La Trahison (2005)

Alternatieve titel: The Betrayal

Frankrijk / België

geregisseerd door Philippe Faucon
met Vincent Martinez, Ahmed Berrhama en Cyril Troley

Tijdens de Algerijnse burgeroorlog, begin jaren zestig, is de Franse luitenant Roque met zijn mannen gepositioneerd in de Algerijnse woestijn. Officieel is hij daar om de bevolking gerust te stellen en te overtuigen van de goede Franse bedoelingen. Zijn werkelijke taak is het uitschakelen van het FLN (Front de Liberation Nationale), het ondergrondse Algerijnse bevrijdingsleger. Roque hoort spoedig van zijn kapitein dat een moordaanslag op hem door een aantal Algerijnse soldaten onder zijn commando vermoedelijk wordt beraamd. Roque gelooft daar niets van, maar zijn geweten begint te knagen.

Het eerste wat mij opviel tijdens het kijken was de kwaliteit van het geluid.
Ongelooflijk, wat hebben zij daar een aandacht aan besteed.

Ja de film. Weer een film over de laatste stuiptrekkingen van de overheersing over een kolonie. Hier Algeije. Een extra probleem is dat veel Algerijen in het Franse leger zitten en meer en meer afstand nemen natuurlijk.
De film is enigszins eentonig. Alles speelt zich af in een klein dorp ergens in de rotsachtige binnenlanden.

avatar van Querelle
Vond ik juist een grote kracht van de film, daardoor wordt het drama juist intenser.

23:35 - 00:55
ARTE