ad

Oorsprong: Duitsland / Luxemburg / Nederland / Frankrijk

Geregisseerd door: Jean-Claude Schlim

Met onder meer: Layke Anderson en Udo Kier

Over House of Boys

Frank is een 18 jarige jongen uit Luxemburg. Gedreven door zijn recente 'coming-out' en zijn avontuurlijke instelling vlucht hij weg naar Amsterdam. Hier vindt hij genoegdoening als stripper in een nachtclub.

image

avatar van Freud

Freud

Udo Kier is wel een amusant acteur: speelt in de grootste rotzooi, maar daarnaast ook in bijna elke film van Lars Von Trier (in Riget heeft hij zelfs zeker drie rollen ). We zullen wel zien waar dit het dichtst bij aan gaat leunen .

avatar van AmazingPP

AmazingPP

Deze film wordt in drie delen vertelt. En dat is jammer. Het had makkelijk in twee delen gekund. De eerste twee delen richten zich veel te veel op het zorgeloze gay-leven van een jongen die zijn avontuur in Amsterdam zoekt, in een homo-bar terecht komt en dat is, mijn inziens, veel te vet aangezet. Alle clichés worden uit de kast gehaald, van travestie tot trans-sexualiteit, een moeder die haar zoon heeft afgestaan die de moederkloek over alle homootjes speelt, enfin en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het derde deel van de film maakte voor mij de film pas interessant. Er wordt door de gehele film heen best aardig geacteerd, maar tweederde deel van de film raakte me niet, daarom: 2,5 *

avatar van Keane1983

Keane1983

De film had mij niet in zijn greep. De personesges worden niet heel erg goed uitgewerkt waardoor je minder sympathie voor ze kunt opbrengen.

Ondanks dat de film 113min. duurt benut de regiseur deze minuten niet helemaal.

Hiermee doel ik op het naderend einde (wat ik min of meer wel had verwacht).

Het gebruik van tijdslijnen zouden in dit geval wel handig zijn geweest. het is namelijk kerst, en Frank wordt dan ziek en komt in het ziekenhuis....je ziet een paar beelden dat het slecht met hem gaat....maar juist omdat de twee hoofdpersonages zo mat zijn uitgewerkt kon ik er totaal geen traan om laten.....om terug te komen op de tijdslijn, opeens staat de omgebouwde vrouw/man weer voor ons neus!!!! hoeveel tijd heeft daar tussen gezeten!!! Voor mij was het nog steeds kerst?? Maar wat mij ook iriteerde is waar die ex-vriendin ineens vandaan kwam????Maargoed, het acteerwerk is niet geheel onaardig en voor de aardigheid zijn ook nog eens alle jongens eens knap.

De eerste twee delen konden mij bekoren...het derde deel was te serieus en te zwaar voor een te slecht uitgewerkte personages.

Van mij een 2.5*

gauke

In de kern een geladen en melancholiek drama/tragedie over vriendschap, emoties, trouw en de eerste bijzonder tragisch verlopende grote liefde, in bonte kleuren gemaakt. De homo-subcultuur in de tachtiger jaren in Amsterdam wordt in al zijn openheid getoond; hetzelfde geldt voor de fatale genadeloosheid van de ziekte aids. Een zedenportret vol gevoel en charme, uitstekend geregisseerd en geacteerd.

avatar van Sillycious

Sillycious

Ik heb genoten van deze film. mooi verhaal, echt de jaren 80 sfeer en goede acteerprestaties.

Prachtige film ,schitterend tijdsbeeld (jaren'80) echte vriendschap , nooit vulgair , aandoenlijk , veel charme en uitstekende rollen van de jonge cast ook Udo Kier doet een duit in het zakje en verder een kleine rol van Stephen Fry als Dr. Marsh, een echte aanrader!

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 19938 berichten

Beter dan verwacht. House of Boys ontkomt bepaald niet aan de cliché's van een gay-aidsdrama, heeft wat opstartproblemen, een enkel los eindje (het subplotje met de zoon van Emma was wel extreem karig, doet vermoeden dat de film ooit een stuk langer was en dat er in de montage nog een hoop is verdwenen) en je moet ermee uit de voeten kunnen dat, hoewel de film zich grotendeels in Amsterdam afspeelt, de stad niet herkenbaar is en ik me afvraag of er wel geschoten is. Geen zin Nederlands ook in House of Boys, de voertaal is Engels (al is dat op veel Amsterdamse plekken ook echt zo natuurlijk).

Maar toch: het werkte wel. Vond de achtergrond van de licht-verlopen club heel sterk uitgewerkt, de personages behoorlijk goed en de film erg innemend, warm en oprecht. En dat maakt veel goed.

avatar van Ayres

Ayres

Wat ik raar vind is dat ik niet snap wat de film wil. Aan het begin dacht ik naar Magic Mike aan het kijken was (maar dan met ander publiek). Maar daarna draait alles ineens om en gaat het over ziekte? Die ommekeer vond ik een beetje te snel gaan.

avatar van 93.9

93.9

Zeer zeer aangrijpend einde. Sommige gevallen kunnen dit soort eindes te veel zijn.

Het is zoals het is zullen sommigen denken, maar voor zo veel leed zijn de personages te oppervlakkig uitgebeeld in de anderhalf uur vooraf.

Toch een erg goede film, echt een dubuut.