Ai to Kibô no Machi (1959)

Alternatieve titels: A Street of Love and Hope | A Town of Love and Hope

Japan

geregisseerd door Nagisa Ôshima
met Kakuko Chino, Hiroshi Fujikawa en Michio Ito

Film over de vriendschap tussen een jongen uit een arm arbeidersgezin en de dochter van de fabriekseigenaar. De jongen verkoopt duiven om een beetje geld te verdienen om zo zijn toelatingsexamen te betalen en in de fabriek van de vader van het meisje te gaan werken.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Het debuut van Oshima. Een belangrijke film dus in Japanse filmgeschiedenis.

Thematisch veel meer neo-realisme dan new wave, dit debuut van Oshima. Sentimenteler en simplistischer dan zijn films hierna. Maar ook soms van een mooie eenvoud, met de duiven als voor de hand liggend , maar mooi symbool, bijna als in een parabel. Toch duidelijk aanzienlijk minder goed dan het debuut van tijdgenoot Masumara en haalt het ook niet bij enkele films die Oshima in de jaren hierna ging maken..

Een kleine 3.5*