• 10.604 nieuwsartikelen

Young Fury (1965)

Western | 80 minuten

Genre: Western

Geregisseerd door: Christian Nyby

Met onder meer: Rory Calhoun, Virginia Mayo en Lon Chaney Jr.

IMDb beoordeling: 5,6 (272)

Gesproken taal: Engels

Plot Young Fury

"No gang could rough up a town like the young Hellions - the wildest bunch of gunslingers ever to terrorize the West!"

Hoewel de burgers hem kwaadgezind zijn, wil een beruchte ex-revolverheld het stadje Dawson helpen met het verjagen van een bende jonge bandieten. De leider van de jeugdbende is echter zijn eigen zoon. Als de mensen van Dawson de vader te pakken krijgen, besluit de jongen zijn vader niet te helpen. Hij is nog steeds boos over het feit dat zijn vader hem ooit verlaten heeft.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

stinissen (crew films & series)

Goede cast , doorsnee western deze film was ook het einde van de filmcarriere van diva Virginia Mayo die na deze film alleen nog maar in tv-producties te zien was en 30 jaar later nog in enkele b,c films te zien was.

Ook nog in kleine rollen Richard Arlen, John Agar en de laatste film van William Bendix hij werd 58 jaar.

avatar van Brix

Brix

• 19234 berichten

Een van de budget westerns die A.C. Lyles in de jaren zestig produceerde.

Diverse daarvan hadden Rory Calhoun als hoofdrolspeler.

Lyles werkte voornamelijk met acteurs en actrices die hun glorietijd al achter zich hadden en (nog) onbekende jongere.

De geringere kosten zullen daarbij ook wel een rol hebben gespeeld.

De man hield het als producent wel lang vol, met als afsluiter de populaire TV serie "Deadwood " (2005-2006)

Zijn western debuut had hij al gemaakt met de TV serie "Rawhide", in 1959.

Voor deze western lijkt hij wat dieper in de buidel getast te hebben, gezien de nogal grote cast.

Daar zitten aardig wat bekende gezichten in, al zullen de meesten het als schnabbeltje hebben gedaan.

Calhoun heeft aanvankelijk niet veel screentime, want die gaat meer naar een grote groep jongelingen die samen een bende raddraaiers vormen die een stadje op stelten zetten.

"Young Fury"- "Young Guns"?

(Dat stadje is zeer herkenbaar o.a. als Virginia City uit de TV serie "Bonanza")

Net toen ik echt wel genoeg begon te krijgen van al dat puberale gedoe keerde het tij en kwam Calhoun aan bod.

Zoals doorgaans weer uitstekend op dreef ook.

Virginia Mayo speelde hier in haar voorlaatste western (de laatste was "Fort Utah", in 1967)

Ze was 44 toen ze in "Young Fury" speelde, en zag er nog zeer attractief uit.

Dat bleef daarna ook nog zo tot eind jaren zeventig.

Maar in een interview vertelde ze dat ze vanaf de jaren zestig gewoon bijna geen aanbiedingen voor filmrollen meer kreeg.

Jammer.

Richard Arlen is goed als sheriff Jenkins, en Lon Chaney Jr. als barkeeper.

Tijdens de shoot-outs vloeit er af en toe wat meer bloed dan gebruikelijk in dit soort producties.

Opvallend is dat er in deze western regelmatig revolvers worden bijgeladen tijdens de schietpartijen.

Vaak lijken die in andere films nooit leeg te raken.

De Italiaans DVD release is niet geweldig, maar toch nog tien keer beter dan de versie die op Youtube te vinden is.

Helaas is het beeld aan alle zijden bijgesneden.

Een nog wat betere release zou ik vanwege de aanwezigheid van Calhoun toch nog wel aanschaffen, zo die er ooit komt.

Dit is de laatste western met Calhoun die ik nog niet gezien had.

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Brix schreef:

Vaak lijken die in andere films nooit leeg te raken.

het leven zoals het werkelijk is ...

het gaat mss om een neo-realistische western?