Mackenna's Gold (1969)

Western

geregisseerd door J. Lee Thompson
met Gregory Peck, Omar Sharif en Telly Savalas

1872. MacKenna, sheriff van Hadleyburg, wordt in de woestijn overvallen door het oude Apache-opperhoofd Prairie-Oog. De sheriff verwondt de indiaan, die voor hij sterft een kaart van de legendarische Gouden Vallei aan MacKenna geeft. Het geheim is altijd goed bewaard gebleven. Alleen een blanke, Adams, heeft het goud gezien maar zijn ogen werden door de Apachen uitgestoken. Die meenden dat hun geluk afhing van het bewaren van het geheim, maar nu hebben ze zelf de goudkoorts te pakken gekregen.

Wat lees ik nou ? 'Indianen en andere aasgieren' ?
Gaan we hier nu ook een potje demoniseren ? Heeft Kevin C. zijn Dancing with Wolves dan helemaal voor niks gemaakt ?

En het gaat om hun eigen (Apache)goud, ook nog es een keer.

avatar van Pacino88
Zeer vermakelijke avonturen western van de makers van The guns of navarone.
Helaas zijn een aantal decors zeer ongeloofwaardig,maar de spanning en vele bekende acteurs in bijrollen (eli wallach,ted cassidy,lee j cobb,edward g robinson,anthony quale etc etc) maken het meer dan de moeite waard.

avatar van Dogie_Hogan
In de aanbieding bij Bart Smit, uit het western topjaar 1969, voor slechts 3 (drie) €.

Top cast, o.a. Greg. Peck, E.G. Robinson, Telly Savalas, O. Shariff, l. J . Cobb en Eli Wallach ("The Ugly" van "THE GOOD, THE BAD etc.") . Geen slechte western, zeker voor die prijs; anders alleen al voor die geweldige landschapopnames.
Transfer had beter gekund: unrestored.

Prima muziek van Jose Feliciano trouwens. Film: IMDB 7*.

avatar van Dutchero
Gewoon een goede western. De decors mogen dan af en toe niet zo geloofwaardig zijn, over het algemeen vond ik het mooi geschoten plaatjes.

Ik ben wel een beetje verdrietig geworden van deze film.
Men doet er alles aan om de spanning uit de film te halen: Shots van een mooie omgeving worden verstoord door mannen op hobbelpaarden in de studio, versneld afspelen van gedoe op een vlot in rustig water om het te wat te laten lijken op een gevecht van leven en dood in een stroomversnelling, de voice-over haalt de vaart er uit, de zon en zijn erg snelle schaduw en alles wat zich daarna afspeelt in de kloof is lachwekkend. Zo "over the top" dat het zelfs grappig en storend is tegelijkertijd.
Voor 1969 zal het best wel ingewikkeld zijn geweest om te maken, maar het resultaat ziet er gewoon niet uit.

De cast maakt er nog het beste van en Gregory Peck is gewoon een erg goede acteur. Julie Ingmar vind ik daarentegen tandenknarsend beroerd spelen. Ze speelt een mooie scene in een meertje, dat wel.
Ted Cassidy is Lurch, maar in deze film uiteraard niet. Dat bleef toch wat lastig kijken. Het Amerikaanse equivalent van het Swiebertje-effect, zal ik maar zeggen.

Het geheel speelt zich af op verdraaid mooie locaties en het verhaal op zich is helemaal niet verkeerd.

Moraal van het verhaal is: Goud corrumpeert alles en iedereen, behalve Gregory Peck. Een echte held van het filmdoek (of flatscreen, wat je wilt).

avatar van wendyvortex
Spektakel-western met compleet over-the-top eind.
Film was dan ook min of meer een vervolg op succesfilm "The Guns Of Navarone".
Zelfde hoofdrolspeler, regisseur en producent.
DVD ligt overal in de allergoedkoopste bakken, meestal niet zo'n goed teken overigens, maar fraaie soundtrack, wagonlading bekende sterren in bijrolletjes en film is zeer onderhoudend en spannend.
FX zijn af en toe een beetje te duidelijk nep (maar dat draagt voornamelijk bij aan de feestvreugde) en het eind zal zeker niet naar ieders smaak zijn, maar is in ieder geval redelijk opvallend.
Mooie plaatjes in overvloed.

avatar van trebremmit
Een aantal onbegrijpelijke acties en ontzettend irritant camerawerk verpesten de film wel wat voor mij. Toch is het ook wel weer vermakelijk en de locaties zijn schitterend.

avatar van simonvinkie
Heelijke film. Inderdaad erg over-de-top, maar het vermaakte uitstekend allemaal. Al ben ik het ergens ook wel weer eens met Barfly. Deze film zit vol met belachelijke dingen. Het einde bijvoorbeeld. Sloeg helemaal nergens op, maar het was wel gigantisch vermakelijk én erg spannend. Ook de muziek was uitstekend en de film kende een hoop prachtige plaatjes. Al werd dat soms wel verstoord door wat vreselijke neppe studio beelden. Dat had ik zelfs in een film uit de jaren 30 niet goedgekurd.

