Ich Bin die Andere (2006)

Alternatieve titel: I Am the Other Woman

Duitsland

geregisseerd door Margarethe von Trotta
met Katja Riemann, August Diehl en Armin Mueller-Stahl

Robert Fabry is een succesvol ingenieur, die een rustig leventje leidt. Totdat hij in een hotel de mooie Carolin ontmoet en ze een affaire beleven. Hierna ontmoet hij haar nog enkele malen en besluit dat hij met haar wil trouwen. Maar Carolin blijkt een vrouw met meerdere gezichten, die bovendien onder zware invloed van haar excentrieke vader staat. Meer dan Robert lief is..

Het heen en weer gaande verhaal, rond een gespleten persoonlijkheid, en onlogische plotwendingen deden dit visueel sterke (surrealistische beelden), zwaarmoedige, thrillerachtige drama de das om. Bovendien vond ik de rol van de vrouw clichématig en werkten de getoonde gevoelens eerder onbedoeld komisch dan dramatisch.