekken kwam het hele gebeuren op losse schroeven te staan. Giaquinto zou uiteindelijk ontslagen worden en ondanks de vergevorderde produktie plannen zou geen van beide projecten ooit van de grond komen.

Bij herziening geef ik deze film nog steeds een dikke voldoende al was het maar om de moed om
het verhaal van één van de grootste Amerikaanse gangsters alsnog uit te brengen in 1999.

avatar van Ricxz92
Uitstekende maffia film, ook al kan de film verwarrend zijn, want er zitten twee verhaallijnen maar als de film vordert, ga de verhaal beter begrijpen.
De rollen zijn goed acteert, vooral Dreyfuss wist zijn karakter goed neer te zetten en speelde dat ook vrij overtuigend en ik kon er prettig naar kijken.
Flashbacks zijn ook goed weergeven de overstap van een oude Lanksy naar de jongeman die hij vroeger was, dus hij kijkt zo gezegd terug op zijn leven.
De laatste scene is toch een van een beste, hij wordt geïnterviewd door een journalist, hij verteld dan allerlei verhalen wat die heeft gemaakt, slingert met de gezegde en wijsheden naar de ander en zo wordt het hele verhaal nog beter duidelijk.

een 4*

avatar van 606
Film met een goede sfeer en goed geacteerd.
Prima verhaal.

3,5 ster

Tamelijk goede film, met een prima Richard Dreyfuss als Lansky.
De prent is goed om volgen in tegenstelling tot wat anderen beweren, ook de overgang tussen de verschillende tijdsperiodes is goed gedaan.
Maar de prent is me wat te langdradig, weinig spanning en veel te lang, er had zeker een half uur af gekund (de film duurt 116 minuten en niet 90 zoals hier wordt vermeld).
Ik heb al betere biografische filmen gezien.

avatar van FILM!BOY!
Anderhalf uur van m'n leven weggegooid. 0,5

avatar van Left4Dead
Erg mat als je bedenkt wat voor verhaal lansky ons heeft gegeven met zijn levensverhaal. De regie en het script waren zeker niet sterk te noemen, het acteerwerk door meerder bekende koppen kon er mee door.
Toch moet ik deze en andere maffiafilms om de zoveel tijd gewoon zien. Dat komt gewoon door het verhaal, wat hebben die mensen toch wat uitgespookt, stiekem komt charme om de hoek kijken.

Voor het verhaal 3.5** en voor de uitvoering 2.5**. Kom ik uit op 3**