Erg leuke film dus. Erg veel foutjes, maar wel vreselijke vermakelijk en een hoop geweldige rollen. Omar Sharif was trouwens het absolute hoogtepunt van de cast. 3,5*

avatar van Plan 9
een groot spektakel gemaakt western met spannende en indrukmakende scenes. vooral in de finale

avatar van Betamax
Heerlijke avonturen-western.
Prima 60er jaren film met bijbehorende acteurs en special effects.
Ik vond hem schitterend.

avatar van Roger Thornhill
Totaal krankzinnige film. De abominabele achtergrondprojecties zijn hierboven al genoemd, maar zelf weet ik niet precies wat ik nou het beroerdst vind: de chaotische montage van de scène met het vlot, of het onvoorstelbare goedkope miniatuurwerk bij de aardverschuiving op het einde.

Nee, ik denk dat ik toch maar stem op het werkelijk alle begrip te boven gaande feit dat Peck die spichtige blondine verkiest boven de rondborstige vurige "Indiaanse" Julie Newmar (Catwoman op TV, voor wie zich dat nog herinnert, uit de tijd dat mede-acteur in deze film Burgess Meredith een zeer acceptabele Pinguin was).

Citaat van de trivia-pagina van deze film op IMDb: "During the swimming scene at the pool Julie Newmar's character was supposed to be topless with a loincloth. In an interview Ms. Newmar stated that at the last minute she decided to do the scene nude and no-one, especially the male actors and crew, argued with her about the decision." Wat raar van die male actors and crew .

Overigens heb ik me natuurlijk toch wel dik mee vermaakt met deze film. Hoeveel moeten ze Lee J. Cobb en Anthony Quayle wel niet hebben betaald om zó kort hun kop te laten zien?

avatar van Uzza_Sparta
eigenlijk een tegenvaller, en misschien de reden dat dit ook de laatste big budget film was voor J. Lee Thompson die 2 of 3 jaar hier over deed. Deze film had rond 1966 uit moeten komen maar liep grote vertragingen op, en J. Lee Thompson die de eerste keuze was kon dus de originele Planet of The Apes film niet gaan maken.
in de mid jaren 70 was Mackenna's Gold weer uitgebracht in de bioscopen in europa maar deed toen ook niet veel. jammer.

Een mooie intro met beelden van een vlucht over de canyons, een fraaie song en een southern voice-over. Sfeervol.
Erg mooie opnamen van het oranjerood gesteente van het gebergte en van het landschap.
De sfeer van het begin wordt echter niet vastgehouden en slaat helemaal om naar de vertelling van het verhaal zelf, een reis, dialogen, man-vrouwverhoudingen, ontmoetingen met vriend en vijand.
De rest van de film is namelijk een klassieke western, met Indianen, Mexicanen, paarden, cowboys en vrouwen die als handelswaar worden behandeld.
Verder horen we ook weinig muziek meer, wel een summiere score.
De film deed mij denken aan The Treasure of the Sierra Madre, die dezelfde week ook op tv was.

avatar van mr rumson
Mackeenza ’s gold
Deze avontuurlijke western waarin verrassend veel bekende acteurs mee doen heeft alles in zich om een klassieker in het western genre te zijn.
Zoals een goed verhaal, waarin een groep mensen op zoek gaat naar een legendarische plek waar goud te vinden is. Deze speurtocht die niet zonder gevaren is, werd gefilmd op indrukwekkende locaties . Voeg daar een paar klasse acteurs aan toe, zoals Gregory Peck en je zou zeggen dat je alle ingrediënten hebt om uit te groeien naar een echte western klassieker .
Maar helaas is dit niet een top western geworden zoals bv : The Wild Bunch .
Er komen gebeurtenissen in deze western voor die bij een Indiana Jones films niet zouden misstaan. Alleen deze gebeurtenissen zien er helaas zo amateuristisch uit dat het op je lachspieren werkt in plaats van dat je op je puntje van je stoel gaat zitten van de spanning .
Ook werd er tijdens deze gebeurtenissen nogal geëxperimenteerd met de camera. Vooral in de scene bij de touwbrug was dat duidelijk te merken .
Nog een irritatie punt was wel de studio opnames waar ze zogenaamd op een paard galopperen. Jammer is dat want, dan heb je een hele mooie omgeving om te filmen en dan nog maak je scenes in de studio .
Maar zoals gezegd er zitten een paar klasse acteurs in deze western en dat maakt wel het een en ander goed . Vooral Omar Sharif was vermakelijk ook al is het over de top. Gregory Peck doet wat er van hem verwacht word en levert degelijk acteer werk.
Als je je niet te veel ergert aan de camera die wel eens heen en weer wil slingeren of de belabberde special effects dan heb je best nog een aardige western om naar te kijken . Vooral nu ik de film meer keren heb gezien bevalt hij mij beter .

