The House on 92nd Street (1945)

Film noir / Drama

geregisseerd door Henry Hathaway
met William Eythe, Lloyd Nolan en Signe Hasso

William Dietrich (Eythe) wordt gevraagd door de FBI om contra-spion te worden en zo een groep Duitse spionnen op te rollen, die van plan zijn om informatie over de atoombom door te sturen aan de Nazi's.

avatar van trebremmit
Lekkere noir dacht ik toen ik ging kijken, nou het leek meer op een promotiefilm van de f.b.i. Het ging er alleen maar over hoe goed en accuraat de f.b.i de zaakjes onder controle heeft.

avatar van Pieter Montana
Volledig akkoord met het bovenstaande. Ik ging af op, laat ik eerlijk toegeven, de erg mooie dvd-cover, die inderdaad een film-noir thrillertje beloofde. Helaas kan je dit inderdaad beschouwen als één groot propaganda-filmpje voor de FBI. Alles verloopt efficiënt, degelijk en snel, zolang de FBI de touwtjes in handen heeft, iets dat de verteller zeker niet vergeet aan te halen. Na een tijd heb je wel genoeg van dit soort rioolreclame verborgen als thrillertje en wil je je gaan concentreren op het verhaal.

Al is daar ook maar weinig te bespeuren. Dat dit de Oscar won voor beste script, en dus Objective Burma! voorbijstak, lijkt me weer een enorme blaam in de Academy-geschiedenis. Erg houterige dialogen en de constante verteller maakt het er allemaal niet beter op. De acteurs zijn ook enorm ondermaats (waren het hier echte FBI-agenten of acteurs?) en de Duitsers werden zo stereotiep voorgesteld dat ik Herr Otto Flick en Helga nog verwachtte.

Wat een heerlijke topfilm! Heb genoten van de eerste tot de laatste seconde van deze spannende thriller die een oscar heeft gekregen voor beste scenario. Deze film is gemaakt in 1945 en als kijker voel je dat, je krijgt een soort authentieke oorlogssfeer mee eigen aan de films die toen gemaakt werden en wat simpelweg niet meer te reproduceren valt. Deze film wordt beschouwd als film noir, meer bepaald docu-noir, omwille van de documentaire precisie waarmee alles uit de doeken wordt gedaan. Niet toevallig is de film een productie van Louis De Rochemont, producent van newsreels voor en tijdens de oorlog. De voice-over, eigen aan film noir, is een reminder aan de commentaarstem bij de journaals die werden uitgezonden in de cinema's van toen. De film is bovendien geschoten op locatie in o.a. Washington en New York wat helemaal bijdraagt aan de grimmige realistische sfeer van de film. De acteurs leveren allen goede overtuigende prestaties, voor een verhaal dat zich afspeelt in FBI kringen. Andere kijkers op dit forum schieten deze film af omdat het zou gaan om een propagandafilmpje van de FBI maar als je die opinie doortrekt moet je nagenoeg alle films uit Hollywood boycotten omdat ze voor 99,9 % een patriottische basis hebben. Wat ik daar tegenover erger vindt, is het feit dat er geen ruimte in de film wordt gemaakt voor een kritische noot bij de plannen voor de atoombom, waarrond de plot draait.
Niettemin vind ik deze film een absolute topper qua verhaal, cinematografie en acteerprestaties. Een must see voor liefhebbers van spionagefilms en film noir. Staat voor mij op dezelfde hoogte als Call Northside 777, die andere docu-noir van Henry Hathaway.