Laissez-Passer (2002)

Frankrijk / Spanje / Duitsland

geregisseerd door Bertrand Tavernier
met Jacques Gamblin, Denis Podalydès en Charlotte Kady

De film volgt de turbulente levens van twee figuren in de Franse film-industrie tijdens de Duitse bezetting: dissident screenwriter Jean Aurenche en assistent-regisseur en verzetsheld Jean Davaivre. De Nazi's hadden een stenge greep op de Franse media, maar de filmindustrie lieten ze redelijk met rust.

avatar van manic
Helaas een tegenvaller. Het thema van de film is wel origineel te noemen, maar om het dan in zo'n enorm lange vertelling te stoppen? Waarschijnlijk heeft regisseur Tavernier meer een impressie willen geven van de Franse filmindustrie ten tijde van de oorlog, dan echt een verhaal neer te zetten. Daarin is hij gedeeltelijk geslaagd.

Er zijn echter gewoonweg teveel tekortkomingen op te noemen t.a.v. deze film. Zo zijn er teveel randpersonages, die niet goed uit de verf komen. Ondanks het tempo waarin de Franse acteurs spreken zijn de dialogen regelmatig te lang en soms moeilijk te volgen. Het kan aan het grote formaat van het doek gelegen hebben, maar het camerawerk, gefilmd uit de losse pols, is storend en onrustig. Slechts heel af en toe komt er een scene voorbij die de aandacht weet vast te houden, zoals het deel waarin één van de personages uitleg moet geven over door hem gevonden documenten.
Misschien dat het op dvd beter overkomt. **½ ster

Detail is dat de film gezien de woordkeus waarschijnlijk in België is vertaald.

FisherKing
Idd Manic erg saai. Dacht het niet uit te kunnen zitten. Toch het einde afgewacht, waardoor : 2 *

Film over de Franse filmindustrie tijdens de bezetting (1942/43). Had heel interessant kunnen zijn, want er komen veel bekende namen voorbij, zoals Jacques Tourneur, Jean-Paul Le Chanois, Henri-Georges Clouzot e.a., ware het niet dat ik te weinig ben ingevoerd in de Franse filmgeschiedenis om die in dat tijdsgewricht allemaal een plaatsje te kunnen geven. Daarvoor is de film ook veel te vluchtig. Het is meer een aaneenschakeling van losse gebeurtenissen zonder veel diepgang. Enkel van het “uitstapje” van Jean-Devaivre naar Engeland wordt meer werk gemaakt.
Jammer, maar mijn nieuwsgierigheid voor die periode is wel gewekt. Toch eens kijken of ik die op enigerlei wijze kan bevredigen.