Armored Car Robbery (1950)

Alternatieve titel: Armoured Car Robbery

Film noir / Misdaad

geregisseerd door Richard Fleischer
met Charles McGraw, Adele Jergens en William Talman

De geslepen crimineel Dave Purvis, alias Martin Bell, plant samen de kleine criminelen Benjamin 'Benny' McBride, Al Mapes en William ‘Ace’ Foster, een gewapende overval op een gepantserde geldwagen. Bij deze overval raakt Benny zwaar gewond en wordt een collega van de gedreven politieluitenant Jim Cordell gedood door Purvis. Benny, die merkt, dat Purvis hem niet naar een arts wil brengen, eist zijn aandeel in de buit op. Purvis, die verliefd is op Benny’s vrouw, de nachtclub entertainster Yvonne LeDoux, doodt vervolgens Benny. Ondertussen zit Cordell Purvis, Mapes en Ace op de hielen. Tijdens de vlucht wordt Ace gedood door de politie en kunnen Purvis en Mapes ieder apart ontsnappen. Omdat Mapes de ware identiteit en verblijfplaats van Purvis niet kent, is zijn minnares Yvonne LeDoux zijn enige aanknopingspunt. Wanneer Mapes Yvonne in haar nachtclub wil opzoeken, blijkt daar ook Cordell te zijn.

avatar van Dogie_Hogan
Politieluitenant Jim Cordell is wel erg succesvol, waardoor je hoopt, dat de bandieten net succesvoller zullen zijn, maar ja, die Hays Code...

Charles McGraw met zijn herkenbare stemgeluid is zoals we van hem gewend zijn in andere thrillers:
Adele Jergens is een aangename verschijning in deze verder korte standaard thriller.
Door die korte duur lijkt de film meer op een aflevering van een tv-serie; situaties zijn te weinig uitgewerkt en e.e.a. lijkt wel erg toevallig te zijn; tempo kan ook te hoog zijn (zeker van Cordell), onrealistisch. Had meer ingerzeten, jammer.
IMDb *6/10.

avatar van ToNe
Dogie_Hogan schreef:
Precies mijn gedachte bij deze film.
Lot (destiny) is hier de teef van Justitia, waardoor er van goed speurwerk van de politie weinig sprake is. Het had zo moeten zijn, zou je nog bijna geloven. Karma is nog nooit zo zwart-wit geweest.

Jammer, want luitenant Cordell is amper symphatieker dan de schurk Purvis (William Talman, perfect in The Hitch-Hiker). Toch wordt de kijker gegijzeld in zijn jacht op de overvallers. Vermomd als morele plicht - we zien immers de huilende weduwe van zijn vermoorde partner - eist de film dat je 'goede' partij kiest. Maar goedkope manipulatie en 'gelukkige' toevalligheden ondermijnen dat sentiment.

Ah, uit de tijd dat Fleischer nog kleine film noirs maakte. Trapped was wel aardig. Toch wel benieuwd naar deze.

avatar van ToNe
The Narrow Margin, een andere Fleischer-noir, is zeker aan te raden!

ToNe schreef:
The Narrow Margin, een andere Fleischer-noir, is zeker aan te raden!

Slecht te krijgen alleen voor zo ver ik weet. Of zit ie ergens verstopt in een box?

mister blonde schreef:
Nee hoor, zit in DEZE boxset.

Teleurstellende boxset by-the-way, tov de 4 voorgangers. (Inmiddels doorverkocht.)
Voor The Narrow Margin zou ik zeker voor deze boxset gaan!