avatar van aspro
José Feliciano (titelsong), R.I.P.

verwarring volgens de berichten van RTL zijn aangepast is niet overleden.

avatar van Dogie_Hogan
aspro schreef:
verwarring volgens de berichten van RTL zijn aangepast is niet overleden.
Zie: correctie.

avatar van aspro

Heb correctie gelezen bedankt voor de info.
het was de 10jarige oudere met dezelfde naam en uit hetzelfde land.

avatar van LuukRamaker
Een film met een bijzonder uitgangspunt, een geweldige soundtrack en inbreng van een aantal bekende namen. Maar toch viel ie me wat tegen en wist ie bij lange na niet de gehele speelduur te boeien. Naast de te lange speelduur, waren het de overbodige vertelstem en slecht uitziende studio-opnames die me erg stoorden. Hoewel dat laatste nog een heel klein beetje kon worden gecompenseerd met de beelden van de instortende canyon tegen het einde (die er in vergelijking met de opnames uit de studio een stuk beter uitzagen), was het eigenlijk enkel Gregory Peck die écht wist te overtuigen en was hij de enige die de film nog - met alle moeite - een beetje heeft kunnen redden.

Goeie film waarin een sheriff wordt ontvoerd door een bende bandieten op zoek naar goud. Alhoewel het verhaal zelf wat eentonig is, is de film dat allerminst. Een onderhoudende en bovenal avontuurlijke western. De film ziet er ook goed uit met prachtige plaatjes van de canyons en een aantal spectaculaire shots. Veel bekende acteurs in een aantal eigenlijk onnodige bijrollen.

Het scenario van deze western leek ingewikkeld te zijn, maar het verhaal was saai, voorspelbaar en clichématig en duurde zeker een halfuur te lang (het kostte moeite om de aandacht erbij te houden). Bovendien pakte het einde teleurstellend onbevredigend uit. Van de sterrencast sprongen Gregory Peck en Omar Sharif erboven uit.

avatar van Filmkriebel
Ok maar zonder meer. Het duurt wat lang voor de film van de grond komt en de zoektocht naar het goud begint. De film staat lang stil tussen de opportunistische en vijandige verhouding tussen een sheriff, Mackenna, en John Colorado, een Mexicaanse outlaw die bereid is tot alles voor het goud. Neem daar nog een militair bij en het is duidelijk dat de film veel hooi op de vork neemt. Peck en Sharif vind ik zalige acteurs om te zien spelen en ook hier doen ze het wel goed en de natuurbeelden zijn wondermooi om te zien. Ook een paar knullig uitziende scènes, bvb wanneer ze met de paarden van dat vlot springen in de Yellow River en de instorting van de canyon op het einde . De finale was spectaculair maar ook aan de ontgoochelende kant. Nogal met ups en downs dus.

avatar van Arapaho85
Deze film schreeuwt het uit: “ik ben gemaakt in 1969!!”, hiermee bedoel ik dan vooral de soundtrack, echt ‘60s.
ik heb al heel wat westerns gezien en omwille van mijn favoriete western acteur Gregory Peck had ik mij deze film aangeschaft. Maar manlief toch wat slaagt deze film de plank mis!

Locatie opnames worden doorlopend afgewisseld met fake studio opnames.
Hoe kom je hier als filmmaker toch op. Je neemt iets op ter plaatse in de gepaste omgeving en dan denk je van ‘oh’ laten we het nog eens overdoen maar dan in de studio met een fotootje op de achtergrond of op hobbelpaarden.
In the guns of Navarone werd dit ook toegepast maar niet de hele film lang!

De special effects lijken afkomstig uit de serie Thunderbirds!!(vooral het einde) x1000.

en het verhaal… dit is een mix tussen The Treasure of the Sierra Madre (1948) - MovieMeter.nl, Indiana Jones en op het einde nog een beetje fantasy. Het eindgevecht tussen Peck en Sharif slaagt in feite ook op niets Hoewel het op zich wel een van de beste scenes van de film is.
Peck en Sharif zijn profs en trachten er nog het beste van te maken. Telly Savalas speelt zoals in al zijn films, de vrouwen zijn jaren '60 karikaturen en The Gentlemen from Hadleyburg hebben zo weinig screentime dat eender wie hun rol had kunnen spelen.

Afsluiten doe ik met de mening van Gregory Peck over deze film: Mackenna's Gold was a terrible western. Just wretched."