India: Matri Bhumi (1959)

Alternatieve titel: India, Matre Bhumi

Frankrijk / Italië
Documentaire / Drama

geregisseerd door Roberto Rossellini

Fragmentarische film over India met zowel geacteerde als documentair gedraaide scenes. De film gaat onder meer over het dagelijks leven in de stad en op het platteland, de interactie tussen mens en dier en de verhouding tussen traditie en de voortschrijdende techniek.

avatar van Gorro
Niet geheel geslaagde mix van documentaire en drama. Het is van beide filmvormen net niets en ik begrijp ook niet precies wat Rossellini's bedoeling was met deze film. Voor een realistische schets van India kwamen de verhaaltjes te gekunsteld over, met name het laatste met het aapje, en als indringend drama gesitueerd in het India van toentertijd zijn de verhaaltjes te kort om echt meegesleept te worden. Sowieso ben ik niet zo'n fan van een verzameling shorts als film. Neemt niet weg dat er een aantal mooie scenes in zitten. ***

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Beetje een weirde keuze van het IFFR om deze film van Rossellini te laten zien, want aan deze totaal vergeten film heeft hij zijn roem niet bepaald te danken. Een docudrama dat de tand des tijds niet bepaald doorstaan heeft en vooral uit nostalgische overwegingen aardig is om naar te kijken. De verhaaltjes zijn wat suffig en de idealisering van India gaat soms wat al te ver. Het verhaal over de dam had wel wat van Sovjetpropaganda.

Toch is zo'n nostaligisch bad eigenlijk best lekker en waren de olifanten ook erg leuk. En ergens is dit ook wel een leuke keus, want zijn grotere films zijn al op DVD of zullen wel binnenkort komen, terwijl dit vermoedelijk lang vrijwel onvindbaar zal blijven. Toch had ik misschien zaterdag moeten gaan, dan vertonen ze Europa '51.

avatar van xgogax
India is juist 1 van zijn beste films. De montage en de sensuele cinematografie hier zijn echt meesterlijk.