Jag - en Oskuld (1968)

Zweden / Verenigde Staten
Drama / Erotiek

geregisseerd door Joseph W. Sarno
met Marie Liljedahl, Monica Strömmerstedt en Thomas Ungewitter

Nadat haar moeder sterft gaat de 17-jarige Inga bij haar 30-jarige aantrekkelijke tante Greta wonen. Greta zit echter in financiële moeilijkheden door de schuld van haar jongere vriend Karl die er een dure levensstijl op na houdt. Greta maakt dan ook plannen om de lichamelijke diensten van Inga te verkopen aan een rijke oude man die van groene blaadjes houdt. Maar alles loopt niet zoals Greta het gepland had...

Rustige zwart-witfilm uit de jaren zestig van Joseph W. Sarno rond zijn nieuw ontdekte Zweedse muze Marie Liljedahl, als de 17-jarige Inga, verpersoonlijking van de onschuld, die na het verlies van haar ouders komt inwonen bij haar aantrekkelijke tante Greta. Inga is bezig de wereld te ontdekken en haar seksualiteit en komt in aanraking met verschillende jongens en de vriend van Greta, die ook een oogje op haar laat vallen.

Geta heeft echter andere plannen. Ze zit krap bij kas gezien de levensstijl van haar vriend Karl en probeert Inga voor een vergoeding te koppelen aan een rijke playboy die op jonge meisjes valt. Maar het loopt niet helemaal zoals ze gedacht had. Inga laat zich niet koppelen en gaat er vandoor met Greta's vriend Karl. Greta blijft achter, zonder geld en zonder vriend.

Het is een film die geen moment verveelt en die boordevol erotiek zit. Zo heel veel kan Sarno niet laten zien. Het is tenslotte nog de jaren zestig, de ban op 'porno' is nog niet opgeheven. Meer dan een voorzichtige shot van Inga's borstjes zit er dan ook niet in, maar Sarno weet hoe je van alles kunt suggereren. De masturbatiescène van Inga is hot en de seksscène met Karl mag er ook wezen. Marie Liljedahl is een ontdekking, maar zo heel veel films heeft ze helaas niet gemaakt. Drie jaar later kreeg deze film een vervolg met 'The Seduction of Inga', waarin we heel wat meer van deze Zweedse schone te zien krijgen.