• 10.980 nieuwsartikelen
  • 9.002.097 stemmen

American Hardcore (2006)

Documentaire / Muziek | 100 minuten

Genre: Documentaire / Muziek

Alternatieve titel: American Hardcore: The History of American Punk Rock 1980 - 1986

Geregisseerd door: Paul Rachman

Met onder meer: Ian MacKaye en Henry Rollins

Gesproken taal: Engels

Plot American Hardcore

"The History of American Punk Rock 1980-1986"

De documentaire behandelt de underground Hardcore muziek-scene tussen 1979 en 1986, ondersteund door een scala aan interviews van o.a. Ian Mackaye (Fugazi, Minor Threat) Phil Anselmo (Pantera) Henry Rollins (Black Flag) en teruggevonden live opnamen uit die tijd.

logo tmdbimage

avatar van stephan73

stephan73

klinkt als een erg interessante docu!

avatar van kalashnikovboy

kalashnikovboy

Klinkt inderdaad intressant.

avatar van aSMoDeuS

aSMoDeuS

Wil ik zien!

avatar van Dragon

Dragon

Ziet er inderdaad wel goed uit.

Volgens de site met beelden van 61 groepen. Het zullen wel maar fragmenten zijn veronderstel ik, maar al bij al wel interessant vermits zo'n opnames toch zeldzaam zijn.

avatar van jimbo79

jimbo79

als hardcore liefhebber was ik uiteraard benieuwd en het is echt wel een interessante documentaire geworden.

spijtig alleen dat ze niet meer overhet ontstaan van de newyork hc hebben gesproken(agnostic front, cromags enz)

Steven Blush schreef het boek; 'American Hardcore (A Tribal History by St.. Bl..)'.

Dit boek gaat over de amerikaanse hardcore-scene van pakweg 1980 tot 1986.

Heel interessant.

Naar aanleiding van dit boek is deze docu gemaakt.

Ik wil hem heel graag zien!

avatar van Jurado

Jurado

Dragon schreef:

Ziet er inderdaad wel goed uit.

het zijn idd korte fragmenten die in een rap tempo worden vertoond.

Dat is naar mijn mening nu juist het grote punt van kritiek.

De docu bevat een wagonlading aan informatie en beeldmateriaal , teveel voor 100 min.

Desalnieteplus een mooi document .

avatar van danuz

danuz

Op z'n minst een interessant tijdsbeeld. Vind het altijd erg leuk om een bepaalde cultuur te beschouwen, om meer erover te weten komen, en vooral een 'inside look' te krijgen. Er zaten wat bands bij die ik wel ken van naam en muziek, maar een groot liefhebber ben ik nooit geweest, dus voor mij was het vooral veel onbekend terrein.

Bad Brains is na het zien van deze docu toch wel de interessantste.

De documentaire is wat mij betreft te chaotisch om echt goed uit de verf te komen. Het springt te veel van de hak op de tak, laat sommige aspecten echt te kort zien, waardoor het meer een aaneenschakeling van fragmenten is dan een vloeiend verhaal.

Toch is het zeker geen slechte docu, zoals ik al zei op z'n minst een interessante kijk in een krachtige subcultuur.

En het deed me deugd om in een flits Matthew Barney te zien!

Zeer interessante documentaire over de opkomst, en ondergang, van het fenomeen Hardcore-Punk in Amerika. Op basis van het boek, met dezelfde titel, is deze docu gemaakt. Er is grondig te werk gegaan want vele kopstukken van de, toch relatief onbekende, scene worden aan het woord gelaten. Ter illustratie zijn er enkele fragmenten te zien van live-optredens. Sommige met live-audio, maar de meeste slechts met de plaatopnamen synchroon lopend.

Een absolute aanrader voor de liefhebber van dit soort muziek maar toch ook zeker voor éénieder die zich interesseert voor subculturen van een vergane tijd (nl. 1980-1986).

avatar van stephan73

stephan73

Erg sterke docu over de opkomst en ondergang van Hardcore punk. Interessant om als muziekliefhebber (en verzamelaar van punk platen) te zien hoe het allemaal begon en hoe het zich verspreiden.

Aan het einde komen de oude punkers nogal bitter uit de hoek, maar ze hebben gewoon gelijk dat de punks van nu niets zijn in vergelijking met de oude garde.

avatar van FatMike

FatMike

• 1976 stemmen

stephan73 schreef:

Ja.

3,5 Ster

avatar van Motato

Motato

Ik vind deze docu uitermate interesant. Het beslaat vele bands, van heel de VS en enkele uit Canada. Alle grote namen komen wel langs, somige langer dan ze verdienen en andere weer korter dan ik wilde, maar dat heeft denk ik ook met smaak te maken. Wat een heel groot nadeel is, is dat de Misfits en the Dead Kennedys niet voorkomen, in verband met royalties. Erg jammer, maar dat is iets wat je verder de docu moeilijk kunt aanrekenen. Alles is goed weergegeven en het heeft mij, als hardcore/punk liefhebber vanaf het begin tot het einde weten te boeien.

avatar van as

as

Intressant inkijkje in het ontstaan en ontwikkeling van de hardcore scene anno jaren 80. leuk document met veel archiefmateriaal. Vooral de DIY attitude van de meeste sprekers, spreekt tot de verbeelding en muzikaal gebeurden er intressante dingen. Vooral Ian mckaye die met Minor Threat het ontstaan van de Straight Edge inluidde is een intressante prater, net als Henry Rollins trouwens.

Maar net als de rest krijgen ze te weinig tijd. Dat komt vooral doordat de documentairemaker zo'n allomvattend licht wil schijnen op zijn onderwerp dat hij, met de 100 minuten die hij heeft, wat aan de oppervlakte blijf hangen. Een wat strakkere invalshoek was helemaal niet gek geweest.

Toch erg tof met al dat archiefmateriaal en fijne muziekjes. Weer leuk om te zien waar ook mijn band de mosterd vandaan haalt.

Dikke 3,5 *en

avatar van frolunda

frolunda

jimbo79 schreef:

Die komen in het veel uitgebreidere boek natuurlijk wel aan bod.

avatar van shrink

shrink

• 1986 berichten

Aardig om een keer te zien.