Penelope (2006)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Fantasy / Komedie

geregisseerd door Mark Palansky
met Christina Ricci, James McAvoy en Richard E. Grant

Penelope is een jonge vrouw, die door toedoen van een vloek op haar familie, is geboren met het gezicht van een varken, wat ze nog altijd op allerlei manieren tracht te verbergen. Vooral ook omdat een fotograaf er op gebrand is haar te fotograferen. In de tussentijd tracht Penelope er alles aan te doen de vloek te verbreken en daarbij stuit ze op een jongeman op wie ze verliefd wordt..

avatar van DonOswaldo
Redelijk.

Best een leuk verhaaltje om in mee te gaan. Ook draagt Christina Ricci haar rol goed. Alleen is het gebrek aan drama iets te groot - niet dat ik een voorstander ben van zeer veel drama in een komedie - om er goed genoeg in mee te gaan. Ook zit het qua (grappige) humor niet helemaal goed en is de toon soms iets te onserieus. Maar afijn, best een redelijk sprookje.

avatar van Fryce
Lekker, leuk, sfeervol en warm filmpje.

Ik zelf vond hem heel erg leuk. Laat heel perfect zien dat t om het innerlijk gaat en dat als je innerlijk mooi is, dat zelfs de lelijkste en raarste gezichten (vond der best knap), je niet tegenhouden om iemand te vinden...Gold dat maar voor mij xD

Die gast kon btw echt PRACHTIG piano spelen:D

avatar van narva77
Als zelfs Onderhond deze film 4* geeft, dan maakt dat wel benieuwd.
Vanavond niet kunnen kijken helaas, maar gelukkig heb ik de DVD al een tijdje liggen...

avatar van ILDIB
Ricci is eigenlijk de vrouwelijke Depp, speelt aparte figuren en altijd goed.
De film had her en der wat beter gekund, maar zker meer dan vermakelijk.

avatar van J.Ch.
Ach, best een leuke film. Niet heel bekend, blijkbaar, hoewel ik niet weet waarom.
Er zit natuurlijk een boodschap in maar die wordt niet ergerlijk gebracht. Van Christina Ricci ben ik eerlijk gezegd niet erg onder de indruk (en ik vond het ook heel gek om haar zónder varkensneus te zien, vreemd genoeg). James McAvoy kan bij mij echter niets verkeerds doen en zijn aanwezigheid tilde deze film ook tot een hoger niveau. En dan Mr. Bingley... Hij mag dan in het echt anders heten en in deze film iemand spelen met een heel ander kapsel en een heel ander karakter, ik kon er niks aan doen, elke keer als hij in beeld verscheen zag ik Mr. Bingley. Reese Witherspoon komt ook nog langs en heeft wel een leuke rol. Die vader ken ik trouwens ook ergens van. Het leek me wel een leuke kerel, vooral hoe hij met zijn vrouw omgaat...
Het verhaal is grappig en lichtelijk overdreven, maar op een uitsluitend vermakelijke manier. Een grappig sprookje dus.

avatar van Julie
leuke aangename film. Een modern sprookje waar je niet al te veel moet bij nadenken.

Maar James McAvoy... Hmm die kan me telkens weer doen smelten!

avatar van Ragna
Echt super genoten van deze film. Visueel super mooi, mooie kleren, mooie kamers. Kijkt heerlijk weg. Ga hem van de winter zeker nog eens zien. Hartverwarmend

avatar van daphne737
Fantastische film, een soort sprookjesachtig verhaal met die vloek en het zoeken van de echtgenoot. Maar het einde is super, ben het met ragna eens: het is hartverwarmend.

quote: it's not the power of the curse, it's the power you give the curse.

Loved it!!!!!!!

avatar van b00ts
Mooie muziek van Sigur Ros..... Dat was het voor mij.

avatar van 93.9
Aardige film. Soms iets te mainstream. Zaten wel een paar shots tussen, die zo mooi waren dat het pijn aan je ogen doet. O.a op het einde. Verder met moeite drie sterren.

Dick2008
De dvd lag in de 1 Eurobak, maar ben blij dat ik hem heb laten liggen en dat hij gelukkig op tv kwam anders had ik het kreng weer moeten ruilen, al had weggeven natuurlijk ook gekund ......
De film leek me bij het zien van de trailer wel aardig. Bij IMDb staat bij genre o.a. comedy, maar dat is misleidend. Overdreven dramatische zeurfilm naar aanleiding van die varkenssnuit. Mag ze nog blij wezen dat het niet in vroeger tijd is geweest anders was ze wel aan de kermis verkocht. Redelijk spel van Ricci en de snuit hebben ze ook goed gedaan. Een oud nummer in deze film You're are my sunshine. 1.0.

avatar van missy85
Super leuke film die laat zien dat het niet alleen om het uiterlijk gaat.
James McAvoy was ook erg aangenaam om naar te kijken.
Leuk verhaal, absoluut niet dramatisch, daar heb ik echt een hekel aan. Echt een zwijmel film, heerlijk!
En de bijrolletjes van Reese Witherspoon, en die acteur die ook Mr. Bingly speelt, en haar moeder (die ook in Home Alone speelt), geniaal!

