Love Crazy (1941)

geregisseerd door Jack Conway
met William Powell, Myrna Loy en Gail Patrick

Steve en Susan Ireland willen hun vierde trouwdag vieren door hun eerste afspraakje opnieuw te beleven. Maar dan krijgt Susan's bemoeizuchtige moeder een ongelukje en moet Steve achterblijven om voor haar te zorgen. Nadat Steve een vroegere geliefde ontmoet in de lift, wil zijn schoonmoeder Susan ervan overtuigen dat hij haar bedriegt. Om zijn huwelijk te redden weet Steve niets anders te bedenken, dan te spelen dat hij krankzinnig is geworden.

Een opdoemende echtscheiding, gebaseerd op een misverstand, dreigt abrupt een einde te maken aan een gelukkig huwelijk, uitgerekend op z’n vierde verjaardag. Vanaf dat moment krijgt de luchtige romantische komedie het karakter van een doldwaze klucht, die naar het einde toe naar mijn smaak een klein beetje ontspoort. In het bijzonder de verkleedpartij à la Mrs. Doubtfire (1993) is niet direct het soort humor waarop ik zit te wachten. Zonde.
Dat doet verder niets af aan het feit dat het onweerstaanbare duo Powell / Loy voor de zoveelste keer het publiek op een lekkere komedie trakteert. Net als in veel van de andere films die ze samen gemaakt hebben, komt ook hier weer de heerlijke tegenstelling naar boven tussen de konkelende William Powell en de flegmatieke Myrna Loy. Messcherpe dialogen doen de rest.
Een van de betere screwball komedies, die goed is voor anderhalf uur kostelijk vermaak. Raar dat blijkbaar maar weinig mensen deze film gezien hebben.