Second in Command (2006)

Verenigde Staten / Roemenië
Actie

geregisseerd door Simon Fellows
met Jean-Claude van Damme, Julie Cox en William Tapley

Sam Keenan is een beambte die uitgekozen is als 2de bevelhebber voor de ambassadeur van de V.S. bij een Amerikaanse ambassade in een kleine, turbulente Oost-Europese natie. Wanneer plaatselijke organisaties een staatsgreep proberen te plegen, neemt het hoofd van de natie toevlucht in de ambassade. Vervolgens wordt de ambassade door de goed bewapende organisaties aangevallen. Door deze aanval wordt de ambassadeur van de V.S. vermoord. Nu is het aan Keenan en het kleine leger van de ambassade, bestaande uit mariniers van de V.S., om de aanvallers te weren.

avatar van Iron Maiden
martenaria schreef:
van damme kan in een pak van de teletubbies nog niet akteren. ik moet deze film nog kijken maar hou m'n hart vast

ik vond deze film anders prima.
hoe hij tegen het einde die gozer vastpakt:
we are talking about lives here!
geweldig, naar die zware stem van hem kan ik uren luisteren.

avatar van Iron Maiden
kroegen zullen wel leeg zijn vanavond!

avatar van DeCol
T.Bos schreef:
Viel tegen. Het verhaal is te langdradig, waardoor het explosieve ervanaf gaat. Dat is geen pre voor een actiefilm. Van Damme doet het nog steeds goed. Het einde is zwak. Wel uitgekeken, dus is niet echt slecht. Hoef de film niet te herzien. 2,5*

Juist! Niks aan toe te voegen. Verhaal was zwak, van Damme vind ik geweldig!

avatar van 606
zeker geen onaardige film uiterst prima en genoeg actie

3,5 ster

avatar van Movie Jim
Een heel ander kaliber van Jean-Claude van Damme. Ik moest erg wennen aan deze film omdat hij ook veel minder vecht in deze film. Maar het is wel een leuke film met van Damme.

avatar van aburex
Eén van de betere Van Damme films. Er is genoeg actie en ontploffingen in de film. De film weet ook u aandacht vast te houden wat in sommige filmen van Van Damme niet het geval is. Het verhaal is prima en ook Jean-Claude zet deze keer een prima rol neer.

avatar van Lennert
damon schreef:
sorry 100%VANDAMME, maar dit is een voor van Damme fans echt een in en in trieste militairen film waar er 13 in een dozijn zitten. Vergis je niet he! Ik ben een grote van Damme fan, maar zelfs jij kan niet ontkennen dat er in deze film helemaal geen martial arts zit (op 1-2 schoppen na) en vol zit met propaganda (het grappige is dat van Damme vroeger wel eens een Rus heeft gespeeld, en nu aan de andere kant zit).

Samen met Maximum Risk is dit 1 van de slechtste films van van Damme. Wij willen van Damme alleen in een echte martial arts film! 1,5* zo slecht en voorspelbaar!

p.s. het kan me trouwens geen r**t schelen of van Damme goed speelt of niet. In de 80s acteerde hij heel slecht, maar zijn films waren fun! Dan heb ik liever dat, dan zo'n propaganda film.

Deze uitspraak mag dan al van een tijdje geleden zijn, maar ik moet toch even reageren op de complete kortzichtigheid die hierin verspreid wordt. Een van Damme film zonder martial arts is voor mij, als fan nota bene, nog steeds een van Damme film: juist de evolutie die hij als acteur heeft ondergaan trekt me zo in hem, waardoor ik zijn latere films (Until Death en JCVD als ultieme voorbeelden) juist zo waardeer.

Second In Command is dan misschien geen martial arts film (maar zeg eens eerlijk, hoeveel van Damme films buiten Bloodsport, Kickboxer en The Quest zijn dat echt?), maar toont in ieder geval een zeer goed acterende Jean-Claude die zich prima staande houdt in een ietwat cliche, maar toch behoorlijk script. De actie die er wel in zat was goed gefilmd (mooie explosies) en ruim voldoende aanwezig om niet voor verveling te zorgen.

De cast beviel me overigens ook prima, zelfs de standaard Oost-Europese badguy was niet hinderlijk, terwijl de look van de film zelf ook redelijk professioneel oogte. Wat me wel in het begin behoorlijk ergerde was het feit dat de camera zo shaky was, maar dat doet men helaas wel vaker om ervoor te zorgen dat wij als kijker het gevoel hebben 'midden in de actie' te zitten.