Een lief sprookje. Visueel heel mooi gedaan, onderhoudend verhaal met wat onderliggende boodschapjes, prima geacteerd. Het genre is volgens mij (en IMDB) naast fantasy eerder comedy/romance dan drama
Voor mij meer dan gemiddeld te waarderen.
Pas nog op tv gezien, toen vergeten te stemmen, dus bij deze.

avatar van K. V.
Deze ook eens geprobeerd en 'k vond het ook een leuke film. Een hedendaags sprookje die me wel kon bekoren. Ook redelijk wat bekend volk passeert de revue. Voor de rest wist de film me de volledige speelduur te boeien.
Een aanrader voor een ontspannende filmavond.

avatar van Trouble's
Wij (mijn dochters van 14 & 18) en ik hebben erg gelachen en genoten van deze film!!

avatar van TragieStar.*
Een vrij aardige film met een perfecte cast! Christina Ricci (één van mijn favoriete actrices), Catherine O'Hara, Richard E. Grant en James McAvoy zijn stuk voor stuk goed geslaagd in hun rollen. McAvoy heeft het geluk dan ook een groot schattigheidsgehalte te beschikken.

Ook nog leuke bijrollen (die ik niet zag aankomen) van: Reese Whiterspoon en Russell Brand!

De eerste helft was even uitzitten, er gebeurde niet veel en was vrij apart. De 2de helft van de film vond ik beter tot zijn recht komen. Penelope die vlucht en ontdekt word en bij het volk aanslaat op een aparte manier, allemaal erg leuk om naar te kijken.

Leuk voor kinderen, maar ook voor tieners/jongeren en ik denk ook een aantal duizenden volwassenen en ook wel een beetje voor mij.

avatar van Pazmaster
Leuk sprookje dat toch iets minder voorspelbaar is dan ik had verwacht. Hoe het zal eindigen weet je natuurlijk wel, maar hoe dat uiteindelijk zo komt gaat toch net even anders. Leuk voor een keertje! 3 sterretjes

Eerste wat ik dacht, dat is die moeder uit Home Alone

avatar van Stijn B.
Doordeweekse feelgoodmovie met een onderliggende boodschap die al duizendmaal uitgemolken is in allerhande films. Echt vervelen of irriteren doet de film weliswaar niet.

Matige film, beetje kinderfilm. Weinig bijzonders, maar wel een keer leuk om te zien.

Het begin was saai maar daarna werd het fantastisch.

Mooie fantasy film die zeer geschikt is voor de ganse familie.
Leuk en origineel verhaal en een zeer goede Christina Ricci, toch een van mijn favoriete actrices, die elke rol blijkt aan te kunnen.

avatar van Jawaddedadde
Ik was vergeten dat ik deze onlangs ook gezien had.

Normaal mijd ik dergelijke films maar een meid met een varkensneus, hey, dat trekt mijn aandacht En ik moet zeggen dat de film me uitstekend beviel. Erg vlotte film die er visueel bovengemiddeld uitzag en prima acteerprestaties. Dinklage zorgde voor een paar leuke komische momenten trouwens! Ik ken die hele Christina Ricci niet, maar in deze film heeft ze alvast mijn hart gestolen.

Leuke film!

avatar van hijman1946
ga robin hood kijken

avatar van filmkul
Leuke frisse komedie voor de hele familie. Het enigszins voorspelbare verhaal wordt lekker vlot verteld. Soms wat komisch, maar echt hilarisch wordt het nooit. De film bevat tevens een leerzame boodschap, maar of iedereen dat serieus neemt... Visueel ziet het er allemaal fraai uit met mooi geschoten plaatjes. Het acteren is van een prima niveau. Zeker McAvoy zet een goede rol neer. Lekker ontspannend voor het hele gezin. 3.0/3.5

Romantisch sprookje over een "lelijk eendje" en het belang van echte liefde.
Christina Ricci speelt goed en een betere dan James McAvoy hadden ze niet kunnen kiezen voor zijn rol.
Mooie fotografie, eenvoudige maar vlotte dialogen, een portie humor en ook wat satire op de sensatiepers en mediageile personaliteiten.