La Bestia nel Cuore (2005)

Alternatieve titel: The Beast in the Heart

Italië / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Spanje

geregisseerd door Cristina Comencini
met Giovanna Mezzogiorno, Alessio Boni en Stefania Rocca

Sabina is een jonge vrouw wiens vredige leventje wordt opgeschrikt door een reeks nachtmerries die haar terugbrengen in haar innerlijke wereld: haar kinderjaren. Ze denkt terug en stelt zich vragen over deze jaren en haar opvoeding binnen haar strenge, beschermde familie. Omdat ze enkele antwoorden zoekt reist ze naar Amerika waar haar broer woont. Wanneer ze eenmaal ziet hoe hijzelf met zijn kinderen omgaat weet ze al dat ook hij getraumatiseerd is.

Emotionele, tamelijk zwaarmoedige film over de onderlinge relaties van mensen, die moeite hebben zich kwetsbaar op te stellen. Het verhaal omvat o.a. incest, lesbische relaties, traumaverwerking, overspel, liefde en vriendschap.
Prima acteerwerk van Stefania Rocca als de blinde vriendin en van Giuseppe Battiston, die als de fantasierijke regisseur af en toe voor een luchtige noot zorgt.

Fantastische film. BBarbie vat het eigenlijk goed samen. Kort maar krachtig. De film gaat natuurlijk wel ergens over. Over gebeurtenissen uit de kinderjaren die je je de rest van je leeftijd meedraagt. Had niet gedacht dat een film dat zo indringend kan overbrengen. Inderdaad, uitstekend acteerwerk. Het enige minpunt van deze film vond ik dat er wel erg veel verhaallijntjes inzitten, die allemaal moeten worden verteld en afgerond. Ze zijn ook best allemaal de moeite waard en Cristina Comencini houdt het goed in de hand, maar het leidt wel af van de hoofdlijn. Wat knap van acteurs en regisseuse is, dat je je betrokken gaat voelen bij die mensen. Ja, een emotionele film, en misschien wel wat zwaarmoedig, maar wel met een happy end. Ging het altijd maar zo in het leven....