Al met al vond ik de film zeker de moeite waard in ieder geval. Ik ben het wel met je eens dat zijn oude films leuker waren, maar zijn recente films hebben vaak genoeg kwaliteit om de zit aangenaam te maken.

avatar van AjaxRulezzz
Ik vind het wel een mooie film, voor mij zit er genoeg actie in.

avatar van Justinw
ondertiteling liep in het begin niet synchroon dus maar out of reach gaan kijken

avatar van predator
warrige en rommelige film. JCVD speelt overigens helemaal niet onaardig.

avatar van mnrk
Redelijk film van JCVD...acteerwerk was inderdaad niet onaardig.

Genoeg actie in deze film. Natuurlijk zijn er betere films om naar te kijken op een zaterdagavond...maar deze had ik gewoon nog niet gezien.

avatar van Minotaures
Leuk verhaal; een groep soldaten en diplomaten in een bezetten gebied die constant belegerd wordt door rebellen.

Als het bij een fantasierijke en creatief uitstekende regisseur zou zijn neergelegd, dan kon er wat beter mee worden gedaan.

Helaas. Het was niet zo als ik verwacht had. Net geen voldoende.

avatar van van duijn
Niet veel bijzonders maar heb me toch vermaakt.

avatar van mer1973
Precies wat mijn voorganger zegt. Niet veel bijzonders.

Daarbij stoorde ik me wel aan het overdreven '' American hero'' macho gedoe van de mariniers.

avatar van DragQueen
Geen onaardige film, met een prima portie actie. Van Damme doet het ook degelijk in deze film. het verhaal is dan wat aan de zwakke kant. 2,5 ster.

Zowel de regisseur als Van Damme zelf halen helaas het niveau van 'Wake of Death' niet. Het verhaal is te langdradig (waarom moet het documentairachtig lijken?), verwarrend en nietszeggend, op acteerniveau laten de bijrollen het afweten en ook de vechtscènes (met niets toevoegende slowmotion beelden) zijn ondermaats.

avatar van patrick17
Normaal gesproken vind ik van Damme nooit wat in oorlogsactie films maar het valt niet tegen in deze film.
Speelt een goede rol. Vooral de eindscene is het aantrekkelijkst maar wat er tussen zit is ook
zeker niet verkeerd te noemen.
Ik heb me wel ermee kunnen vermaken.

avatar van Minotaures
Minotaures schreef:
Helaas. Het was niet zo als ik verwacht had. Net geen voldoende.

Toch nog een halve cijfer omhoog.

avatar van StevenMighty
Een actie/oorlogs film die zich bij de Amerikaanse ambassade in een oostblokland afspeeld.
Dingen waar ik niet zo van houd in films, ik heb hem vooral gekeken omwille van Van Damme.

Ik vond het niet echt een film voor hem. Hij ziet er dan wel uit als stoere marinier, maar zijn rol was te berperkt voor wat hij kan. Dat is: verschillende karakters neerzetten in films met meer verhaal dan enkel oorlog voeren.

Maar goed, slecht was het allemaal niet. Je krijgt veel actie, explosies en schietpartijen. En aan het einde een onverwachte plotwending.

Goed in zijn genre, maar niet eentje die ik nog eens zal terugkijken.

2,5 sterren

avatar van jeroentjuhhhhh
Onuitstaanbare film met een JCVD zonder uitstraling. Sowieso een schijt hekel aan dit soort verhaaltjes met een oorlog-achtergrond. Actie komt NERGENS van de grond met slechts een boel kansloze gunfights. Generieke badguys, geen tempo en de personages (journalisten, politici) werken keihard op de zenuwen. Een misselijkmakend slecht, middle of the road actie-oorlog product.

alleen maar schietwerk, niet spannend en geen verhaal

avatar van Gang_Star
Degelijk, maar ook heel wat anders dan de standaard JCVD films. Bevat enkele prima actiescene's en JCVD doet het ook aardig, maar de actie houd voornamelijk schieten in en weinig scene's waarin van Damme zijn spieren kan tonen( en dat zijn we toch vooral gewend bij hem).
Kijkt wel goed weg, en verveelt ook niet verder.

Niet bijzonders, maar als tussendoortje was deze eenvoudige actiefilm nog best goed te doen. Het verhaal stelt weinig voor (gezien dit een B-film is, is dat maar goed ook) maar de vaart is hoog en er zit ook redelijk wat actie (wel veel pief paf poef geschiet) in. Ook met de uitvoering zit het eigenlijk wel goed en de film wist me zelfs nog te boeien (ook zelfs een beetje spannend). Van de cast moet je niet veel van verwachten, maar Jean-Claude Van Damme deed het nog aardig (was soms ook lekker opdreef) en het was leuk om hem weer eens terug te zien in een film. De film duurt niet lang, waardoor hij zich lekker wegkijkt.

avatar van Metalfist
Give them hell Gunny, that's an order!

