Fair Play (2006)

Frankrijk
Thriller

geregisseerd door Lionel Bailliu
met Marion Cotillard, Benoît Magimel en Jérémie Renier

Verscheidene werknemers van een bedrijf maken een uitstapje naar een natuurgebied. Het doel van het reisje is de onderlinge verhoudingen aan te scherpen en elkaar derhalve wat beter te leren kennen. De gebeurtenissen verlopen echter van kwaad tot erger door onderlinge machtsspelletjes en manipulatie, culminerend in een zeer gespannen kano-tripje.

avatar van OlafK
Fair Play is zo'n film die volgens mij in de budgetbak van de Aldi terecht is gekomen, waarna je - na het lezen van de summiere tekst op de hoes - besluit om de film dan toch maar mee te nemen, 'want het is zo'n koopje.'

Vaak vallen dit soort keuzes nogal slecht uit, maar dat was nu absoluut niet het geval. Lionel Bailliu - wie kent 'm niet ? - heeft een vakkundige thriller weten te smeden die, na een aarzelend begin, gigantisch goed op stoom komt en eigenlijk tot de laatste minuut boeiend blijft.

De film verhaalt over een groep werknemers van een bedrijf die allemaal wel 'iets' hebben. De waarnemend baas, Charles, is een nogal handtastelijk, narcistisch en egoïstisch mannetje. Jean-Claude is de nerd die zich op iedere mogelijke manier naar boven probeert te werken. Nicole is een nogal naïef meisje dat veel hinder van Charles' gedrag ondervindt. Alexandre is een jong guppy dat zich gigantisch snel door zijn baas laat provoceren. Béatrice is tot slot een stagiaire die haar stageplek te danken heeft aan de connecties van haar familie. Onderling zijn er nogal wat spanningen die gekenmerkd worden machtspelletjes en constant manipulatief gedrag ten op zichte van elkaar.

Dit leidt tot een spannende film met een continue sluimerende spanning. Over het algemeen zijn de acteerprestaties dik in orde met enkele 'grote' namen (zoals Marion Cotillard; bekend van o.a. Jeux d'enfants). Dikke 3,5 sterren.

avatar van maxcomthrilla
Het eerste half uur is vreselijk.

De Franse film op het slechtst van zijn kunnen. De regisseur doet er een half uur over om duidelijk te maken wat voor een rivaliteit er heerst tussen een paar collega `s. En dat doet hij door de beelden te laten voor wat ze zijn en zijn personages vooral één op één gesprekken met elkaar te laten voeren, die ook nog eens letterlijk voor te kauwen hoe de verstandshouding tussen iedereen is eenmaal men aan het teambuilding uitje gaat beginnen. Duf!

Gelukkig krijgen we daarna nog een leuk Canyoning avontuur te zien. Eigenlijk is het allemaal een beetje droog geregisseerd, maar omdat Canyoning toch wel een animositeit is in films boeit het nog wel. De ontwikkelingen tussen alle personeelsleden deden mij niet zoveel, daarvoor waren zij eigenlijk te oppervlakkig en gekunsteld uitgewerkt. Een kleine 2,5*

avatar van Stijn B.
Clichématige en routineuze thriller over de wraakgevoelens en rivaliteit tussen collega's onderling. De ontwikkelingen in het verhaal zijn nogal aan de oppervlakkige kant en weinig beklijvend te noemen.

Bij momenten weet de film wel echt te boeien maar even snel weer niet. Het wil een soort psychologische thriller zijn à la "The river" (met Kevin Bacon....) gecombineerd met elementen uit Déliverance,.. maar het is een hutsepot die niet echt weet te pruttelen.

Een gemiste kans dus.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik wou deze film vooral zien vanwege Marion Cotillard. En dat was ook meteen het enige goeie aan deze film. Een nogal saaie thriller over spanningen tussen collega's en relaties. Er wordt wel heel veel tijd genomen om personages voor te stellen en het duurt even voor het pas goed loopt. De scènes tussen Nicole en Jean-Claude vielen op zich nog mee. Later gaat het zeer voorspelbaar. Een toch wel teleurstellende film.