Our Daily Bread (1934)

Alternatieve titels: Hell's Crossroads | The Miracle of Life

Drama / Romantiek

geregisseerd door King Vidor
met Karen Morley, Tom Keene en Barbara Pepper

John Sims en Mary Sims zijn zwaar getroffen door de Grote Depressie en besluiten om naar het platteland te trekken. Met de hulp van andere getroffenen zetten ze een commune op gebaseerd op de principes van Edward Gallafent. Ondanks vele tegenslagen trachten ze uiteindelijk een Utopia te bouwen.

avatar van danuz
Van niets iets maken, dat is het motto van de film. De wel heel erg onnozele John en de overdreven trouwe Mary zitten in een financiële put, maar krijgen van haar oom de kans om met een project wellicht wat geld te verdienen. Dit betekend het platteland op en handen uit de mouwen.
Al snel wordt er een commune gesticht en vormt zich een gehucht rondom de akkergrond, met alle dorpse strubbelingen die men kan verwachten.
Resultaat is een film die op sommige momenten echt werkt en mij meekreeg, op andere momenten was een John toch echt een doorn in het oog.

Symbolische film voor die tijd, moralistisch absoluut, maar uiteindelijk toch best charmant.

kappeuter (moderator)
Probeer beslist ook deze.

avatar van Prinz
Zeer onderschatte film. De woorden van danuz slaan de nagel op de kop. Al werkte het naïeve enthousiasme van het jonge koppel heel goed voor mij.

Deze sequel van King Vidor’s The Crowd (1928) speelt tijdens het hoogtepunt van de Grote Depressie, toen honderden miljoenen werkloos waren. De film werd in de Verenigde Staten door sommigen afgedaan als linkse propaganda vanwege de gelijkenis van de communeboerderij met de kolchozen in de Sovjet-Unie.
Lang niet zo goed als The Crowd, maar niettemin erg interessant als tijdsbeeld van de deplorabele toestand van de economie in de jaren 30, waardoor mensen van alle rangen en standen diep getroffen werden. Wat betreft die rampzalige periode kan deze film overigens niet tippen aan John Ford’s aangrijpende verfilming van Steinbeck’s The Grapes of Wrath (1940).