Gisteren naar een DVD beurs in Putte geweest en tot mijn verbazing waren daar een paar standjes met films voor 1 euro. Nog meer tot mijn verbazing waren het nog wel vrij bekende en recente films en kon ik eens mijn gang gaan met het aanschaffen van Van Damme en Dolph Lundgren films. Altijd leuk om een voorraadje actiefilms te hebben en gisteravond meteen maar eens eentje op goed geluk gekozen.

En dat werd, en dat had niemand zien aankomen denk ik, deze Second in Command. Ik ben niet zo enorm bekend met zijn werk na 2000 (op JCVD en Expendables II na), maar vond dit eigenlijk nog erg vermakelijk. Van Damme lijkt in een categorie te zijn gevallen waar zijn films geen volk meer trekken (het feit dat hij tegenwoordig nog amper in de bioscoop is te vinden bewijst dat) en hoewel er wel wat op Second in Command is aan te merken, vraag ik me af waar het is misgelopen. Toegegeven, een klassieker in de carrière van de Muscles from Brussels is het niet geworden, maar vanwege de korte speelduur verveelt het nergens. Het (actuele) plot rond de presidentswissel en de bijhorende protesten levert genoeg stof op voor anderhalf uur en ik ben altijd wel te vinden voor films waar een select groepje met hun rug tegen de muur het tegen een overmacht moeten opnemen. Het blijft echter allemaal nogal voorspelbaar, maar dat deert gelukkig de pret niet.

De meeste films die ik van Van Damme heb gezien stammen dus uit de jaren '80-'90 en daar ligt de focus toch meer op wat stevig vuistwerk met occasioneel eens een voet ertussen. Zo zie ik hem het liefste bezig, maar het mag gezegd worden dat dit hem nog wel goed afgaat. Hij wordt natuurlijk wel een dagje ouder en het is tof om te zien dat dat niet meteen fin de carrière betekent. Vooral gezien vanwege Van Damme dus en dan nog valt het op dat de rest van de cast niet veel voor stelt. Een paar typische Oost-Europese slechteriken met van die karakteristieke Oostblok koppen (waar is de tijd dat Van Damme zelf werd gecast voor die rollen) en een voor de voeten lopende love-interest. Die laatste rol is weggelegd voor Julie Cox en daar had gerust iemand anders voor gecast mogen worden.

Er zijn wel wat hekelpunten, van de cast is enkel Van Damme echt overtuigend en toch is Second in Command een amusante actiefilm. Weinig tijd verspillen en direct de geweren laten knallen, inclusief de nodige explosies.. Het is leuk van tijd tot wijlen.

avatar van Alexander1900
De eerste 20 a 25 minuten van deze film is zwaar beroerd: inspiratieloos en amateuristisch en had de film bijna uitgezet. Daarna werd het beter en kon ik Second in Command prima wegkijken.

Kortom, een tegenvaller maar nog wel een voldoende.

avatar van knusse stoel
Volgens mij de eerste film die ik van deze hoofdrolspeler zie!
Erg volgens sommigen dat ik dit niet eerder heb ondernomen maar deze man maakt alleen actiefilms voor zover ik weet en in het genre wat mij in het algemeen niet zo aanspreekt.
Eerlijk zijn: het viel mij niet tegen maar geweldig? Nee, mooi avondvullend en wel spannend, ondanks dat je van tevoren weet hoe het af gaat lopen.
Maar wat maakt het uit, het is amusement in dit genre, precies wat het gaf!

avatar van Phantasm
Goede aktiefilm waarin genoeg gebeurt. Prima vermaak.

avatar van Jules Vismale
Het leukste in deze film vindt ik juist als Jean-Claude Van Damme de mooie Julie Cox over zijn schouder neemt en haar wegdraagt terwijl zij beige kleren aan heeft!

avatar van Sergio Leone
Slecht.

The Expendables daargelaten is deze film die eerste ná z'n glorieperiode in de jaren 1990 die ik zie van Jean-Claude Van Damme. Op z'n zachtst gezegd nodigt dit alleszins niet uit voor nog meer te zien uit dezelfde periode. Alle charme van JCDV-films is immers weg: het is allemaal erg serieus, Van Damme ook, en het vermaakt nauwelijks tot niet: geen charismatische slechteriken, geen dwaze deuntjes of nektapijtjes, een lelijke, industriële look, ... Second in Command heeft vooral alles om het slecht te maken. Daarin stelt het dan ook niet teleur.