So Proudly We Hail! (1943)

Oorlog / Romantiek

geregisseerd door Mark Sandrich
met Claudette Colbert, Paulette Goddard en Veronica Lake

In december 1941 vertrekt een groep verpleegsters van het Amerikaanse leger uit San Francisco met als bestemming Hawaï. De Japanse aanval op Pearl Harbour verandert echter hun reis en daarmee hun leven. Zij worden naar Bataan gezonden, op de Filipijnen, waar zij onder het gezag komen van luitenant Janet Davidson (Claudette Colbert). Luitenant Davidson komt er al snel achter dat zij te maken heeft met een groep onervaren zustertjes, die dachten een leuke tijd te hebben in Honolulu. Maar veel tijd voor plezier is er niet, want een onafgebroken stroom van gewonde soldaten moet worden verzorgd met een minimum aan medische hulpmiddelen.

Speciaal voor Dogie_Hogan.

Many thanks -)

Nagekomen:
promo shot met Veronica Lake: LINK

avatar van Dogie_Hogan
Inmiddels de film 2x gezien. Zeer indrukwekkende oorlogsfim. Ook nog in oorlogstijd (1943) gedraaid.
Meer dan 2 uur, een hele zit, dat wel.

Spelen Colbert en Goddard op de "automatische piloot" , Sonny Tuffs en Veronica Lake acteren zeer gepassioneerd.
Ondanks haar geringe aanwezigheid in deze film, bezorgt de toen 20 jarige Lake je kippevel; ook de manier, waarop ze aan haar eind komt. Prachtige invulling van haar -te korte- rol.
De Japanners worden als medogenloos neergezet.

Aanrader deze DVD-waardige- film; ik verwacht dat ik na vaker zien, de score wat moet opschroeven.

DVD-release 22 mei a.s.

** DVDreview: link.

avatar van Dutchfan
Wat een mooie film.Ik had eigenlijk een beetje zoetsappig verhaal verwacht,maar het is een keiharde oorlogsfilm.
Goed spel van Veronica Lake,Claudette Colbert en Paulette goddard.

De omschrijving van de film,hierboven,klopt overigens niet helemaal.

wie kan mij zeggen waar deze te koop is zoek deze al geruime tijd alvast bedankt voor de tip

avatar van hkoster
vond aan deze film geen klap aan. romantischhhhhhhh.

parkiet schreef:
Hier voor: € 6,35.

Amerikaanse propagandafilm die midden in de oorlog gemaakt is, toen de strijd om de Filippijnen nota bene nog volop aan de gang was. De film begint heel aardig, maar het verhaal krijgt ondanks het oorlogsgeweld van lieverlee een weeïg karakter.
Oorlog of geen oorlog, de filmmakers houden zich netjes aan de spelregels van de Hays Code. Alvorens George Reeves en Claudette Colbert samen hun laatste nacht doorbrengen, gaan ze eerst trouwen zoals de moraalridders uit die tijd dat eisten. Ik heb me al vaker afgevraagd in hoeverre de bioscoopbezoekers van toen die stichtelijke onzin geloofden.
Van de cast springen Paulette Goddard en Veronica Lake eruit dankzij hun personages, die tenminste nog enige echte emoties blijken te bezitten. Helaas is de rol van Lake veel te snel uitgespeeld. De rest van de cast lijkt last te hebben van collectieve gelatenheid.
Middenin de oorlog zal deze propagandafilm zijn uitwerking op het (Amerikaanse) publiek allicht niet gemist hebben, maar daar is nu nog maar weinig van over.