Chichi Ariki (1942)

Alternatieve titels: There Was a Father | 父ありき

Japan

geregisseerd door Yasujirô Ozu
met Chishû Ryû, Shuji Sano en Shin Saburi

Shuhei Horikawa is een zichzelf opofferende, arme docent die het nakomen van verplichtingen belangrijker vindt dan persoonlijke gevoelens. Hij plaatst zijn zoon Ryohei op een internaat terwijl hij op zoek gaat naar een baan in Tokio. Nadat Ryohei is afgestudeerd en docent is geworden, biedt hij zijn vader aan om naar Tokio te komen om voor hem te zorgen. Zijn vader weigert dit aanbod omdat hij vindt dat Ryohei's werk belangrijker is.

avatar van Mug
Mug
Originele versie met Duitse ondertiteling is te zien op ARTE, 6 + 7 februari: http://www.arte.tv/de/woche/244,broadcastingNum=818318,day=5,week=6,year=2008.html

Mug schreef:

Bericht zie ik nu pas.... Zapte er gisteren toevallig langs en zag dat er vanmiddag om 14.55u een herhaling is. Dus de HDD snort even vanmiddag. Gelukkig net op tijd.

ARTE (maar weer 'ns).

Hoewel... hoewel hun site niet uitblinkt met een duidelijk filmoverzicht. Zo heb ik dus wel uitzendingen van films van Miike, Bryant, Akerman en Schlingensief getraceerd, maar deze niet gevonden. Vreemd.

Ramon K
De 12e komt er weer een herhaling. Die kan ik wel meepikken.

avatar van Co Jackso
Bedankt voor de tip. Ik zal eens zien of mijn Duits nog van voldoende niveau is om de film te volgen.

De oudste Ozu die ik tot nu toe zag. De 'narratieve montage' is niet zo sterk, maar de portrettering is raak en ontroerend. De hengelscene is "in de roos". Prachtige rol van Ozu-regular Chishu Ryu.

Ramon K
De hengelscene is "in de roos".

Eens. Beide hengelscenes welteverstaan.

Weer zo'n simpele, eerlijke en serene relatieschets van Ozu. Intens van genoten. 4*