Through the Back Door (1921)

Komedie / Drama

geregisseerd door Alfred E. Green en Jack Pickford
met Mary Pickford, Gertrude Astor en Wilfred Lucas

België, 1903. Weduwe Bodamere hertrouwt met een rijke Amerikaan, die besluit dat haar dochtertje Marie moet achterblijven met haar kindermeisje Jeanne. Jaren later keert moeder terug om haar kind op te halen, maar Jeanne wil haar niet afstaan en vertelt dat Marie dood is. Wanneer België in 1914 wordt binnegevallen door de Duitsers stuurt Jeanne Marie toch naar Amerika, waar ze op zoek gaat naar haar moeder.

avatar van matthijs_013
Eerste film met Mary Pickford die ik zag. Hele leuke feelgood film met veel komische momenten. Uitstekende jeugdfilm!

avatar van movie acteurs
Zeer sterk.

Deze film kent een geweldig eerste helft, daarna werd het iets, maar dan ook echt ietsje minder. Maar niet te min genoeg om veel punter er van af te halen. Through the Back Door is een fijne film die heerlijk is om naar te kijken, ook al zit er een hoog drama gehalte in. Pickford als lief meisje, ze doet het weer prima wat mij betreft. Ik kan haar niks kwalijk nemen, net zoals de andere acteurs die het ook prima doen. Opvallend is een scene waarin een brief van een dode moeder wordt opgelezen, ze wilt dat iemand op haar kinderen let. De tekst komt in het Nederlands en Engels in beeld getoond. De meeste films doen niet eens de moeite om de originele taal te laten zien. Een mooie scene is wanneer Mevrouw Reeves weer haar kind voor het eerst ziet en herkent.

4,5 voor deze mooie film.

avatar van alexspyforever
Zoals reeds eerder gezegd een leuke feelgood film met Mary Pickford in de gebruikelijke rol van het levenslustige meisje. Er zit ook het nodige drama in, maar je weet al op voorhand dat het allemaal wel goed zal aflopen. Leuk was dat het eerste deel van het verhaal zich in Vlaanderen afspeelt. Zo was het fijn om de brief die de moederloze kinderen hadden wel degelijk Nederlandse tekst bevatte en later zien we ook de papieren van Jeanne met een Franse tekst. Aangezien de film zich slechts enkele jaren na het einde van W.O. I afspeelde lijkt de exodus van de lokale bevolking naar veiligere oorden met hebben en houden, te voet of met paard en kar wel heel authentiek. Deze hoort zeker bij haar beste 5 films.